Minęły 124 lata od kiedy powstała firma Michelin i 122 lata od opatentowania pierwszej opony wymiennej.

Dzisiaj potężny koncern produkuje opony w 69 fabrykach w 18 krajach. Olsztyńska fabryka jest jednym z największych zakładów Grupy Michelin na świecie i największą fabryką opon w Polsce.

Stabilny rynek

Fabryka w Olsztynie zajmuje obszar 187 ha, a zatrudnionych jest tam ponad 4,5 tys. osób. W trzech zakładach produkuje się ogumienie dla samochodów osobowych i dostawczych, ciężarowych oraz dla ciągników i maszyn rolniczych. Zakład Opon Rolniczych jest jednym z trzech w Europie. Poza Olsztynem są to Valladolid w Hiszpanii oraz Troyes we Francji.

Liczba 400 tys. opon rolniczych (w większości radialnych) produkowanych rocznie w jednej fabryce robi wrażenie.

Ale gdy do tego dodamy jeszcze, że wytwarzane są w 145 rozmiarach o masie od 23 do 199 kg - wyniki stają się naprawdę imponujące. Oczywiście wielkość produkcji w największej mierze zależy od rynku. Michelin prognozuje, że rynek opon rolniczych da nieduży wzrost sprzedaży, a przede wszystkim będzie stabilny, co pozwoli realizować nowe inwestycje w Olsztynie. Segment opon napędowych do maszyn o mocy ponad 100 KM urósł dwukrotnie od 2008 roku.

Optymistyczna wizja na przyszłość sprawia, że firma prowadzi nowe inwestycje i buduje kolejne hale dla tego typu produkcji.

W Olsztynie produkowane są: opony rolnicze - radialne i opony rolniczo-przemysłowe - radialne i diagonalne. Zakład Opon Rolniczych wytwarza opony marek Michelin, Taurus, Kleber. 83 proc. opon rolniczych produkowanych w Olsztynie jest sprzedawanych w Europie Zachodniej - najważniejsze rynki to Francja i Niemcy.

Z kolei 70 proc. trafia na rynek wymiany (sprzedaż w serwisach i sklepach), a 30 proc. na pierwsze wyposażenie. Główni odbiorcy to koncerny: CNH, AGCO, John Deere, Manitou i JCB.

Ultraflex - odwrócenie zależności

Innowacyjną technologią, na której opiera się obecnie produkcja znacznej części modeli opon rolniczych, jest Michelin Ultraflex. Opony z opatentowaną technologią mają konstrukcję umożliwiającą pracę przy niskim ciśnieniu powietrza, a zatem z większą powierzchnią obszaru kontaktu bieżnika z podłożem, nie tracąc na właściwościach jezdnych i trwałości. Standardowe opony pracują z ciśnieniem dobieranym pod kątem obciążenia i prędkości, zgodnie z tabelami ciśnień i indeksami prędkości i nośności: im większe obciążenie lub prędkość - tym większe ciśnienie.