Zapewne znajdą się głosy, że tak jak w przypadku wycofania z produkcji Łady 2107, tak i wycofanie Nivy jest błędem. Ale czy do końca? Wszak Łada Vesta, która zastąpiła wysłużoną poprzedniczkę radzi sobie coraz lepiej. Można więc podejrzewać, że podobnie potoczą się losy nowego kombajnu.  Zwłaszcza, że Nova wcale nie jest efektem "upiększania" starego modelu o plastikowe obudowy i nową kabinę. To model opracowany od podstaw z zastosowaniem sprawdzonych i markowych podzespołów.

Układ napędowy

Rosyjski producent stawia na rasowe amerykańskie jednostki napędowe produkcji Cummins. Nie inaczej jest w modelu Nova, gdzie znajdziemy czterocylindrową, turbodoładowaną jednostkę Cumminsa o mocy 180 KM. Jak zapewnia producent, przy przeciętnym zapotrzebowaniu kombajnu na moc, motor dysponuje 20% nadwyżką mocy, a to dobry znak zwłaszcza, gdy poszukujemy maszyny, której nie będzie straszy pagórkowaty teren.

Oczywiście w granicach zdrowego rozsądku, Rostselmash przyznaje, że ich nowy kombajn ma być maszyną prostą, która nie będzie wymagała wiele od operatora w kwestii obsługi za to odwdzięczy się prostotą użytkowania, serwisu i optymalnymi kosztami utrzymania. W standardzie znajdziemy jednak napęd na cztery koła, realizowany poprzez przekładnię hydrostatyczną o trzech zakresach. Jeśli chodzi o liczbę przełożeń, to właściwie standard w tym segmencie, ale biorąc pod uwagę napęd 4x4 - to już jest coś "ponad".

Część robocza

Jako, że maszyna ma otwierać ofertę rosyjskiego producenta, nie należy spodziewać się rekordów znanych z większych braci i sióstr, nie mniej jest nieźle. Model Nova ma być dostosowany do współpracy z hederami o trzech szerokościach roboczych: 4, 5 i 6 metrów. Dalej, skoszone zboże, podajnikiem łańcuchowo-listwowym trafi do serca głównego zespołu roboczego kombajnu, a więc omłotowo-czyszczącego.

Ośmio-cepowy bęben młócący w najmniejszym Rostselmashu ma szerokość 1185 mm i średnicę 600 mm, a jego prędkość obrotową można regulować w zakresie od 400 do 1190 obr/min. Dodatkowo do zbioru rzepaku lub kukurydzy przewidziano możliwość dołożenia dodatkowego reduktora, który umożliwia zmniejszenie i zablokowanie obrotów na poziomie 290 obr/min.