W poprzednich artykułach na temat układów common rail opisaliśmy budowę, zasadę działania oraz usterki trapiące nowoczesne układy common rail stosowane w maszynach rolniczych. W tej części skupimy się na procesie przywracania uszkodzonego lub zużytego układu do właściwego funkcjonowania.

Jak każdy inny układ, tak i CR może ulegać usterkom, których skutki zazwyczaj prowadzą do poważnych awarii i wysokich kosztów naprawy oraz związanych z tym przestojów. Jak zwykle szybkie wykrycie początkowych objawów jest pierwszym krokiem do uratowania i maszyny, i przynajmniej części portfela. Co wtedy? Niestety, bez demontażu komponentów nie jesteśmy w stanie wiele stwierdzić. Możliwe jest przeprowadzenie diagnostyki komputerowej na maszynie w gospodarstwie (koszt kilkuset złotych plus dojazd), jednakże po wykryciu usterki niezbędny będzie demontaż części podejrzanych o usterkę.

- Wtryskiwacze to te elementy układu common rail, które najczęściej ulegają awariom. Wymiana wtryskiwaczy na nowe to koszt rzędu minimum 1,5-2 tys. zł za sztukę. Warto zatem zapoznać się z alternatywą w postaci regeneracji. Należy jednak przy tym zwrócić uwagę na to, co było powodem uszkodzenia wtryskiwacza. Jeżeli w króćcu znajdziemy liczne metaliczne opiłki, to obowiązkowo należy sprawdzić pompę wysokiego ciśnienia, gdyż to właśnie ona jest najczęściej odpowiedzialna za ich obecność - podkreśla Tomasz Miluski z centrum szkoleniowego Bosch.

W przypadku aut ciężarowych przeciętny okres trwałości wtryskiwacza CR to ok. 500 tys. km, zaś pompa wysokiego ciśnienia powinna wytrzymać co najmniej dwa razy tyle. Nieco gorzej wygląda sprawa w przypadku maszyn rolniczych, których cykl pracy charakteryzuje się częstymi skokami obciążenia.

GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI?

Zanim zadecydujemy, co dalej, warto samodzielnie dokonać rozeznania na rynku, zarówno jeżeli chodzi o ceny części lub całych zestawów, jak i ich dostępność. Ceny podstawowych zestawów do regeneracji wtryskiwacza możemy sprawdzić w sklepach zajmujących się sprzedażą części do maszyn rolniczych.

Warto także zasięgnąć informacji w składach części do samochodów ciężarowych, gdyż układy w nich stosowane są podobne i często zdarza się, że dzielą z silnikami maszyn rolniczych wiele podzespołów, w tym pomp czy wtryskiwaczy. Ponadto możemy sprawdzić na różnych forach internetowych, czy ktoś nie był w podobnej do naszej sytuacji i czy inwestowanie w zamienniki było dobrą decyzją, ale anonimowe opinie nie powinny być dla nas wyznacznikiem decyzji.