PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ile kosztuje wymiana sprzęgła w MTZ-82?

Ile kosztuje wymiana sprzęgła w MTZ-82? Koszty naprawy MTZ-82 i modeli pochodnych są bardzo niskie fot. K. Hołownia

Autor: Łukasz Głuchowski

Dodano: 27-04-2017 15:01

Tagi:

Do popularnych ciągników z mińskiej fabryki można mieć wiele zarzutów odnośnie komfortu obsługi, czy awaryjności. Jednak gdy przychodzi do zapłacenia za części zamienne, wspomniane niedogodności przestają przeszkadzać, bo w porównaniu do większości maszyn innych marek, koszty bywają wielokrotnie niższe.



Konstrukcji ciągników MTZ-82, która jak musimy mieć na uwadze ma już ponad 40 lat, można zarzucić m.in. częste przecieki z układu hydraulicznego, brak synchronizacji biegów w starszych egzemplarzach, niezbyt udany mechanizm załączania tylnego przekaźnika mocy. Jednak niewątpliwą zaletą tych ciągników są tanie części zamienne oraz niskie koszty naprawy.

Popularne MTZ-82 i modele pochodne (MTZ-80, oraz Pronar-82, -82A, -82SA, - 82TSA itp.) pracują często z ładowaczami czołowymi. Taki sposób eksploatacji powoduje, że dochodzi do zużycia m.in. tarczy sprzęgłowej, pracującej w układzie suchym. Spróbujmy oszacować jaki jest koszt usunięcia takiej awarii.

Ceny części

Koszt zakupu tradycyjnej tarczy (w układzie jest tylko jedna) zaczyna się już od 80 zł za najtańsze zamienniki do 110 zł za białoruski oryginał. Tarcze ze spiekami ceramicznymi marki HBR to wydatek rzędu 350 zł.

Dociski sprzęgła dzieli się na te starego typu (silnik D-240) oraz nowego (silnik D-243). Za zamiennik docisku starego typu zapłacimy ok. 270 zł. Oryginalny docisk starszej wersji kosztuje ok. 350 zł. Dociski nowego typu to wydatek rzędu 320 zł (zamiennik) oraz ok. 470 zł za część oryginalną. W praktyce dociski starego typu można założyć również do ciągników z nowszą wersją silnika.

Przy okazji wymiany tarczy i docisku zazwyczaj warto skontrolować stan łożyska oporowego. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do stanu tego elementu warto je wymienić. Koszt najtańszego kompletnego łożyska (z tuleją) to od 40 zł (za zamiennik), poprzez 60 zł za oryginał do 130 zł za łożysko wzmocnione produkcji rosyjskiej.

Robocizna zwykle wyceniana jest na 1-1,2 tys. zł. Wpływ na cenę ma m.in. to czy ciągnik ma zamontowany ładowacz czołowy, utrudniający rozpołowienie. Czas „zabiegu” to zazwyczaj 6 – 12 godz. dla jednego doświadczonego mechanika.

Łączny koszt naprawy

Odpowiadając na pytanie zawarte w tytule, koszt wymiany kompletnego sprzęgła wraz z robocizną w MTZ-82 oraz modelach pochodnych waha się od 1,4 do 2,2 tys. zł. Porównując ten wydatek do kosztów podobnej naprawy w ciągnikach innych marek - zwłaszcza zachodnich -  jest to kwota niewielka.

Zdaniem praktyków nie warto bazować na najtańszych zamiennikach. Powinniśmy kupować części oryginalne, do czego zachęca ich niska cena. Dobry stosunek jakości do ceny maja również produkty marki HBR oraz ukraińskiej Tary. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (29)

