PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ile kosztuje naprawa common rail?

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 25-03-2017 08:03

Tagi:

Poprawne funkcjonowanie kluczowych elementów w układzie common rail to podstawa niezawodności pracy maszyny. Niestety, wszystko ma swoją trwałość i w końcu trzeba będzie się pogodzić z faktem konieczności dokonania remontu układu. Na szczęście niektóre z elementów można poddać regeneracji, która pozwoli nam zaoszczędzić trochę pieniędzy.



W poprzednich artykułach na temat układów common rail opisaliśmy budowę, zasadę działania oraz usterki trapiące nowoczesne układy common rail stosowane w maszynach rolniczych. W tej części skupimy się na procesie przywracania uszkodzonego lub zużytego układu do właściwego funkcjonowania.

Jak każdy inny układ, tak i CR może ulegać usterkom, których skutki zazwyczaj prowadzą do poważnych awarii i wysokich kosztów naprawy oraz związanych z tym przestojów. Jak zwykle szybkie wykrycie początkowych objawów jest pierwszym krokiem do uratowania i maszyny, i przynajmniej części portfela. Co wtedy? Niestety, bez demontażu komponentów nie jesteśmy w stanie wiele stwierdzić. Możliwe jest przeprowadzenie diagnostyki komputerowej na maszynie w gospodarstwie (koszt kilkuset złotych plus dojazd), jednakże po wykryciu usterki niezbędny będzie demontaż części podejrzanych o usterkę.

- Wtryskiwacze to te elementy układu common rail, które najczęściej ulegają awariom. Wymiana wtryskiwaczy na nowe to koszt rzędu minimum 1,5-2 tys. zł za sztukę. Warto zatem zapoznać się z alternatywą w postaci regeneracji. Należy jednak przy tym zwrócić uwagę na to, co było powodem uszkodzenia wtryskiwacza. Jeżeli w króćcu znajdziemy liczne metaliczne opiłki, to obowiązkowo należy sprawdzić pompę wysokiego ciśnienia, gdyż to właśnie ona jest najczęściej odpowiedzialna za ich obecność - podkreśla Tomasz Miluski z centrum szkoleniowego Bosch.

W przypadku aut ciężarowych przeciętny okres trwałości wtryskiwacza CR to ok. 500 tys. km, zaś pompa wysokiego ciśnienia powinna wytrzymać co najmniej dwa razy tyle. Nieco gorzej wygląda sprawa w przypadku maszyn rolniczych, których cykl pracy charakteryzuje się częstymi skokami obciążenia.

GDZIE SZUKAĆ INFORMACJI?

Zanim zadecydujemy, co dalej, warto samodzielnie dokonać rozeznania na rynku, zarówno jeżeli chodzi o ceny części lub całych zestawów, jak i ich dostępność. Ceny podstawowych zestawów do regeneracji wtryskiwacza możemy sprawdzić w sklepach zajmujących się sprzedażą części do maszyn rolniczych.

Warto także zasięgnąć informacji w składach części do samochodów ciężarowych, gdyż układy w nich stosowane są podobne i często zdarza się, że dzielą z silnikami maszyn rolniczych wiele podzespołów, w tym pomp czy wtryskiwaczy. Ponadto możemy sprawdzić na różnych forach internetowych, czy ktoś nie był w podobnej do naszej sytuacji i czy inwestowanie w zamienniki było dobrą decyzją, ale anonimowe opinie nie powinny być dla nas wyznacznikiem decyzji.

Nie zdziwmy się jednak, gdy do finalnej ceny dodane zostaną jakieś inne części, których nie wzięliśmy pod uwagę, ponieważ zestawy nie zawierają elementów ustalających (podkładek, kołeczków, uszczelnień), które serwisant będzie dobierał specjalnie do naszego wtryskiwacza czy pompy zgodnie z w ynikami pomiarów.

