Konstrukcji ciągników MTZ-82, która jak musimy mieć na uwadze ma już ponad 40 lat, można zarzucić m.in. częste przecieki z układu hydraulicznego, brak synchronizacji biegów w starszych egzemplarzach, niezbyt udany mechanizm załączania tylnego przekaźnika mocy. Jednak niewątpliwą zaletą tych ciągników są tanie części zamienne oraz niskie koszty naprawy.

Popularne MTZ-82 i modele pochodne (MTZ-80, oraz Pronar-82, -82A, -82SA, - 82TSA itp.) pracują często z ładowaczami czołowymi. Taki sposób eksploatacji powoduje, że dochodzi do zużycia m.in. tarczy sprzęgłowej, pracującej w układzie suchym. Spróbujmy oszacować jaki jest koszt usunięcia takiej awarii.

Ceny części

Koszt zakupu tradycyjnej tarczy (w układzie jest tylko jedna) zaczyna się już od 80 zł za najtańsze zamienniki do 110 zł za białoruski oryginał. Tarcze ze spiekami ceramicznymi marki HBR to wydatek rzędu 350 zł.

Dociski sprzęgła dzieli się na te starego typu (silnik D-240) oraz nowego (silnik D-243). Za zamiennik docisku starego typu zapłacimy ok. 270 zł. Oryginalny docisk starszej wersji kosztuje ok. 350 zł. Dociski nowego typu to wydatek rzędu 320 zł (zamiennik) oraz ok. 470 zł za część oryginalną. W praktyce dociski starego typu można założyć również do ciągników z nowszą wersją silnika.

Przy okazji wymiany tarczy i docisku zazwyczaj warto skontrolować stan łożyska oporowego. W razie jakichkolwiek wątpliwości co do stanu tego elementu warto je wymienić. Koszt najtańszego kompletnego łożyska (z tuleją) to od 40 zł (za zamiennik), poprzez 60 zł za oryginał do 130 zł za łożysko wzmocnione produkcji rosyjskiej.

Robocizna zwykle wyceniana jest na 1-1,2 tys. zł. Wpływ na cenę ma m.in. to czy ciągnik ma zamontowany ładowacz czołowy, utrudniający rozpołowienie. Czas „zabiegu” to zazwyczaj 6 – 12 godz. dla jednego doświadczonego mechanika.

Łączny koszt naprawy

Odpowiadając na pytanie zawarte w tytule, koszt wymiany kompletnego sprzęgła wraz z robocizną w MTZ-82 oraz modelach pochodnych waha się od 1,4 do 2,2 tys. zł. Porównując ten wydatek do kosztów podobnej naprawy w ciągnikach innych marek - zwłaszcza zachodnich -  jest to kwota niewielka.

Zdaniem praktyków nie warto bazować na najtańszych zamiennikach. Powinniśmy kupować części oryginalne, do czego zachęca ich niska cena. Dobry stosunek jakości do ceny maja również produkty marki HBR oraz ukraińskiej Tary. 

Podobał się artykuł? Podziel się!