PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Resor piórowy czy paraboliczny?

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 06-04-2016 09:50

Tagi:

W powszechnym mniemaniu resory zostały odesłane do lamusa, głównie za sprawą przemysłu motoryzacyjnego. Jednak w maszynach roboczych, wozidłach czy przyczepach są wciąż bardzo chętnie stosowane. Co powinniśmy wiedzieć o resorze piórowym i czym jest resor paraboliczny?



Zaczynając od początku. Resor jaki by nie był, należy do rodziny sprężyn, gdzie funkcjonuje w grupie sprężyn płaskich. Gdy mówimy o resorze w przyczepie czy samochodzie, mamy na myśli resor półeliptyczny wielopiórowy. Czyli dokładnie to, co znajdziemy chociażby w przyczepie D55 albo samochodzie FSO Polonez. Jest to jedno z pierwszych rozwiązań, jakie człowiek zaczął stosować w roli zawieszenia pojazdów.

Resor (wielo)piórowy

Wspomniany eliptyczny resor wielopiórowy, znany pod bardziej powszechną, skrótową nazwą resor piórowy, składa się z kilku-kilkunastu piór (płaskowników ze stali sprężynowej) połączonych ze sobą: albo za pomocą kilku obejm, albo za pomocą dwóch obejm i śruby, przebiegającej przez wszystkie pióra w środkowej części. Pojedynczy płaskownik ma stałą sztywność w całej swojej długości, dlatego trzeba zastosować ich więcej po to, aby cały element mógł pracować

W przypadku resora półeliptycznego także w tym miejscu mocowana jest pochwa wału lub ośka. Końce - ucha głównego pióra (górnego, najdłuższego) są przegubowo zamocowane do ramy pojazdu. Zazwyczaj jeden koniec wahliwie (tuleja ze sworzniem), a drugi wahliwo-przesuwnie (wieszak). A to po to, aby podczas pracy - uginania się końce resora mogłyby swobodnie przybliżać się i oddalać od siebie.

Skoro już jesteśmy przy pracy: Resor (także piórowy) w odróżnieniu od sprężyny śrubowej może spełniać aż trzy role: elementu podatnego dociskającego koło do podłoża, czyli resorującą (to funkcja dostępna dla sprężyny śrubowej), elementu prowadzącego, czyli może zastąpić np. wahacz oraz elementu tłumiącego. Zdolności tłumiące resora wielopiórowego wynikają z faktu, iż składające się nań pióra, pozostają w kontakcie ze sobą na całej długości.

Podczas pracy elementy te nie tylko uginają się, lecz także przesuwają po sobie, a jako że występuje między nimi siła oporu, czyli siła tarcia, część energii „nadanej przez wybój na drodze” zostaje rozproszona na skutek tarcia. To oczywiście prowadzi do zużywania powierzchni piór i dlatego resory należy regularnie smarować, a tłumienie pozostawić amortyzatorom.

Resor paraboliczny

Różnica między resorem wielopiórowym a parabolicznym widoczna jest już w samej nazwie. W przypadku resora wielopiórowego mieliśmy do czynienia z elementem składającym się z piór, spiętych ze sobą, podczas gdy resor paraboliczny może być jeden.

Dlaczego tak? Wystarczy przyjrzeć się jego budowie. Element z którego zrobiony jest resor paraboliczny nie ma jednakowej grubości, ta maleje im dalej od środka. Dzięki temu osiągamy to, co w resorze wielopiórowym wymagało zastosowania piór, czyli zmienną sztywność, co przekłada się na większy komfort jazdy i zdolność do pracy bez obciążenia oraz szybkie uginanie bez konieczności wcześniejszego przemieszczania elementów składowych, jak to się ma w przypadku wielu piór.

Jakie są korzyści względem resorów piórowych? Po pierwsze jedno pióro zapewnia wszystkie parametry potrzebne do poprawnej współpracy koło-podłoże (sztywność, ugięcie), a więc w lekkich pojazdach można znacząco zmniejszyć masę elementów. Skoro jeden element ma wystarczające parametry, to można dołożyć drugi, trzeci itd. dokładnie tej samej długości, dzięki czemu w łatwy sposób zwiększymy ładowność. Przykładowo, jeżeli w skład resora wchodzą trzy paraboliczne pióra, a my dodamy czwarte (takie samo) to ładowność zwiększy się o około 1/3.

Pióra w resorach parabolicznych nie są w kontakcie, stykają się ze sobą jedynie w części środkowej, choć na ogół nie bezpośrednio, a poprzez wkładki, dzięki temu znika potrzeba okresowego smarowania.

Czy zatem opłaca się wybrać np. nową przyczepę na resorach parabolicznych? Biorąc pod uwagę, że będą się zużywały znacznie wolniej niż w rozwiązaniu wielopiórowym, są bezobsługowe i można w łatwy i bezpieczny (uwzględniając wytrzymałość ogólną ramy) sposób zwiększać ładowność - warto. Zwłaszcza, że resor paraboliczny był ideałem, do którego przez lata próbowano dojść, stosując coraz więcej piór.

Jednakże zawieszenia na klasycznych resorach mają trzy istotne zalety, o których nie wspomnieliśmy na początku. Po pierwsze większa nośność i zdolność do wytrzymywania przeładowania, po drugie możliwość w miarę łatwej i taniej regeneracji sprężyn za pomocą obróbki cieplnej lub cieplno-plastycznej. I w końcu łatwość w ewentualnym dosztukowaniu lub wymianie całego pakietu, korzystając z usług lokalnych kuźni i warsztatów.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (3)

  • ff 2017-06-08 21:43:38
    No właśnie paraboliczne muszą byc takiej samej długości. a mój mądry mechanik założył dodatkowe krótsze pod paraboliczne i jeden pękł na uchu. ciekawe czy to dlaego ze były niżej krótsze a nie tak samo długie
  • rol-maz 2016-04-06 15:59:49
    Problemem mogą nie być resory tylko producent...
  • Szeryf 2016-04-06 11:04:29
    Metal Tech DB14000 na resorach parabolicznych- przyczepa skacze jak piłka bo nic się nie uginają, przez co stelaż do plandeki jest cały połamany od wstrząsów... Wolę zwykle resory bo chociaż pracują.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.158.30.219
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!