Liczne podziały, różne systemy oznaczania rozmiarów, warianty niskociśnieniowe, niskoprofilowe i standardowe, a do tego wszystkiego bujna inwencja twórcza dystrybutorów ogumienia, jak i samych producentów w segregowaniu produktów sprawiają, że przeciętnemu użytkownikowi ciągnika może odechcieć się poszukiwań i wybiera te, które poleci mu sprzedawca. Dobrze, jeżeli ten kieruje się wymaganiami, jakie zaprezentował mu klient, gorzej, jeżeli próbuje "wcisnąć" produkt niekoniecznie adekwatny do oczekiwań klienta, a korzystny jedynie dla swojego portfela. O czym zatem warto wiedzieć, wybierając nowe ogumienie?

ODKODOWAĆ ROZMIAR

Bez względu na to, czy dysponujemy instrukcją obsługi naszego ciągnika, czy też nie, zanim przystąpimy do jakichkolwiek poszukiwań, przyjdzie nam się zmierzyć z rozszyfrowaniem oznaczenia naniesionego na oponę. Oprócz nazwy producenta i modelu opony, które są zwykle najlepiej wyeksponowane, pierwsze, co powinno nam się rzucić w oczy, to szereg cyfr przedzielonych kilkoma literami. W przypadku nowych opon radialnych najczęściej spotkamy się z oznaczeniem typu: 420/85R28, co odpowiada dawnemu 16.9 R28. W obu przypadkach pierwsza liczba oznacza szerokość przekroju opony: 420 mm lub 16,9 cala. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku nie są to dokładne szerokości toczenia, a jedynie wartości przybliżone. Kolejna liczba w nowym oznaczeniu metrycznym 420/85 R28 informuje o profilu opony. Gdy mamy do czynienia z wartością 70 lub mniejszą, przyjmuje się, że opona jest niskoprofilowa, a przy większych wartościach (80 i więcej) mówimy o oponach wysokoprofilowych. Litera R oznacza, że dana opona ma budowę radialną, zaś 28 to średnica osadzenia na feldze podana znów w calach.

- Opony niskoprofilowe (np. seria 65) są przeznaczone przede wszystkim do dużych, komfortowych ciągników. Mają inną charakterystykę tłumienia, dzięki czemu mniej odczuwalne są wibracje w kabinie podczas jazdy na utwardzonej drodze z wyższą prędkością (np. przy transporcie na dłuższych odcinkach). Opony o wyższym profilu (np. serie 70-85) są częściej spotykane w średnich i mniejszych ciągnikach - do szerokich zastosowań rolniczych. Wysokie profile (np. 270/95R48) są stosowane przy uprawach międzyrzędzi, gdzie niezbędnym kryterium jest minimalna szerokość opony i duża wysokość profilu. Przy wyborze rozmiaru użytkownik powinien kierować się przede wszystkim wytycznymi producenta ciągnika/maszyny w zakresie rozmiarów, które są dopuszczone z uwagi na parametry obwodu toczenia opony - wyjaśnia Patryk Jasik, Menadżer Działu Technicznego Bridgestone Sales Polska.