  • Piotr72 2017-10-15 22:21:23
    Posiadam 2 mtz, nh i jd Niestety jak podliczam koszty eksplatacji to zachodnia techkika wypada dużo gorzej w stosunku do mtz . Komfort pracy w nh i jd jest zdecydowanie lepszy. Zdecydowałem sie na zakup nh i jd bo chciałem porównać. Podsumowując zachodnimi wykonuje prace gdzie najmniej się zużywają mtz wysylal do najgorszych prac i daje je mało zaufanym kierowcą. Fajnie jest mieć zachodni traktor ale mtz ma u mnie dożywocie i kolejny zakup to też mtz
  • piotr 2017-05-03 11:04:39
    mamdwapronary82i82tsa2nienarzekammajaswojebolaczkialedobrzesiespisujaiedenma4560adrugi1200jestdobrzeoo
  • ex-użytkownik 2017-04-28 17:00:47
    Zapomniałem dodać, że miałem MTZ 82 z lat 80. także wiadomo jak to wygląda. Swoje u mnie zrobił, koszty eksploatacyjne śmieszne, ale za dużo można stracić w sezonie na uprawie i dziadowaniu. Ciągnik na dobry początek, jak najbardziej; później jak najszybciej wymiana na inny sprzęt, choćby ursusa C-385, bo zdrowie przy MTZcie można stracić i rozum postradać również. Mała rada dla przyszłych właścicieli rusków: młotek, przecinak, dobra spawarka i wózek na części...
  • robson 2017-04-28 15:42:42
    ciungnik robotny jak typowy rusek, od bidy coś tam porobi, swoje wychla i generalnie wstyd się gdzieś pokazywać z nim
  • wujo stasiu 2017-04-28 14:29:55
    co ty kur wa pier dolisz
  • gość 2017-04-28 11:00:49
    Mam pronara 1025A. Mówienie, że te maszyny są awaryjne to nie do końca prawda. Poważna awaria jeszcze mi się nie przytrafiła. Najczęściej są to drobiazgi, jak krzyżaki w przednim napędzie czy czujnik ciśnienia oleju w silniku. Wycieki z hydrauliki, kiepska skrzynia biegów (szosowe w 1025A to tragedia), mega toporne załączanie WOM, co chwila przeciekający korek od paliwa, psujące się sprężyny gazowe od drzwi czy prawie niemożliwe czyszczenie chłodnicy to denerwujące przypadłości. Usunięcie ich jednak (tego co się da) to chwila i parę złotych. A no i hałas w kabinie – bez ochronników nie podchodź. Dodałbym jeszcze kiepsko rozwiązany podnośnik. Ten model o mocy 105 KM często targa 4 skibowe obracane pługi i agregaty uprawowo-siewne (mój zestaw z ziarnem 2100kg). Raz, że ciężko podnosi a dwa, że jeden siłownik musi wszystko podciągnąć na jednym sworzniu, który lubi się przerwać. Ale poza tym to maszyna spoko:)
  • TWW123 2017-04-28 10:48:40
    młodyrolnik - zadzwoń i zapytaj http://mtzbelarus.pl/siec-dealerska/ szczerze - mój ostatni kupiony był 4 lata temu i nawet nikt nie pytał czy chce z jakims nowym silnikiem :)
  • Użytkownik 2017-04-28 10:45:42
    Mam pronara 82SA od nowości, 2005r. Pracuje na 32ha jako ten największy. Ma 1700 mth. Stopery w uszy tylko obowiązkowo. Zero poważnych usterek.
  • młody rolnik 2017-04-28 10:26:04
    Takie mam pytanie to jeszcze sprzedaja te mtz bez dpf ad blue ? czy juz mozna tylko z silnikiem deutza mtz kupic bo szukam nowego taniego ciagnika z prostym silnikiem bez elektoniki.
  • TWW123 2017-04-28 09:06:15
    ja mam trzy MTZty :) Wypowiedź exużytkownika sugeruje manipulację - ocena ciągnika oceną - ale obrażanie użytkowników to juz chwyt a`la dealer Case/Kubota/JD/NH itd . Ciągnik - jak zauważa autor - mało wygodny - przede wszystkim głośny. Bez słuchawek (ochronników słuchu) praca to mordęga. Dość częste wycieki - ale tu mozna powalczyć z dość dobrym skutkiem - nie mówie ze 100% ale 90% wycieków daje sie usunąć. Spalanie - na poziomie przyzwoitym. Awaryjność - no właśnie - tu mam rozterkę. Czy to plus czy minus :) Wyjasniam - u mnie ciągniczki śmigają w sumie na 130 ha i zdarzają się usterki wiadomo. Ostatnio rozleciał się krzyzak wału przedniego napędu. Koszt części - w sumie 50 zł (wszystko co było choć trochę uszkodzone). Robota 2h (samemu). I to jest ten plus - mozna zrobić wszystko przy tym ciągniku samemu - rozpołowic itd Mówie o wymianach części - nie o robotach specjalistycznych typu szlify/głowice itd. Jesli mowa o awaryjności zazwyczaj psuje sie jakaś pierdoła która kosztuje kilka zł. Jak rozmawiałem ze znajomym który ma NH z ładowaczem to u niego naprawa sprzęgła kosztowała tyle co 2 nowe skrzynie biegów ze sprzęgłem do MTZ. Jak dla mnie wybór jest jasny. Dodatkowo - jest to ciągnik bardzo odporny na jakość płynów. Pojedzie na bele czym - ale trzeba się liczyć z częstszą wymianą. I jeszcze jedno - przy naszej infrastrukturze jakbym miał na swoje pole jechać przez las nówką sztuką New Hollandem to chyba bym sie popłakał :) Napierdzielające gałęzie ruskiemu nie robią nic :) Gniotsia nie łamiotsia ;)
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.196.190.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!