Wewnątrz wielu gospodarstw dochodzi w sezonie nawet do kilkukrotnego przelewania oleju napędowego pomiędzy różnymi zbiornikami. Każdorazowo warto zadbać o możliwość jego filtrowania, które uchroni układ zasilania silnika pojazdów przed kontaktem z zanieczyszczeniami lub nadmierną ilością wody.

Z pomocą w tym zakresie przychodzą uniwersalne filtry i układy filtrujące, które można dostosować do współpracy z niemal każdym systemem tankowania wykorzystywanym w gospodarstwie. Podstawowe elementy filtrujące z filtrami wstępnymi mozna kupić już od 50 zł. W kwocie tej otrzymujemy uniwersalny filtr ze zdolnością filtrowania 75-100 μm (mikron - jedna tysięczna milimetra, dla porównania ziarno piasku ma od 80 do 2 tys. μm).

Zadaniem filtra wstępnego jest ograniczenie przedostawania się zabrudzeń (w formie cząstek stałych, tj. piasek, szlam, itp.) do układu zasilania silnika. Stopień oczyszczania filtra zależy głównie od ilości warstw filtrujących oraz rozmiaru tzw. oczek (która często opisywana jest jako zdolność filtrowania). Im więcej warstw i mniejsze oczka ma filtr, tym proces filtrowania bardziej skuteczny.

Osobną grupę stanowią filtry separujące tzw. separatory. Ich zadaniem jest odfiltrowanie wody zawartej w oleju napędowym.

- W przypadku filtrów - separatorów firmy Piusi stosujemy specjalny proszek, który ma zdolność łączenia z wodą. Podczas przepływu paliwa przez filtr, woda w nim zawarta tworzy z proszkiem zawiesinę, która pozostaje wewnątrz filtra - mówi Carlo Codeluppi z firmy Piusi.

Warto przy tym dodać, że większość filtrów separujących umożliwia również filtrację cząstek stałych. Osiągana przy tym zdolność filtrowania to w przypadku wspomnianych separatorów 40 μm.

- Na zakup filtrów separujących decydują się przede wszystkim rolnicy użytkujący maszyny z nowoczesnym układem wtryskowym (tj.  common rail) - mówi Robert Gorzkowski z firmy Tarnawa, która oferuje filtry i dystrybutory paliw.

Oferta filtrów

Najtańsze filtry wstępne (od 50 zł; zdoloność filtrowania 75 μm) mogą być podłączone do dowolnego układu tankowania paliwa o wydajności do 35 l/min (filtr z wymiennym wkładem).

Dla przykładu, w kwocie około 150 zł i 250 zł możemy kupić uniwersalne filtry wstępne firmy Piusi o zdolności filtrowania 10 μm (bez możliwości wymiany wkładów), z główką umożliwiającą podłączenie węży o średnicy przyłączy 1 cala (różnica w maksymalnej wydajności - odpowiednio 60 i 100 l/min).