PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Mnóstwo dukatów

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

Dodano: 18-09-2007 15:00

Tagi:

Omówiliśmy już w



Fiat Ducato jest znany od z górą ćwierć wieku. Do dziś na całym świecie sprzedano ponad 1,7 mln tych popularnych samochodów dostawczych. Najnowsza wersja Fiata Ducato jest nie tylko efektowniejsza stylistycznie, ale i obszerniejsza od poprzedniej. Ducato ostatniej generacji prezentuje też nową jakość: poprawiono wykonanie auta, podniesiono komfort jazdy, zdecydowanie zwiększono możliwości ładunkowe. Tę nową jakość zdają się potwierdzać wyniki sprzedaży. W Europie furgony Ducato są pod tym względem na miejscu trzecim, a w Polsce – na szóstym.

Samochód został zaprojektowany całkowicie od nowa i, biorąc pod uwagę wszystkie wersje i dostępne wyposażenie, można go skonfigurować aż na 500 sposobów, dzięki czemu każdy bez trudu wybierze „dukata” najlepszego do swoich potrzeb. Na przykład Ducato furgon dostępny jest z trzema rozstawami osi do wyboru: 300, 345 lub 403,5 cm, a jego nadwozie może mieć cztery różne długości i trzy wysokości. W zależności od wariantu długość ładowni wynosi od 2,67 m do 4,07 m, a jej objętość – od 8 do 17 m³. Ładowność to 1000 do 2000 kg, a dopuszczalna masa całkowita (DCM) – od 3000 do 4000 kg. Zawieszenie samochodu dobrze znosi duże obciążenie. Z przodu zastosowano tradycyjne niezależne kolumny typu McPherson: wahacze ze sprężynami śrubowymi i amortyzatory teleskopowe, a z tyłu – oś sztywną i bardzo proste resory paraboliczne również z amortyzatorami teleskopowymi.

Dostęp do ładowni furgonu jest bardzo wygodny poprzez odsuwane drzwi boczne i otwierane na pełną szerokość tylne dwuskrzydłowe.  W modelach o rozstawie osi 345 i 403,5 cm boczne drzwi otwierają się na szerokość tzw. europalety. W standardzie są osłony boków i wewnętrznych płaszczyzn drzwi. Na uwagę zasługuje niski próg załadunku – tylko 53 cm. W autach z pneumatycznym zawieszeniem próg ten można jeszcze obniżyć o 7 cm. Oprócz furgonu Ducato występuje także jako podwozie pod zabudowę. W tej wersji do wyboru są cztery rozstawy osi: 300, 345, 380 lub 403,5 mm, pięć długości podwozia, a także warianty z kabiną pojedynczą lub podwójną.
Pojedyncza kabina Ducato mieści co prawda trzy osoby – na fotelu kierowcy i dwumiejscowej kanapie, ale nie jest bardzo przestronna. Wyższych kierowców może także nieco rozczarować stosunkowo niewielki zakres regulacji fotela i kierownicy. W kabinie Ducato nie brakuje za to różnej wielkości schowków. Umieszczono je pod sufitem, na konsoli głównej, pod siedzeniami, w drzwiach (nie wszystkie są dostępne w wersji standardowej samochodu). Dobrym rozwiązaniem w dość ciasnej kabinie jest umieszczenie drążka zmiany biegów na tablicy rozdzielczej. Dzięki temu jest on łatwo dostępny i nie przeszkadza w przemieszczaniu się po kabinie. Plastikowe  materiały wykończeniowe niestety nie zachwycają.

W nowym Ducato jest do wyboru dość skromna gama silników. Jednostki napędowe są raptem trzy, wszystkie wysokoprężne. To nowoczesne czterocylindrowe turbodoładowane, sterowane elektronicznie diesle z serii MultiJet, o pojemności około 2,2; 2,3 lub 3 l, z wielopunktowym wtryskiem bezpośrednim i systemem Common Rail. Najmniejszy silnik rozwija co prawda tylko 100 KM (74 kW), ale za to już przy 2900 obr./min. Przy najniższych obrotach z całej trójki osiąga też maksymalny moment obrotowy: 250 Nm już przy 1500 obr./min! Niedostatki nadrabia więc z powodzeniem znakomitą elastycznością. Wystarcza też, by nawet nieco przekroczyć dozwoloną na naszych autostradach prędkość maksymalną (może jechać do 140 km/h). Tylko troszkę pojemniejszy 2,3-litrowy silnik rozwija moc już 120 KM (przy 3600 obr./min) i moment 320 Nm (ale przy 2000 obr./min). Z tym silnikiem Ducato może jechać z prędkością 155 km/h. Najlepsze parametry ma oczywiście silnik 3-litrowy. Osiąga moc 157 KM przy 3500 obr./min i moment aż 400 Nm przy 1700 obr./min, co pozwala rozpędzić auto nawet do 165 km/h i niezbyt często sięgać do lewarka zmiany biegów. A w modelach Ducato z dwoma mocniejszymi silnikami jest ich aż sześć (w modelu 100-konnym zastosowano skrzynię 5-biegową), co wpływa nie tylko na lepsze wykorzystanie parametrów silnika, lecz także na zmniejszenie zużycia paliwa. Pod tym względem nowy dostawczy Fiat należy do czołówki oszczędnych aut tego typu. W porównaniu z poprzednim modelem zużycie paliwa zmniejszono aż o 16 procent!
W następnym numerze opiszemy Nissana Navarę.

Fiat Ducato był pierwszym samochodem dostawczym w swojej klasie z przednim napędem i poprzecznie umieszczonym silnikiem. Pozwoliło to zwiększyć pojemność ładunkową auta, bez zmiany jego rozmiarów zewnętrznych. Nowatorskie wówczas rozwiązanie sprawdziło się i wkrótce samochodów o takiej budowie zaczęło szybko przybywać – śladami konstruktorów Fiata poszli bowiem producenci innych marek.

Źródło: Farmer 01/2007

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.80.97.221
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!