PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Renault Pales – mniejszy brat Aresa

Renault nie jest firmą, którą kojarzymy jako pierwszą, gdy mowa o producentach maszyn rolniczych. Mimo to obok bardzo przyzwoitych ciągników serii Ares, Ceres, Celtis czy Cergos, znajdziemy także mniejsze traktory np. serii Pales. Czy warto jednak się nimi zainteresować?



Seria Pales, to ciągniki znacznie mniejsze od Ceresów czy Celtisów, raczej pomocnicze lub do pracy w sadach. Modele z silnikami 4-cylindrowymi i przednim napędem z pewnością sprawdzą się też jako główne ciągniki w kilkunastohektarowych gospodarstwach.

Ile trzeba zapłacić za francuskiego malucha z lat 1998-2004? Najtańsze będą egzemplarze z początku produkcji '98-'99 te znajdziemy już za około 35-38 tys zł, oczywiście mowa o modelu 210, bez kabiny.

Za modele 230-240 wyposażone w kabinę, z lat 2000-2004, przyjdzie nam zapłacić około 40-70 tys. zł w zależności od ilości mth i tego czy traktor jest sprzedawany z ładowaczem, czy też nie. Można także zapolować na modele po 2004 roku, bowiem Claas (obecny właściciel Renault Agriculture) przedłużał produkcję niektórych maszyn na rynki krajów Beneluxu i rynek francuski. Warto jednak sprawdzić czy podana w ogłoszeniu data jest datą produkcji, czy rejestracji maszyny.

Silniki i skrzynia

W skład serii wchodzą trzy modele: 210, 230 oraz 240. Pierwszy z nich, czyli Pales 210 jest napędzany trzycylindrowym silnikiem Deutz (F3L 912) o pojemności 2827 cm3 charakteryzującym się mocą maksymalną 52 KM przy 2350 obr/min oraz maksymalnym momentem obrotowym 177 Nm przy 1500 obr/min. Pozostałe dwa modele miały silniki czterocylindrowe odpowiednio o pojemnościach 3770 cm3 i 4086 cm3, mocach 67 KM i 76 KM i momentach obrotowych 232 Nm i 264 Nm (w obu przypadkach przy 1600 obr/min).

Właśnie w tym miejscu objawia się pierwsza zagwozdka związana z tymi ciągnikami. Większość użytkowników czterocylindrowych wersji ocenia moc i moment, jako w zupełności wystarczające, chwaląc zarówno ekonomiczność, jak i potencjał roboczy swoich maszyn.

W przypadku Palesa 210 - opinie są jednoznacznie negatywne. Problemem 210-tki jest to, że zastosowano w niej dokładnie taką samą przekładnię z tymi samymi przełożeniami co w większych modelach. W takiej konfiguracji trzycylindrowa wersja po prostu ma kiepską dynamikę.

Przy niewielkiej masie własnej, bez napędu 4x4 i źle dobranych przełożeniach, maszyna może zużywać więcej paliwa niż większe jednostki 4-cylindrowe. Ponadto trzycylindrowa jednostka charakteryzuje się niższą kulturą pracy oraz większymi drganiami spowodowanymi gorszym wyrównoważeniem. 

Warto o tym pamiętać, gdybyśmy mieli w planach zakup takiej maszyny i zastanawialibyśmy się, czy warto dopłacić do tych 15 KM, nawet jeżeli nie planujemy wybitnie ciężkich zadań dla naszego nowego ciągnika.

Przejdźmy zatem do wspomnianej skrzyni biegów. W każdym z modeli znajdziemy taką samą przekładnię o czterech synchronizowanych przełożeniach z trzystopniowym reduktorem (12 przełożeń) oraz mechanicznym rewersem sprzęgłowym (czyli 12x12). Zakresy prędkości jazdy dla poszczególnych modeli:

Pales 210: od 1,2 do 25 km/h

Pales 230: od 1,4 do 29 km/h

Pales 240: od 1.5 do 30 km/h

W wersjach 210 i 230 napęd na cztery koła był elementem wyposażenia dodatkowego natomiast 240 była oferowana tylko z napędem na obie osie. W kwestii napędów przednia oś jest załączana niestety mechanicznie.

Właściwości użytkowe

Wszystkie modele z serii Pales dysponowały tylko tylnym wałem odbioru mocy o dwóch sterowanych mechanicznie prędkościach 540 i 750 obr./min. niezależnych od prędkości jazdy oraz prędkością zależną od obrotów tylnej osi (210 tylko 540 i zależnie).

Jeżeli chodzi o hydraulikę, to tutaj również model 210 jest wyraźnie mniej okazały od pozostałych dwóch. Pompa jaka zasila układ hydrauliczny w modelu 210 ma wydatek 29 l/min., a w pozostałych dwóch wariantach - 37,5 l/min.

Podobnie jest w przypadku udźwigu tylnego podnośnika. Modelem 210 uniesiemy maksymalnie 3550 kg, a pozostałymi o 100 kg więcej (na końcach cięgieł podnośnika).

Pozostałe właściwości

We wszystkich Palesach znajdziemy w standardzie hydrauliczne wspomaganie kierownicy oraz hamulce tarczowe w kąpieli olejowej. Natomiast kabina była w każdym modelu elementem wyposażenia dodatkowego. Zbiornik paliwa pomieści 62 litry.

Masa ciągników zawiera się w przedziale 2305-2500 kg (210 2WD-4WD), 2495-2560 kg (230 2WD-4WD), 2600 model 240. Wysokość Palesów z kabiną nie przekracza 2380 mm, szerokość maksymalna 2250 mm zaś długość 3750 mm, a średnice zawracania wynoszą odpowiednio 2WD/4WD:

Pales 210 : 6,7 m i 7,5 m

Pales 230 : 6,8 m i 8,3 m

Pales 240 : 8,4 m

W przypadku maszyn z napędem na tylną oś, podstawowym ogumieniem są opony: 7,50-16 przód oraz 14,9-28/16,9-28 tył. Natomiast dla wersji z napędem na obie osie: 12,4-20 przód oraz 16.9-28 tył.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.119.26
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!