VW Crafter, podobnie jak poprzedni model – LT, powstał we współpracy z Mercedesem. Kontakty producentów, którzy konkurują między sobą przy tworzeniu aut dostawczych, istnieją od wielu lat, ale współpraca ta przebiegała różnie. Dopiero przy najnowszej konstrukcji zespoły obu firm współdziałały od początku projektu. I tak powstał pojazd u jednych zwany Sprinterem, u drugich Crafterem, mający prawie identyczne nadwozie, taką samą konstrukcję zawieszenia, układu kierowniczego, hamulcowego wraz z seryjnym ESP (ramka). Sprinter i Crafter różnią się jednak wyglądem zewnętrznym przodów aut, silnikami i innymi drobnymi elementami.

Nowy Volkswagen z potężnym grillem chłodnicy w kształcie litery U i wyrazistymi reflektorami pod każdym względem różni się od swego poprzednika – jest większy, wygodniejszy, solidniej wykonany i bezpieczniejszy. Rodzina Craftera ma trzy podstawowe warianty DCM (dopuszczalna masa całkowita) – Crafter 30 (3,0 t), Crafter 35 (3,5 t) i Crafter 50 (5,0 t), z których tworzone są jeszcze wersje pośrednie. W związku z tym, że współczesny samochód dostawczy musi być dopasowywany do potrzeb użytkownika, w ofercie są jeszcze 3 rozstawy osi i 3 wysokości nadwozia. Z tych kombinacji wynika aż 8 pojemności ładunkowych, od 7,5 do 17 m³, i 4 długości ładowni: od 2,6 do 4,7 m.
Crafter furgon jest nie tylko pojemny, ale i funkcjonalny. W zależności od wersji nadwozia przesuwane boczne drzwi mają 104 lub 130 cm szerokości, a otwór z tyłu – 178 cm. Standardowo drzwi boczne są z prawej strony, ale można je zamówić także i po lewej stronie. Auto w wersji najmniejszej (krótkie, pojemność 7,5  m³) ma wysokość w środku 165 cm, co umożliwia w miarę swobodne poruszanie się po ładowni. W modelu największym ta wysokość wzrasta do 214 cm! Tylne drzwi można maksymalnie otwierać pod kątem 250º (opcja). Tak więc w każdym wariancie we wnętrzu mieszczą się europalety – w jednym poziomie od 3 do 5.
Oprócz furgonów Volkswagen ma Craftera w wersji skrzyniowej lub ramę pod zabudowę, z pojedynczą lub podwójną kabiną. Na przykład przy modelu „35” podwozie ma nośność 1790 kg.
W Crafterze zastosowano silnik turbodiesla o pojemności 2,5 l, wykonany w technice common rail, z różnymi wariantami mocy – od 89 do 164 KM. Wszystkie spełniają normę czystości spalin Euro IV. Silniki współpracują z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów, a napęd przenoszony jest na tylne koła.