Do maszyn „okołobudowlanych", a do takich zaliczają się ładowarki teleskopowe, wzmacniane opony to wyposażenie standardowe. Zdarza się, że do tego typu maszyn, z różnych powodów są zakładane opony rolnicze, które może i wyglądają podobnie, ale ich parametry znacząco odbiegają od tych, które zaleca producent maszyny.

- Opony rolnicze do ciągników, poza wyjątkami np. oponami leśnymi, czyli takie które mają przede wszystkim pracować w polu, są delikatniejsze. Ich głównym zadaniem jest uzyskanie jak najlepszego uciągu i minimalizowanie ugniatania gleby - mówi Adam Woroniecki z Michelin Polska. - Taka opona nie jest w stanie sprostać agresywnym warunkom pracy na utwardzonych podłożach, kamieniach itp. - dodaje.

Jako pierwsze wyposażenie ładowarki można zamówić ogumienie rolnicze. Sprawdzi się ono jeśli maszyna będzie pracowała przede wszystkim w polu, na przykład przy pryzmach obornika, czy polowym załadunku przyczep. Ale jeśli warunki pracy się zmienią, takie opony mogą szybko ulec uszkodzeniu.

- Mocna konstrukcja opon agro-przemysłowych wynika z ich budowy - mają grubsze boki, więcej jest gumy bieżnika w czole, mieszanka ma inny skład i charakteryzuje się większą odpornością na uszkodzenia mechaniczne: rozerwania, przebicia. - Bok opony musi być grubszy, aby być bardziej stabilnym ze względu na przewożone ładunki. Indeksy prędkości opon do ładowarek są zazwyczaj wartości A8, a wiec przeznaczone do jazdy z maksymalną prędkością 40 km/h, gdzie w ciągnikach coraz częściej są to znacznie wyższe indeksy, nawet 65 km/h - tłumaczy ekspert.

O tym, że opona jest wzmacniana, najczęściej informuje napis oznaczenie "IND", czyli Industrial (z ang. przemysłowy). Kształt bieżnika może jest zbliżony do „jodełki", ale nie jest to klasyczna jodełka z ciągników rolniczych. Przyglądając się bliżej zauważymy, że żebro środkowe jest wzmacniane - jego powierzchnia jest większa, masywniejsza. Podstawa klocka jest mocniej osadzona.

- Cała powierzchnia klocka jest większa. Typowa opona rolnicza ma klocek węższy, ponieważ musi się on odpowiednio zagłębiać w glebie uzyskując przy tym duży uciąg. Wąski i wysoki klocek takiej opony zastosowanej w ładowarce byłby przy załadunku mocno podatny na uszkodzenia. Mocna konstrukcja opon agro-przemysłowych daje im większą nośność. Przykładowo nasza opona XMCL ma opasanie stalowe, co praktycznie poza oponami do kombajnów, nie jest stosowane - wyjaśnia Woroniecki.