PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Jak uruchomić ciągnik zimą - kilka przydatnych dodatków

Jak uruchomić ciągnik zimą - kilka przydatnych dodatków Zobacz, jak przygotować ciągnik do zimy. Fot. K. Hołownia

Autor: Karol Wieteska

Dodano: 29-11-2015 07:52

Tagi:

Coraz częściej temperatura powietrza spada poniżej 0 stopni - nadchodzi zimowy sezon. Warto się na niego odpowiednio przygotować, aby uruchomienie silnika podczas ujemnych temperatur nie nastręczało kłopotów. Oto kilka pomocnych dodatków, które pomogą uporać się z zimowym rozruchem silnika.



GRZAŁKA SILNIKA

Jest to najprostszy i zarazem bardzo skuteczny sposób na uruchomienie ciągnika. Grzałki są najczęściej instalowane w bloku silnika, w miejsce oryginalnie wstawionych zaślepek. Spirale grzałek nagrzewają płyn chłodzący w płaszczu wodnym silnika, powodując m.in. rozrzedzenie oleju w misce olejowej, skrzyni biegów i ogólne podwyższenie temperatury silnika, w tym m.in. komór spalania. Dzięki temu rozruch jest bardzo ułatwiony, a także zdecydowanie zmniejsza się zużycie paliwa i elementów silnika w pierwszych minutach pracy.

W przypadku, jeśli ciągnik nie ma zaślepki, w miejsce której można wstawić grzałkę lub jest ona umieszczona tak, że nie ma możliwości umieszczenia jej tam, rozwiązaniem są podgrzewacze przepływowe. Są one montowane w przewodzie między chłodnicą a blokiem. Należy tylko sprawdzić czy średnica węży pasuje do końcówek podgrzewacza i wyciąć odpowiedni fragment przewodu, a w to miejsce wstawić podgrzewacz.

Ceny grzałek montowanych w bloku rozpoczynają się od 110 zł np. dla Ursusa 914. W przypadku podgrzewaczy przepływowych jest to koszt od 129 zł.

DEPRESATOR

Stosowanie zimowego paliwa to podstawa dobrego funkcjonowania i uruchamiania ciągnika w okresie zimowym. Często jednak samo paliwo zimowe nie wystarcza i warto dodać do niego depresator. Jest to płynny dodatek do olejów napędowych zasilających silniki Diesla stworzony przede wszystkim w celu obniżenia temperatury krzepnięcia paliwa, ale też utrzymania wtryskiwaczy w czystości, ochrony przeciwkorozyjnej, zapobiegania gaśnięciu silnika w porze zimowej oraz zamarzania przewodów paliwowych. Kleen Flo Diesel Fuel Conditioner jest bardzo wydajnym preparatem, który w okresie zimowym stosuje się w odpowiednich proporcjach zależnych od temperatury (od 2 do -20 stopni - 150 ml/150 l ON; przy -25 stopniach - 150 ml/75 l ON; przy -30 stopniach - 150 ml/40 l ON).

SAMOSTART

Preparat w spray'u na bazie eteru ułatwiający rozruch zarówno silników Diesla, jak i benzynowych. Sposób użycia tego specyfiku jest bardzo prosty. Należy spryskać samostartem wlot filtra powietrza lub rozpylić bezpośrednio do kolektora ssącego, jednocześnie uruchamiając silnik. Na rynku dostępna jest duża liczba takich preparatów, więc z zakupem nie będzie najmniejszego problemu.

Uwaga! Trzeba pamiętać, aby ściśle przestrzegać wskazówek z etykiety produktu. Wielu specjalistów ostrzega przed stosowaniem samostartu, szczególnie w nowszych konstrukcjach silników. Środek powinno się stosować jako „ostateczność”, kiedy inne metody okażą się niewystarczająco skuteczne.

OCIEPLACZ AKUMULATORA

Sprawny, odpowiednio naładowany akumulator to podstawa bezproblemowego uruchomienia ciągnika zimą. Spadek temperatury otoczenia powoduje zmniejszenie pojemności baterii, jednakże jest na to rada: zastosowanie ocieplacza na akumulator. Ocieplacze w dużym stopniu izolują od czynników zewnętrznych i są dostępne w różnych rozmiarach.

Jeszcze prostszym sposobem jest ocieplenie skrzynki akumulatorowej wełną szklaną. Taka izolacja grubości już 1 cm sprawia, że akumulator np. od temperatury +15°C do -10°C wychładza się 12 razy wolniej, niż gdyby pozostał niezabezpieczony.

Artykuł pochodzi z numeru 11/2015 miesięcznika Farmer

Zamów prenumeratę

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (11)

  • RolnikPolski 2018-02-17 21:29:40
    Czeba mieć tylko dobry ciągnik ja mam c-330 i mi odpala nawet jak jest -28 po prostu odpalanie jest przerobione na przycisk tak ja u mnie w MTZ zawsze je odpale
  • Terax 2018-02-10 18:51:59
    A czy ktoś z Was korzysta z polskich Jenoxów? Jakieś doświadczenia?
  • Ja 2015-11-29 22:12:32
    Ropy w wiaderku pod silnikiem nikt nie próbował podpalać? :)
  • Tir4 2015-11-29 22:11:14
    ciekawe jaką silnik normę spełnia przy -30 jak adblue jest zamarznięte ;)
  • Vision 2015-11-29 14:29:32
    Kupcie Landini tam są pakiety zimowe
  • biedron 2015-11-29 14:15:32
    parody, jaką grzałkę zastosowałeś i w jakim modelu John Deere?
  • ajato 2015-11-29 13:58:47
    Najprościej jest w c330. Wiaderko ciepłej wody i chwila na świecach i nie ma bata żeby nie odpalił. Racja na grzałce 230v jest dobrze ale trzeba czekać. Wiele też zależy od oleju w silniku, bo ja w swoim mam tylko grzałkę w bloku do płynu.
  • antiga 2015-11-29 13:49:37
    Ocieplony garaż i nic więcej nie potrzeba.
  • T.B. 2015-11-29 13:16:53
    Mam 3 ciągniki. W najmniejszym z 3 cylindrowym perkinsem świeca płomieniowa. Sprawdza się, pod warunkiem dobrego akumulatora, przy "podjchanym" nie zapalała. W najnowszym świece żarowe, element, który w tej marce lubi po jakimś czasie wysiadać. Sprawdza się z tym, że czerpie dużo energii z akumulatora, a zimą w pracach podwórzowych sprzęt przeważnie długo nie pracuje i akumulator nigdy nie jest w pełni naładowany, efekt pamięci i zmniejszona żywotność. W najstarszym grzałka 230 V, najlepszy sposób, z tym że trzeba 15-30 min odczekać. Pali na dotyk. Depresator do oleju letniego, lub olej napędowy zimowy to w nowych ciągnikach konieczność. Stare ciągniki z wstępnym filrem paliwa typu szklanka odpalały na wszystkim, co to jest parafina w paliwie dowiedziałem się na własnej skórze 2 lata temu jak zapchała filtr wstępny na wąż w najnowszym.
  • parody 2015-11-29 11:57:00
    Dobre zdjecie do artykułu. Ja w swoim JD zamontowałem grzałkę,naprawdę pomogło. Teraz kilka dni temu popsuł mi się rozrusznik (odłączył się kabel od masy) wyjęliśmy cały wyczysciliśmy i daliśmy grubszą podkładkę izolującą efekt genialny. Od nowości tak nie palił.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.112.7
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!