PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Same Frutteto ActivDrive z perfekcyjnym prowadzeniem

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 13-12-2015 18:43

Tagi:

A konkretnie perfekcyjnym prowadzeniem w każdym terenie. Firma Same, postanowiła zaadoptować do sowich ciągników Frutteto, rozwiązanie, które od czasu pojawienia się w samochodzie Citroen DS, stanowi niedościgniony wzór w zapewnianiu komfortu i pewności prowadzenia.



Oczywiście od czasów Déesse (fr. Bogini), czyli Citroëna DS z lat 50., wiele się zmieniło, a rozwiązania stosowane dziś w maszynach roboczych, choć bazują na tych samych zasadach, to ich konstrukcja pozwala na pracę w o wiele cięższych warunkach. Sceptycznie nastawionych do hydro-pneumatycznych zawieszeń, jakoby nie były one w stanie sprostać cięższym od samochodów obciążeniom warto przypomnieć, iż takie rozwiązania są powszechnie stosowane w technice wojskowej chociażby przez szwedzkiego Boforsa, czy Mitsubishi Heavy Industries w najnowszym czołgu Typ 10.

Na tym tle, niespełna trzy tonowy Same Frutteto, zdobywca tytułu Best of Specialized 2016 w konkursie Tractor of the Yerar 2016, nie powinien stanowić wyzwania nawet przy maksymalnym obciążeniu przedniego podnośnika, które może wynosić aż 1500 kg. Tylny TUZ jest w stanie udźwignąć 2600 kg.

Zawieszenie przedniej osi zostało oparte na konstrukcji dwuwahaczowej, z podziałem na wahacz górny oraz dolny. Pomiędzy kołami nie ma stabilizatora, tak więc to rozwiązanie należy do grupy w pełni niezależnych.

Za pewność prowadzenia każdego z kół, odpowiada układ hydrauliczny, w skład którego wchodzą dwa siłowniki hydrauliczne odpowiedzialne za poziomowanie oraz trzy akumulatory olejowo-gazowe pełniące rolę amortyzatorów - po jednym na stronę, a trzeci stanowi rezerwę.

Układ mechaniczny i hydrauliczny pracują pod dyktando elektroniki. Dzięki czujnikom mierzącym takie parametry jak: prędkości jazdy, kąt skrętua kół czy pozycję zawieszenia, komputer sterujący hydrauliką jest w stanie korygować wychylenie każdej ze stron tak, aby przód ciągnika był utrzymywany w pozycji poziomej.

Ponadto, dzięki możliwości regulowania tłumienia drgań, możliwe jest zarówno zapobieganie nadmiernemu „nurkowaniu” ciągnika podczas ostrego hamowania (tą funkcję Same nazwał „Anti-pe”) jak i dostosowywanie „sztywności zawieszenia” na bieżąco, podczas prac polowych czy jazdy po drogach utwardzonych (Anti-roll).

Naturalnie, operator ma także możliwość skorzystania z tak oczywistej dla zwieszenia hydro-pneumatycznego funkcji, jak regulacja prześwitu. Dostępne są dwa tryby „field” oraz „transport”. Pierwszy unosi przód ciągnika do prac polowych, drugi obniża aby podczas transportu maszyna mogła być stabilniejsza podczas jazdy z większymi prędkościami.

Dodatkowym atutem jakim może się pochwalić Frutteto z systemem Active Drive to kąt skrętu kół wynoszący 53 stopnie. Dzięki temu, maszyna jest jeszcze zwrotniejsza niż dotychczas.

 A co kryje się pod maską ciągników tej serii? Oferta jest najbogatsza z całej gamy Frutteto, gdyż obejmuje aż 5 wariantów mocy od 82 do 106 KM, o oznaczeniach 80, 90.3, 90, 100 i 110, które bezpośrednio odnoszą się do przybliżonej mocy.

Modele 80 i 90.3 napędzają silniki trzycylindrowe, doładowane turbosprężarką i pojemności 3000 cm3. Pozostałe modele napędzają silniki czterocylindrowe, również doładowane o pojemności 4000 cm3.

Niezależnie od wariantu mocy, można wybierać spośród dwóch przekładni: ręcznej 30/15 oraz powershift 45/45. Standardowe 3- i 5-biegowe zakresy prędkości można uzupełnić o 3 półbiegi powershift i elektrohydrauliczny rewers (dotyczy to obu wspomnianych przekładni).

Tych, którzy cenią sobie ekonomię podczas transportu, ucieszy możliwość doposażenia w funkcję nadbiegu, pozwalającą uzyskać 40 km/h przy zmniejszonych obrotach silnika.

Układ hydrauliczny bazuje na podwójnej pompie o wydatkach 33 i 25 l/min oraz 3-sekcyjnym rozdzielaczu. Podnośnik, może być sterowany mechanicznie – jest to rozwiązanie podstawowe, lub elektronicznie (opcja).

Standardem dla wszystkich wersji są cztery hamulce tarczowe w kąpieli olejowej, działające na wszystkie koła, a także sterowany elektrohydraulicznie WOM z prędkościami 540/540E. Istnieje możliwość wyposażenia w przekładnię dostosowującą do prędkości 540/540E/1000 i prędkości zsynchronizowanej.

 Jeżeli chodzi o wyposażenie związane z komfortem, można liczyć na kabinę amortyzowaną na tulejach metalowo-gumowych (ang. silenblock), oraz możliwość doposażenia w klimatyzację.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • ja 2015-12-16 12:29:14
    Stary wyżeraczu mylisz się! Sprzedawca ma tylu chętnych, że nie jest w stanie szybko odpowiedzieć na Twoje pytanie. :D
  • stary wyżeracz 2015-12-14 21:29:15
    Zapytałem o cenę w full wypasie u najbliższego sprzedawcy i nic, cisza. Pewnie jest dostępny tylko wirtualnie, he, he!
  • majkel 2015-12-13 22:57:24
    i jak z ceną, za podstawę
  • stary wyżeracz 2015-12-13 21:44:48
    To mamy wreszcie konkurencję dla fendta sadownika z amortyzowaną przednią osią. Ciekawe jak ze spalaniem i wyciszeniem kabiny tego same?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.112.7
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!