We wszystkich firmach oponiarskich działają zespoły specjalistów opracowujących nowe mieszanki produktów, z których wykonuje się ogumienie, nowe kroje bieżników, a także wprowadzających zmiany w budowie wewnętrznej opon. Każda z firm ma też swoje tajemnice – np. w firmie Continental jest aż 3500 pilnie strzeżonych receptur zawierających składniki i ich proporcje w mieszankach używanych podczas produkcji opon.

Ogólne zasady ich wytwarzania są oczywiście podobne. Produkcja najpopularniejszych obecnie opon radialnych wymaga wielu surowców: około 30 różnych rodzajów gumy, sadzy, krzemionki, różnych związków chemicznych, pigmentów, tkanin kordowych, obrzeża, itp. Składniki gumy i innych elementów, skomponowane w zależności od tego, którą część opony mają stanowić, są dokładnie mieszane w wysokiej temperaturze i pod ciśnieniem. Z tych mieszanek powstają bieżnik, kliny i ścianki boczne opony. Jednocześnie powstaje jej konstrukcja – z drutów oraz kordu (czyli poliestrowej, nylonowej lub rayonowej – z włókna celulozowego tkaniny). Poszczególne elementy są łączone na maszynie do konfekcjonowania, która nadaje oponie wstępny kształt. Ostatnią operacją jest nałożenie bieżnika. Surowa – fachowcy mówią na nią „zielona” – opona gotowa jest do kontroli i wulkanizacji. Kontrole jakości przeprowadzane są na każdym etapie produkcji. Również z gotowych partii opon losowo wybiera się egzemplarze do sprawdzenia – nie tylko ich powierzchni. W poszukiwaniu ukrytych wad stosuje się prześwietlanie promieniami Roentgena.

Więcej troski
Wymieniając opony, należy zawsze wyważyć koła, co zapobiega przedwczesnemu zużyciu ogumienia, łożysk, amortyzatorów oraz elementów układu kierowniczego.

Należy też przestrzegać właściwego ciśnienia w oponach (określonego w instrukcji samochodu). Zbyt niskie ciśnienie, np. o 20 proc., zmniejsza przebieg ogumienia o ponad 30 proc. Ponadto przyczynia się do większego zużycia paliwa i powoduje zagrożenie podczas jazdy, ponieważ za słabo napompowana opona nadmiernie się ugina i może pęknąć. Opony eksploatowane przez dłuższy czas ze zbyt wysokim ciśnieniem wykazują większe zużycie bieżnika w jego środkowej części. Opona ze zbyt wysokim ciśnieniem nie spełnia optymalnie swoich funkcji amortyzacyjnych, co obniża komfort jazdy i powoduje większe zużycie elementów zawieszenia samochodu.