Sprawdź bilans energetyczny, nie tylko zimą, ale przez cały rok

W przypadku maszyn wyposażonych w prądnice prądu stałego (DC), jest niemal oczywiste, że akumulatory stale bywają niedoładowane. Zwłaszcza, gdy prądnica przepracowała już wiele godzin i może warto by było zastanowić się nad kontrolą jej stanu technicznego lub modernizacją, polegającą na zamianie na alternator. Tu możemy jedynie poradzić, aby do minimum ograniczyć korzystanie z urządzeń elektrycznych, oczywiście o ile nie wpłynie to negatywnie na bezpieczeństwo.

Gdy maszyna wyposażona jest w alternator, bilans powinien być dodatni, czyli akumulator zawsze będzie doładowywany, jeśli nie wyłączamy maszyny zbyt często. Częste uruchamianie silnika w znacznym stopniu obciążają akumulator rozładowując go, a krótki czas pracy uniemożliwa uzupełnienie energii zużytej na rozruch.

Warto jednak sprawdzić, czy wskazania dotyczące napięć w układzie elektrycznym są zgodne z danymi w karcie maszyny. W tym celu mierzymy, jakie jest napięcie w układzie zarówno, gdy silnik pracuje jak i na wyłączonym motorze.

Zbyt niskie napięcie, oznacza, że akumulator nie będzie w pełni doładowywany, natomiast zbyt wysokie napięcie spowoduje jego przyśpieszone zużycie. Błędne napięcie powinno nam zasugerować, że wypadałoby przyjrzeć się regulatorowi napięcia lub alternatorowi, a także sprawdzić napięcie paska.

W przypadku pomiaru natężenia, musimy dysponować miernikiem dostosowanym do dużych prądów (np. z bocznikiem). Jeżeli takowego nie posiadamy, warto po prostu udać się do warsztatu i poprosić o sprawdzenie naszej instalacji. Taka czynność nie zajmuje wiele czasu. Polega na zmierzeniu, ile prądu pobiera instalacja w czasie postoju, a ile podczas pracy. Czasem wadliwie podłączony alarm lub radio mogą zbyt mocno obciążać akumulator ewentualnie pobierać prąd w czasie postoju.

Zadbaj o właściwy olej

Warto zadbać o właściwy olej silnikowy, bowiem źle dobrany może stawiać zbyt duże opory, co wymaga dłuższego kręcenia rozrusznikiem, a więc zwiększa pobór prądu. Wbrew wielu obiegowym opiniom, olej powinno się wybierać także biorąc pod uwagę strefę klimatyczną. Ten fakt powinien być oczywisty, w końcu nie tak dawno porzuciliśmy stosowanie olejów sezonowych (zima, lato) na rzecz wielosezonowych. Dla naszej strefy najczęściej zalecanymi są 5W30 lub 10W40. Popularny 15W40, już poniżej -10 oC powoli zaczyna zamieniać się w coś, co konsystencją przypomina smar.