Napęd przednich kół zarówno w starszych, jak i obecnie oferowanych ciągnikach MTZ 82 Pronar lub Belarus i pochodnych, jest załączany mechanicznie za pomocą dźwigni umieszczonej w podłodze z prawej strony siedzenia operatora.

Trzy położenia dźwigni umożliwiają wybór jednego z trzech trybów pracy napędu kół:

  • wyłączony (dźwignia na dole),
  • automatyczny (położenie środkowe),
  • wymuszony (położenie górne).

W przypadku włączenia zakresu automatycznego załączania się napędu, jego działanie jest uzależnione od poślizgu tylnych kół. Jeżeli zaczynają się one obracać nieco szybciej niż przednie (przy prawidłowo zsynchronizowanych kołach), sprzęgło jednokierunkowe w skrzyni rozdzielczej załącza napęd wału napędowego wyprowadzonego w stronę przednich kół. W tym trybie, przednie koła nie będą „ciągnęły" wstecz.

W najwyższym położeniu dźwigni, a więc w trybie wymuszonym, napęd jest załączany na stałe, to znaczy że działa niezależnie od stopnia poślizgu tylnych kół oraz także przy poruszaniu się do tyłu. Wieniec zębaty tulei włączającej zazębia się z tuleją sprzęgła, która z kolei bierze napęd z koła wału pośredniego wychodzącego ze skrzyni biegów. Dzięki temu napęd na przód jest przekazywany „1:1"

REGULACJA CIĘGNA

Jeśli nie działa tryb automatyczny, po pierwsze trzeba sprawdzić czy „automat" nie działa przypadkiem przy załączeniu drugiego trybu - wymuszonego. Można to zrobić w prosty sposób: włączyć stały zakres napędu i wsteczny bieg i ruszyć gwałtownie na nieutwardzonym podłożu. Jeśli zauważymy wyraźne buksowanie wyłącznie tylnych kół, będzie to oznaczało iż przedni napęd prawdopodobnie jest załączony w właśnie w trybie automatycznym, co oznacza to po prostu zbyt krótkie cięgło dźwigni. To często pojawiający się problem. Aby go wyeliminować, wystarczy odpowiednio wyregulować (skrócić) cięgno.

Analogicznie należy postąpić jeśliby na przykład tryb napędu wymuszonego działał już w położeniu automatycznym. Wtedy dźwignia powinna zostać wydłużona. Warto raz na pewien okres czasu sprawdzić prawidłowość działania trybów napędu, gdyż po prostu z czasem w mechanicznym układzie załączania mogą wyrobić się niektóre elementy (na przykład powstać luzy na tulejach dźwigienek), czy pojawić się przypadkowe uszkodzenia.

AWARIA SPRZĘGŁA JEDNOKIERUNKOWEGO

Jeśli układ dźwigni działa bez zastrzeżeń, a nie funkcjonuje napęd automatyczny, konieczny jest demontaż skrzyni rozdzielczej (do której podłączona jest dźwignia - pod kabiną z prawej strony) i sprawdzenie działania sprzęgła jednokierunkowego.