WYBIERAMY WARSZTAT

Znajomość cen części to jedynie połowa sukcesu, kolejnym krokiem jest znalezienie właściwego warsztatu. Warto zwracać uwagę na certyfikaty przyznane danemu serwisowi, cenne będą zwłaszcza te wystawione przez producentów układów wtryskowych. Pamiętajmy jednak, że zarówno Bosch, Delphi, jak i Denso zajmują się wytwarzaniem nie tylko układów paliwowych, lecz także innego rodzaju osprzętu, nie zapomnijmy zatem sprawdzić, czego dany certyfikat dotyczy. - W przypadku układów CR marki Bosch można to w łatwy sposób sprawdzić na stronie internetowej. Najbardziej aktualnej wiedzy należy szukać, zaznaczając opcję "etap trzeci" - oznacza on, że dany serwis jest w pełni przygotowany do kompleksowej obsługi układów CR - wyjaśnia Miluski.

Oczywiście, nie mniej istotna, ale niemogąca być jedynym kryterium wyboru warsztatu, jest cena wykonania kompletnej usługi. Bardzo ważne przy tym jest to, na jakich częściach będzie wykonana naprawa. Warto również dopytać o zakres czynności, jakie będą wykonywane. To przyda się chociażby do porównania ceny i jakości usługi w konkurencyjnych zakładach.

ETAPY NAPRAWY WTRYSKIWACZA

Diagnosta zaczyna od wymontowania wtryskiwaczy z silnika i ich dokładnego oczyszczenia, najczęściej w myjkach ultradźwiękowych (to właśnie stanowi clou większości tanich "regeneracji"). Dopiero po tej czynności można przystąpić do weryfikacji stanu poszczególnych elementów. Nie inaczej będzie to wyglądało w przypadku pompy wysokiego ciśnienia.

W zależności od tego, co spowodowało problem (zawór, cewka, dysza) - czyli co jest zużyte - wymienia się wadliwe części, pozostawiając to, co jest sprawne - to może generować pewne oszczędności. Część elementów, takich jak: króciec, nakrętki, podkładki czy uszczelnienia wymienia się zawsze na nowe. Wynika to z faktu, iż w dużej mierze odpowiadają one za poprawny i dokładny montaż wtryskiwacza. W króćcu umieszczony jest filtr szczelinowy, który w tym przypadku nie nadaje się do przeczyszczenia. Na szczęście, jego cena nie jest wysoka - 40-60 zł. Podczas wymiany poszczególnych elementów nie poleca się stosowania komponentów pochodzących od nieznanych producentów. To najkrótsza droga do rychłej awarii i powrotu do serwisu na kolejną, tym razem porządną regenerację.

Proces ponownego montażu zajmuje około godziny i jest kluczowym etapem regeneracji. Mowa tu o jednym wtryskiwaczu i pracy doświadczonego mechanika. Skąd tak długi czas obsługi? Wynika on przede wszystkim z konieczności postępowania według precyzyjnego algorytmu. Komputer dyktuje kolejne kroki i zbiera informacje wprowadzone przez serwisanta po dokonaniu przez niego kolejnych pomiarów. Wszystkich etapów, zależnie od wtryskiwacza, jest od kilkudziesięciu do nawet kilkuset. Pomyłka lub niechlujstwo z pewnością zaowocują niepoprawną pracą, pośpiech jest więc niewskazany.

Po złożeniu wtryskiwacze z nowymi elementami są gotowe do zainstalowania na stanowisku pomiarowym. Jest to jedynie forma ostatecznego testu przed zwróceniem ich klientowi i kolejny etap wielokrotnej kontroli. Jeżeli nie popełniono błędu podczas montażu, test niemal zawsze wypada pozytywnie. Sprawdzeniu będą podlegały takie parametry, jak: czas otwarcia zaworów, dawki paliwa, opóźnienia, ciśnienie i szczelność. W tym badaniu sprawdza się to, czy zmierzone parametry są zgodne z fabrycznymi, a odchyłki mieszczą się w dopuszczanych przez producenta wartościach. Gdy wszystko jest w porządku, wtryskiwacz zostaje na nowo zakodowany, czyli do jego pamięci trafiają informacje potrzebne do ustalenia odpowiedniej dawki paliwa (na stole pobierczym można również zweryfikować pompę wysokiego ciśnienia, należy go tylko odpowiednio przezbroić).

