Seria Pales, to ciągniki znacznie mniejsze od Ceresów czy Celtisów, raczej pomocnicze lub do pracy w sadach. Modele z silnikami 4-cylindrowymi i przednim napędem z pewnością sprawdzą się też jako główne ciągniki w kilkunastohektarowych gospodarstwach.

Ile trzeba zapłacić za francuskiego malucha z lat 1998-2004? Najtańsze będą egzemplarze z początku produkcji '98-'99 te znajdziemy już za około 35-38 tys zł, oczywiście mowa o modelu 210, bez kabiny.

Za modele 230-240 wyposażone w kabinę, z lat 2000-2004, przyjdzie nam zapłacić około 40-70 tys. zł w zależności od ilości mth i tego czy traktor jest sprzedawany z ładowaczem, czy też nie. Można także zapolować na modele po 2004 roku, bowiem Claas (obecny właściciel Renault Agriculture) przedłużał produkcję niektórych maszyn na rynki krajów Beneluxu i rynek francuski. Warto jednak sprawdzić czy podana w ogłoszeniu data jest datą produkcji, czy rejestracji maszyny.

Silniki i skrzynia

W skład serii wchodzą trzy modele: 210, 230 oraz 240. Pierwszy z nich, czyli Pales 210 jest napędzany trzycylindrowym silnikiem Deutz (F3L 912) o pojemności 2827 cm3 charakteryzującym się mocą maksymalną 52 KM przy 2350 obr/min oraz maksymalnym momentem obrotowym 177 Nm przy 1500 obr/min. Pozostałe dwa modele miały silniki czterocylindrowe odpowiednio o pojemnościach 3770 cm3 i 4086 cm3, mocach 67 KM i 76 KM i momentach obrotowych 232 Nm i 264 Nm (w obu przypadkach przy 1600 obr/min).

Właśnie w tym miejscu objawia się pierwsza zagwozdka związana z tymi ciągnikami. Większość użytkowników czterocylindrowych wersji ocenia moc i moment, jako w zupełności wystarczające, chwaląc zarówno ekonomiczność, jak i potencjał roboczy swoich maszyn.

W przypadku Palesa 210 - opinie są jednoznacznie negatywne. Problemem 210-tki jest to, że zastosowano w niej dokładnie taką samą przekładnię z tymi samymi przełożeniami co w większych modelach. W takiej konfiguracji trzycylindrowa wersja po prostu ma kiepską dynamikę.

Przy niewielkiej masie własnej, bez napędu 4x4 i źle dobranych przełożeniach, maszyna może zużywać więcej paliwa niż większe jednostki 4-cylindrowe. Ponadto trzycylindrowa jednostka charakteryzuje się niższą kulturą pracy oraz większymi drganiami spowodowanymi gorszym wyrównoważeniem.