W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego roku narodziła się grupa lekkich pojazdów dostawczych, które wywodziły się z konstrukcji aut osobowych. Choć spełniały rolę wozów użytkowych, rozwiązaniami technicznymi, parametrami jezdnymi i komfortem miały przypominać samochody osobowe.

Renault Kangoo Express wygląda na auto niezbyt wielkie – ma trochę ponad 4 m długości, zaledwie 167,5 cm szerokości. Jednak dzięki umiejętnościom projektantów uzyskano bardzo dobre wyniki transportowe. I okazało się, że Kangoo jest wielkie.
Samochód ma bardzo funkcjonalną, bo niemal prostokątną ładownię. Jej  pojemność to 2,75 m³, a przewożone przedmioty mogą mieć długość 1,67 m. Swobodnie mieści się też wewnątrz paleta, załadowana nawet do wysokości 1,2 m. Możliwości transportowe Kangoo można powiększyć, kupując model przedłużony.  Nadwozie jest w nim dłuższe o 33 cm na tylnym zwisie, ale  nie zmienia się wysokość i  szerokość samego auta. Tak powiększony samochód ma pojemność 3,25 m³. Można nim przewozić przedmioty o długości 2 m lub nawet 2,79 m, jeżeli złoży się w kabinie prawe siedzenie. W środku między nadkolami jest odstęp wielkości 1,17 m, a ładowność użytkowa auta wynosi od 600 do 800 kg.

Tylne drzwi w Kangoo są standardowo dwuskrzydłowe, z szerszą lewą częścią. Dzięki temu szyba ma większą powierzchnię i jest czyszczona przez wycieraczkę. Boczne drzwi, z prawej lub po obu stronach nadwozia, są odsuwane, co także bardzo ułatwia załadunek. Obecnie to nic nowego, ale w chwili premiery był to jedyny w tej klasie model z takim rozwiązaniem.
Kangoo Express można dostosować do potrzeb firmy dzięki rozwiązaniom seryjnym lub dodatkowym. Np. tylne drzwi mogą być jednoczęściowe, podnoszone. Dla ułatwienia przewozu długich przedmiotów można zamówić także wersję z dodatkową klapą w dachu. Istnieje możliwość aranżacji wnętrza – ścianka działowa jest stała lub kratowa, z możliwością jej składania.
Przedział kierowcy został urządzony na wzór auta osobowego. Można co prawda mieć zastrzeżenia do jakości materiałów wykończeniowych (np. twarde tworzywa, kolorystyka tapicerki) i braku regulacji położenia kierownicy, ale wszystko jest funkcjonalne i łatwe w obsłudze. Dla wymagających klientów przeznaczono wersję Kangoo Pack Clim z klimatyzacją, centralnym zamkiem, elektrycznie podnoszonymi szybami.

Kangoo Express jest lekki i zwrotny. Średnica zawracania wynosi 10,4 m. Kupujący samochód mogą wybierać wśród kilku silników. Benzynowe to: 1.2/75 KM. 1.6/96 KM i 1.2/60 KM z fabryczną instalacja LPG. Silniki wysokoprężne są dwa – 1.5 dCi z dwiema mocami: 65 i 80 KM i starszy 1.9 D/65 KM.
Ceny Kangoo Express kształtują się od 41 762 zł do 54 877 zł w wersjach podstawowych (bez uwzględnienia ogłaszanych obecnie promocji). Zaletą modelu jest to, że kupujący może odpisać sobie w całości podatek VAT przy zakupie oraz podczas eksploatacji, za paliwo.

Źródło: Farmer 01/2007