Dlaczego to takie ważne? Nie zapominajmy, że od dokładności pracy wtryskiwacza zależy cały proces spalania w silniku. I tak jak po regeneracji gaźnika w silniku o zapłonie iskrowym potrzeba regulacji, tak w przypadku wtryskiwaczy należy precyzyjnie zmierzyć parametry jego pracy, a zebrane dane zakodować w pamięci wtryskiwacza i/ lub komputera sterującego jego pracą. Dzięki temu będzie on wiedział, jakie poprawki ma uwzględnić podczas pracy. Stąd płynie wniosek, że w przypadku montażu wtryskiwaczy z innej maszyny, nawet z takiego samego modelu o takiej samej mocy, do naszej wypadałoby dokonać sprawdzenia wtryskiwaczy na stole. Montowanie teoretycznie sprawnych i takich samych wtryskiwaczy z bliźniaczego silnika, ale bez ich sprawdzenia, to często popełniany błąd, który nierzadko skutkuje nieprawidłową pracą silnika (np. powoduje zmniejszenie mocy, nadmierne kopcenie, zwiększone zużycie paliwa, nierównomierną pracę silnika).

W zależności od marki i generacji typowy wtryskiwacz elektromagnetyczny zregenerujemy już za 500-1500 zł (Delphi i Bosch - najtańsze, Denso, Siemes - droższe). Z wtryskiwaczami "piezo" jest gorzej, ponieważ przez ostatnie lata firmy zajmujące się ich produkcją dość niechętnie udostępniały dane do ponownej kalibracji, a przede wszystkim nie produkowały zestawów niezbędnych do regeneracji. Obecnie jednak sytuacja zaczyna się zmieniać. Firma Siemens (po przejęciu Continental AG) jako pierwsza zaczęła produkcję i dystrybucję zestawów do regeneracji oraz stanowisk kalibracyjnych dla niezwiązanych z nią serwisów. Podobną ścieżką zaczyna podążać Bosch. Warto dodać, że w przypadku dostępności odpowiednich części, programów i maszyn ceny regeneracji wtrysków piezoelektrycznych kształtują się podobnie, jak ich elektromagnetycznych poprzedników. Na szczęście w znakomitej większości maszyn rolniczych stosuje się wtryskiwacze elektromagnetyczne - o wiele łatwiejsze i tańsze w naprawach. Jednakże przed zakupem kolejnej maszyny, nowej czy używanej, warto dopytać się o rodzaj układu wtryskowego i zorientować się, czy ewentualna naprawa będzie możliwa i ile będzie kosztować.

PODSUMOWANIE

Regeneracja kluczowych elementów nie jest czymś nieosiągalnym i nie należy się jej bać. Ważne, aby pamiętać, że w przypadku naprawy układu common rail nie istnieje droga na skróty. Dokładność wykonania poszczególnych części, ich montażu oraz warunki pracy sprawiają, że pójście na kompromis może w krótkim okresie oznaczać dodatkowe wydatki i ponowną wizytę w serwisie.

Przed podjęciem decyzji o regeneracji wtryskiwaczy najlepiej jednak zorientować się najpierw w cenach nowych części. W niektórych przypadkach koszt regeneracji może opiewać na kwotę zbliżoną do cen nowych części. W większości przypadków regeneracja jednak się opłaci, a dobrze wykonana powinna zagwarantować kolejne tysiące godzin bezawaryjnej pracy.

 

Artykuł ukazał się w lutowym numerze miesięcznika "Farmer"

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.167.18.170
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!