Pierwszym poddanym modyfikacji ciągnikiem jest Pronar 5236 z silnikiem Iveco o mocy 97 KM, spełniającym normę spalin Stage 3A. Instalacja gazowa LPG (propan-butan) przypomina układ montowany w samochodach. Uruchamia się automatycznie po osiągnięciu przez reduktor określonej temperatury (około 30 stopni).

Wtryskiwacze gazu zostały umieszczone na kolektorze ssącym, a dawka wtrysku jest automatycznie regulowana przez jednostkę sterującą na podstawie danych z czujnika TPS (położenia dźwigni gazu), sygnałów z czujników ciśnienia, temperatury oraz z sondy lambda. Instalację wyposażono we wszelkie niezbędne zabezpieczenia chroniące silnik przed uszkodzeniem.

Przedstawiciele Pronaru szacują, że dzięki dodatkowemu, tańszemu paliwie jakim jest gaz, właściciel intensywnie użytkowanego ciągnika z instalacją LPG może oszczędzać na paliwie 10-30 proc. ponoszonych kosztów wyłącznie na olej napędowy. Ponadto instalacja gazowa nie niebagatelny wpływ na ochronę środowiska. LPG działa w mieszance gazowo-paliwowej w cylindrach silnika jak katalizator – spala 95-98 proc. ON, gdzie w tradycyjnie zasilanym silniku spala się on w zakresie 75-85 proc.
Podobał się artykuł? Podziel się!