Czytając jakikolwiek folder dotyczący określonego ciągnika, można spotkać bardzo wiele anglojęzycznych określeń przyporządkowanych do różnych dźwigni, przełączników czy systemów. Co te słowa oznaczają? Niestety, jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Każde z nich może oznaczać co innego, często bowiem są to charakterystyczne nazwy przyporządkowane jednej tylko firmie. Zatem jak się w tym odnaleźć?

Większość takich nazw dotyczy opatentowanych systemów komputerowych, rodzajów przekładni biegów, specyficznych rozwiązań lub ma za zadanie przypominać tylko funkcję, jaką spełnia system czy przekładnia. Przyjrzeliśmy się kokpitom w kilku ciągnikach, ich specjalnym funkcjom i zastosowanym rozwiązaniom. Rozszyfrowaliśmy też kilka tajemniczych nazw.

Trzech muszkieterów
Deutz-Fahr, Same i Lamborghini, czyli duma koncernu Same Deutz--Fahr Group, łączy właśnie kabina. W najnowszych modelach Deutz-Fahra (Agrotron K), Same (Iron, Diamond), Lamborghini (R6, R7, R8) stosowane są kabiny tej samej klasy… niebagatelne kabiny. Wnikliwi znajdą oczywiście różnice między nimi, będą to jednak różnice kosmetyczne.

Dla miłośników elektroniki i najnowszych technologii najważniejszym elementem nowoczesnych kabin koncernu będzie komputer Afis, kompatybilny z systemem Isobus. To nowe urządzenie dostępne na polskim rynku od niedawna. Dzięki niemu podłączone do ciągnika maszyny (prasa, opryskiwacz, rozsiewacz nawozów), pracujące w systemie Isobus, będą mogły być obsługiwane z kabiny ciągnika bez konieczności instalacji dodatkowych terminali. Poza tym Afis to kompletny komputer pokładowy pokazujący wszystkie konieczne informacje, dotyczące pracy ciągnika i podłączonych do niego maszyn.