PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Klimatyzator uprzyjemni pracę

Klimatyzator uprzyjemni pracę Z modułu dachowego do wnętrza kabiny wprowadzany jest panel sterowania z kratkami nawiewowymi. Urządzenie jest zasilane prądem 12 lub 24 V, a średni pobór prądu jest określany na 3,25 A/h; Fot. K. Hołownia

Autor: Karol Hołownia

Dodano: 22-05-2016 08:10

Tagi:

Bez względu na to, czy maszyna jest stara czy nowa, jeśli nie jest wyposażona w klimatyzację, praca nią w upalne dni bywa uciążliwa. Prostym rozwiązaniem problemu może być zastosowanie klimatyzatora wodnego. Przetestowaliśmy właśnie takie urządzenie.



Klimatyzacja w kombajnach czy sieczkarniach samojezdnych to dzisiaj standard. Podobnie jest w ciągnikach, choć w tym przypadku w wielu kompaktach jest ona wyposażeniem opcjonalnym, na który z oszczędności nie wszyscy kupujący się decydują. Często później okazuje się, że jednak "klima" zdecydowanie przydałaby się, ale wtedy już zakup typowego układu jest znacznie bardziej kosztowny niż przy zakupie nowej maszyny, a montaż nie jest prosty. Podobnie jest ze starszym sprzętem: ciągnikami i kombajnami. Aby uniknąć dużych nakładów finansowych i często sporych przeróbek maszyny, warto rozważyć zakup klimatyzatora wodnego, takiego jak ResfriAgro.

CHŁODZI ZWYKŁĄ WODĄ

Na tle typowych klimatyzacji klimatyzator wodny ResfriAgro wypada korzystnie cenowo - nawet dwukrotnie taniej. Cena katalogowa od generalnego dystrybutora urządzeń, firmy Ena Truck, to 3,4 tys. zł brutto. Trzeba jednak pamiętać, że konstrukcja urządzenia i zasada działania są zupełnie inne. Klimatyzator wodny to właściwie jeden zasadniczy element, który musimy zamontować - stosunkowo niewielki panel (21x85x75 cm) umieszczany na dachu maszyny. Zasada działania klimatyzatora opiera się na obiegu wody w układzie - chłodne powietrze powstaje w wyniku odparowywania wody. Zachodzi tutaj zjawisko zwane kompensacją. Im cieplej na zewnątrz, tym bardziej intensywne odparowywanie wody i chłodzenie.

Pod pokrywą klimatyzatora znajdują się takie elementy, jak: duży filtr powietrza (włóknisty i przeciwpyłowy), pompka wody, silnik wentylatora i zbiornik na wodę o pojemności 15 l. Od spodniej strony - wprowadzanej do kabiny - umieszczony są: panel sterowania oraz cztery wloty powietrza z regulacją kierunku nadmuchu i możliwością zamknięcia. Oprócz tego wyprowadzone zostały tutaj długie śruby umożliwiające przytwierdzenie panelu do dachu kabiny.

Montaż urządzenia jest bardzo prosty, zwłaszcza jeśli dach danej maszyny jest wyposażony w okno (min. szerokość i długość to 35x29 cm, maksymalna - 63x46 cm). Jeśli w kabinie nie ma otworu dachowego, niestety, potrzebne jest wycięcie go. W tym przypadku trzeba zastanowić się nad tym, jak po demontażu urządzenia zakryć otwór. Aby urządzenie szczelnie i miękko przylegało do dachu, producent dołącza do zestawu specjalne, grube uszczelki z samoprzylepną taśmą.

Z modułu klimatyzatora wychodzą także dwa zespolone ze sobą węże służące do napełniania zbiornika czynnikiem chłodzącym, czyli zwykłą wodą kranową. Można je umieścić w dowolnym miejscu - my przytwierdziliśmy je plastikową opaską zaciskową do słupka kabiny ciągnika na wysokości około 1,5 m od podłoża. Do węża wlotowego podłączamy wąż z wodą i odkręcamy kran. Zbiornik jest pełny wtedy, gdy woda wypłynie z drugiego węża odprowadzającego powietrze przy napełnianiu. Zużycie wody zależy od temperatury zewnętrznej i wilgotności powietrza oraz oczywiście od czasu pracy klimatyzatora. Nam podczas ubiegłorocznych żniw wystarczało uzupełnić zasobnik raz na trzy dni. Producent zaleca dodawanie do zbiornika z wodą specjalnych tabletek zapobiegających powstawaniu kamienia i przykrego zapachu. Jedna tabletka wystarczy na sezon, a umieszczamy ją przez szeroki korek wlewowy umieszczony w zbiorniku pod pokrywą panelu dachowego (koszt zakupu dwóch tabletek - około 50 zł).

Wraz z wężami wyprowadzony jest także dwużyłowy przewód zasilający, który należy podłączyć do instalacji elektrycznej maszyny. Urządzenie jest zasilane prądem o napięciu 12 lub 24 V. Jeśli chcemy, żeby mogło pracować zarówno w ciągniku, jak i na przykład w kombajnie Bizon, w którym instalacja jest 24-woltowa, warto wybrać urządzenie zasilane prądem 12 V i dokupić do tego przetwornik na 24 V (koszt ok. 150 zł).

