Z artykułu opublikowanego w poprzednim numerze "Farmera" (12/2016) wiemy już, dlaczego układy CR zyskały dominującą pozycję, jeżeli chodzi o zasilanie silników wysokoprężnych. Jednakże często bywa tak, że wyższy stopień zaawansowania technicznego (m.in. precyzji wykonania, obciążeń) pociąga za sobą pogorszenie trwałości i większą podatność na usterki. Dotyczy to również nowoczesnych układów wtryskowych common rail, które na dobre zagościły już w zdecydowanej większości silników stosowanych w maszynach rolniczych. Czy dla użytkowników oznacza to częstsze kłopoty i wydatki?

KOSZTOWNA PRECYZJA

Nie ma co ukrywać, że układ wtryskowy CR jest bardziej podatny na uszkodzenia niż tradycyjne systemy oparte na klasycznych rotacyjnych lub rzędowych pompach wtryskowych. To efekt m.in. stosowania w nich znacznie większych ciśnień, a jednocześnie większej precyzji wykonania. To, na co w tradycyjnym układzie wtryskowym mogliśmy przymknąć oko, "bo motor to przetrawi", w nowoczesnym common railu jest niedopuszczalne - to cena za wysoką sprawność, ekonomikę, moc i ekologię.

Problem jest o tyle poważny, że koszty napraw układu wtryskowego common rail stosowanego w silnikach maszyn rolniczych bywają naprawdę wysokie. Na ogół cena nowego wtryskiwacza CR waha się od 1,5 do 2 tys. zł, ale w niektórych przypadkach może być znacznie wyższa - dużo zależy od producenta tego układu. Drugim bardzo kosztownym podzespołem jest pompa wysokiego ciśnienia (często zintegrowana z zębatą pompą wstępną) - za nią zapłacimy na ogół od 4 tys. zł do nawet kilkunastu tys. zł! Tak więc łatwo sobie wyobrazić, ile może kosztować naprawa silnika, w którym uszkodzeniu uległy zarówno wtryskiwacze, jak i pompa, a takie przypadki nierzadko się zdarzają. Dla 6-cylindrowego motoru koszt wymiany elementów może wynieść od ok. 20 do nawet 40 tys. z ł. Czy można tego uniknąć?

DLACZEGO COMMON RAIL SIĘ PSUJE?

Zużycia wtryskiwaczy CR nie można uniknąć, ale można sprawić, że będzie ono postępowało powoli, w tempie zgodnym z założeniami konstruktorów. Ile optymalnie powinien wytrzymać taki układ? Producenci oficjalnie nie podają konkretnych liczb, ale na podstawie nieoficjalnych informacji należy przyjąć, że przy prawidłowej obsłudze i stosowaniu odpowiedniego paliwa układ CR powinien utrzymać dobre parametry pracy przynajmniej przez pierwsze 8-10 tys. godzin pracy. Z pewnością wielu rolników ma już bogate doświadczenia z eksploatacją samochodów osobowych z ukła-dami wtryskowymi common rail, w których awarie często zdarzały się już w stosunkowo nowych egzemplarzach. Na szczęście dla rolników systemy stosowane w maszynach rolniczych są już bardziej dopracowane, a często też ze względów gabarytowych mniej podatne na uszkodzenia.