PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Gotów do ciężkiej pracy - przygotowanie ciągnika do sezonu

Gotów do ciężkiej pracy - przygotowanie ciągnika do sezonu Fot. K. Hołownia

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 07-03-2018 10:10

Tagi:

Zbliża się sezon prac polowych i to już właściwie ostatni moment na solidny przegląd ciągnika. Podpowiadamy zatem, o czym należy pamiętać, przygotowując traktor do sezonu, i o wykonanie jakich czynności można pokusić się samemu, a co warto lub wręcz trzeba koniecznie zlecić wyspecjalizowanemu warsztatowi.



Użytkownicy maszyn często popełniają błąd, myśląc, że skoro traktor jeździł w ostatnim sezonie do samego końca, to dlaczego ma nie pracować dalej. - Ewentualne usterki, które mogą wystąpić, zazwyczaj wyskakują w pierwszych dniach eksploatacji, co bywa dużym obciążeniem dla serwisu, bo wiadomo, że jak przychodzi odpowiednia pogoda, wszyscy ruszają do prac praktycznie jednego dnia. Stąd też organizowane są różnego rodzaju akcje, typu przeglądy przedsezonowe, aby móc wcześniej zareagować na ewentualne usterki maszyny - mówi Marcin Mozelewski z serwisu New Holland Polska.

Jak wynika z opinii mechaników, z reguły maszyny nie są po zimie przejrzane. Warto zapytać u swojego dealera o warunki takiego przeglądu. Na pewno będzie on tańszy niż w sezonie. Oczywiście, można też pokusić się o przeprowadzenie czynności serwisowych samemu. Nawet w nowoczesnych ciągnikach sporo da się wykonać we własnym zakresie, ale nie ma co się oszukiwać - bez fachowej wiedzy i odpowiednich narzędzi nie zrobimy sami wszystkiego.

OD CZEGO ZACZĄĆ?

Przygotowując traktor do sezonu, w pierwszej kolejności warto przypomnieć sobie, jakie ewentualne usterki wystąpiły podczas pracy, które być może nie zostały na bieżąco naprawione lub zażegnano je jedynie prowizorycznie. To będzie najlepiej wiedziała osoba, która danym ciągnikiem pracowała, zna maszynę i wie, jakie niedomagania wystąpiły w sezonie. Wiadomo, że w trakcie użytkowania zdarzają się drobne defekty (np. niewielkie wycieki, pęknięte lusterko, zepsuty zamek, niedziałające spryskiwacze szyb itp.), które nie mają wpływu na jakość pracy i zazwyczaj nikt się nimi nie przejmuje, gdy czas goni. Teraz jest odpowiedni czas, aby takie usterki usunąć. Najlepiej wszystko spisać, aby podczas napraw o niczym nie zapomnieć i nie jeździć kilka razy do sklepu po części.

Do jednej z pierwszych czynności powinny też należeć ogólne oględziny ciągnika. Trzeba obejrzeć maszynę z każdej strony, m.in. poszukując wycieków. Zwróćmy przy tym uwagę na silnik, układ hydrauliczny, mosty i zwolnice. Warto sprawdzić też naczynko zbiorcze dla pozostałości oleju ociekającego podczas odłączania szybkozłączy hydraulicznych i opróżnić je. Poszukajmy poluzowanych elementów i luzów na połączeniach ruchomych, sprawdźmy stan elastycznych przewodów (hydraulicznych, elektrycznych) pod kątem widocznych uszkodzeń zewnętrznych, np. przetarć czy szkód spowodowanych przez gryzonie, co jest nierzadkim zjawiskiem w pozostawionych do zimowego spoczynku maszynach.

Koniecznie należy też zadbać o elementy mające wpływ na bezpieczeństwo pracy i poruszania się po drogach. Kompletność i prawidłowość mocowania osłon, działanie oświetlenia drogowego i roboczego, światła ostrzegawcze, kompletne lusterka, sprawne wycieraczki szyb i spryskiwacze, gaśnica z ważnym atestem - to podstawowe elementy, na które w tej kwestii trzeba zwrócić uwagę.

PRZEDNIA OŚ

Rozpoczynając bardziej szczegółową kontrolę, sprawdzamy kolejno poszczególne podzespoły. W układzie kierowniczym należy przede wszystkim skontrolować...

Cały artykuł w najnowszym marcowym wydaniu miesięcznika "Farmer"

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (9)

  • Szymek 2018-07-31 12:37:14
    ja smaruje gacolem i jak jest sezon to nie mam żadnych niemiłych niespodzianek
  • małpa 2018-03-11 08:06:03
    wszyscy wolą stare ursusy i mtz,a kto kupuje nowe ciągnik?te forum jest zdominowane przez gospodarstwa kilku-kilkunastohektarowe ,gdzie zgodze sie że nie ma sensu kupić nowy,ale po co wypisywac jaki to szajs,jak tak nie jest?
  • kams 2018-03-07 22:09:56
    dokładnie stara śpiewka ale też tak kiedyś myślałem, zanim się nie przesiadłem do zachodniego, części drogie ale 10 razy rzadziej się psują
  • wioooo 2018-03-07 18:21:31
    Jak sie spi do południa to sie duzo nawet kirowcem nie zaorze
  • Beart 2018-03-07 16:28:46
    To ogarnięcie tymi jumzmi 100 ha,głupie gadanie
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.218.53
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!