PRZYJEMNY KLIMAT

Urządzenie testowaliśmy podczas ubiegłorocznych, upalnych żniw. Zamontowaliśmy je na kabinie ciągnika Pronar MTZ-82, który oczywiście nie był wyposażony w fabryczną klimatyzację. Efekt działania był taki, że nawet w południe maszyną można było pracować z zamkniętymi szybami, ale klimatyzator pracował na najwyższych obrotach - dziesiątym biegu wentylatora. Temperaturę w kabinie udawało się zmniejszyć w zakresie 8-12 stopni, na przykład z 38 do 27 stopni. 27 stopni jest ciągle wysoką wartością, ale przy dużej wilgotności powietrza odczuwalna temperatura jest niższa. Cztery kratki wydajnego nawiewu (wydatek powietrza przy maks. obrotach to 400 m3/godz. - dane producenta) można łatwo ustawić w dowolnych kierunkach. Warto podkreślić, że jeśli będą one skierowane nawet bezpośrednio na głowę, raczej nie mamy co się martwić o przeziębienie czy ból głowy, jak to ma często miejsce w przypadku działania tradycyjnej klimatyzacji, z której wdmuchiwane jest zimne i suche powietrze. Przy użyciu ResfriAgro klimat w kabinie staje się po prostu przyjemny, ale jest to nasze subiektywne odczucie i tym, którzy są przyzwyczajeni do pracy maszynami z typową klimatyzacją ustawioną na przykład na 18 stopni, działanie klimatyzatora wodnego może nie wystarczyć.

Warto podkreślić zaletę urządzenia, jaką jest jej mobilność. Klimatyzator wodny jest dość lekkim urządzeniem - masa z pustym zbiornikiem to niespełna 15 kg. Można go więc łatwo przenosić między maszynami, na przykład po skończonych żniwach zdjąć z kombajnu i zamontować na ciągniku. Sam montaż przy odrobinie wprawy nie powinien zająć wtedy więcej jak pół godziny. Trzeba zaznaczyć również to, że urządzenie nie tylko chłodzi, ale jest też wydajnym systemem nawiewu z dokładnym filtrem przeciwpyłowym. Przyda się więc nie tylko w upały, ale także w chłodniejsze dni, w których będzie można pracować bez otwierania szyb czy drzwi, co pozwoli utrzymać czystość w kabinie i oddychać czystym powietrzem. Kabina nie musi być szczelna, ponieważ tłoczone do jej wnętrza powietrze jednocześnie wypycha na zewnątrz powietrze znajdujące się w kabinie - powstaje lekkie nadciśnienie. Dzięki temu szczelinami kurz nie dostaje się do środka.

PODSUMOWANIE

Jeśli ktoś poszukuje klimatyzatora, który ma w kabinie "zrobić lodówkę", na pewno ResfriAgro nie jest produktem dla niego. Urządzenie jest jednak w stanie obniżyć temperaturę o około 10 stopni przy jednoczesnym nawilżeniu, tak że realne odczucie jest jeszcze mocniej zauważalne. Cena klimatyzatora - 3400 zł brutto - wydaje się dość wysoka, jednak koszt zakupu tradycyjnej klimatyzacji może być nawet dwukrotnie wyższy. Niewątpliwą zaletą urządzenia jest jego prosty montaż i możliwość przenoszenia z jednej maszyny na drugą w zależności od potrzeby. Atutem jest również to, że czynnikiem chłodzącym jest zwykła woda. Serwis urządzenia ogranicza się więc do jej okresowego uzupełniania i oczyszczania z pyłu filtra powietrza.

 

Artykuł ukazał się w majowym wydaniu miesięcznika "Farmer"

Zamów prenumeratę

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • seft 2016-06-01 13:24:00
    A co powiecie o przenośnych klimatyzatorach? Czy w grę wchodzi tylko na stałe zamontowany. TAkie rozumiem, że są tylko do pokoju czy biura? http://www.firmamtm.pl/filter/category,123,klimatyzatory-przenosne
  • lewar 2016-05-29 18:39:17
    Mtz z 1982 r mam taki klimatyzator zamontowany fabrycznie ,i działa tak jak opisał autor,tyle że jest obok siedziska
    @Douczony nie wiem co jest odwrotnie?
  • Douczony 2016-05-26 11:12:23
    Jest tylko jeden problem: Cyt:"...przy dużej wilgotności powietrza odczuwalna temperatura jest niższa..." Tak naprawdę jest dokładnie odwrotnie. Niestety fizyka jest nauką ścisłą i w niej niczego nie da się naciągnąć Panie autorze.
  • T.B. 2016-05-22 11:31:32
    Na zimę zalecany jest demontaż urządzenia. Jeśli ciągnik, lub kombajn nie ma otwieranego szyberdachu, który można by powtórnie przykręcić, powoduje to problem z zaślepieniem otworu. Nie wiem, czy ten klimatyzator ma budowę modułową, ale najlepszym rozwiązaniem byłby wyjmowany wkład ze zbiornikiem na wodę i oprzyrządowaniem.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.153.90
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!