PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ciągnik na mróz przygotuj zawczasu

Ciągnik na mróz przygotuj zawczasu

Zima przynajmniej chwilowo zelżała, ale tak naprawdę niedawno się zaczęła i nie wiadomo jakimi temperaturami jeszcze zaskoczy. Aby ciągnik nie zawiódł, zawsze na trudne warunki trzeba go przygotować wcześniej.



- Kiedy mamy do czynienia z mrozem, najczęściej zgłaszane przez naszych klientów problemy dotyczą zamarzającego paliwa - mówi Paweł Pachucki, szef serwisu firmy Warpol Agro z Broszkowa. - Bardzo często do ciągników jest wlewane paliwo, które zostało zmagazynowane w zbiornikach, beczkach, a okazuje się że jest to paliwo letnie - wyjaśnia.

- Przy niskich temperaturach i kiepskiej jakości paliwie często bywa tak, że ciągnik stojący na przykład w garażu da się uruchomić. Po przejechaniu 1,5-2 km układ paliwowy się zapowietrza i silnik gaśnie - mówi szef serwisu. W filtrze przepływowym widać wtedy nieklarowne, mętne paliwo, które po prostu zapycha układ.

Co w takiej sytuacji można zrobić? - Pewnym wyjściem z sytuacji jest ogrzanie filtrów na przykład „farelką", broń Boże nie otwartym ogniem! Jeśli w filtrze wytrąciła się parafina, na pewno nie da się już go odblokować i potrzebna będzie jego wymiana. Następnym krokiem jest wymiana paliwa na dobre jakościowo - podpowiada fachowiec.

Paliwa, co do których nie jesteśmy pewni ich „mrozoodporności", można dodatkowo uszlachetnić stosując odpowiednie dodatki obniżające temperaturę zamarzania. - Profesjonalne dodatki tak, ale osobiście jestem przeciwnikiem dodawania specyfików typu: benzyna czy nafta. Sam stosuję specjalistyczne dodatki dostępne na stacjach paliw, w odpowiednich, podanych przez producenta proporcjach.

Kiepskiej jakości paliwo może być także przyczyną uszkodzenia elementów nowoczesnych układów wtryskowych. Trzeba pamiętać, że niektóre z tych elementów, na przykład pompowtryski, są smarowane paliwem. Jeśli paliwo do nich się nie dostaje, a silnik jest „na siłę" przez dłuższy czas uruchamiany, można spowodować ich uszkodzenie.

- Jeszcze dość ważna wskazówka - trzeba starać się tankować do pełna, tak żeby w zbiorniku pozostawała jak najmniejsza pusta komora aby nie miała gdzie się skraplać woda, która wiadomo że zamarza - mówi Pachucki. - Generalnie zby ciągnik dobrze funkcjonował zimą, należy go przygotować wcześniej: przejść na zimowe paliwo, sprawdzić układ paliwowy, wymienić filtry, doładować akumulator, sprawdzić styki i połączenia elektryczne - podsumowuje fachowiec.

Oczywiście, podobnie jak w samochodach czy innych pojazdach samojezdnych, po uruchomieniu zimnego silnika nie można go przez chwilę znacząco obciążać. Najlepiej żeby silnik popracował kilka minut na wolniejszych obrotach. Podobnie - delikatnie i stopniowo trzeba rozgrzewać inne układy, na przykład hydrauliczny czy przekładnię.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (2)

  • Daniel 2013-01-06 13:09:03
    A czy w ciągnikach np: new holland z 2000 r można wyciągnąć akumulator? bo słyszałem że jak się go wyciągnie na zimę to komputer się zresetuje i na wiosnę bez serwisu ani rusz.
  • TWW 2013-01-04 07:42:10
    Ja na zimę trzymam zawsze ok 30l paliwa w ciepełku - np w domu w piwnicy. Gdy zachodzi potrzeba to tankuję i rozruch jest łatwiejszy. Ale mimo wszystko musi byc ono zimowe. Podobnie jak to które jest w ciągniku na zimę. Jakimś sposobem jest również dodatek 0,5l benzyny na jakies 50 litrów ropy.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.183.183
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!