Przy niskich temperaturach olej napędowy gęstnieje i wytrąca się z niego parafina. To sprawia że blokują się filtry paliwa i silnika nie można uruchomić.

Wyznacznikiem użyteczności oleju napędowego w niskich temperaturach jest tzw. blokada zimnego filtra, a więc krzepliwości paliwa. Jest to uregulowane odpowiednimi normami (PN-EN 590), które dzielą oleje napędowe na trzy kategorie:
Letnie: z tmeperaturą blokady zimnego filtra 0 stopni,
Przejściowe: -10 stopni
Zimowe: - 20 stopni

Do niskich temperatur trzeba być przygotowanym zawczasu. Inaczej kiedy zastanie nas mróz, maszyny może nie udać się uruchomić.

Podstawowym warunkiem skuteczności działania oleju napędowego o obniżonej temperaturze krzepnięcia jest zastosowanie go wcześniej, tak aby został „zaciągnięty" przez układ paliwowy. Taki olej napędowy można wlać do zbiornika tuż przed spodziewanym mrozem, ale trzeba wtedy uruchomić aby filtry i pozostałe elementy układu zasilania wypełniły się świeżym paliwem.

Ta sama zasada dotyczy dodatków uszlachetniających (antydepresantów). Sprawdzone tego rodzaju środki mogą obniżyć temperaturę krzepnięcia nawet do -40 stopni.

Podczas zimowego uruchamiania i użytkowania pojazdu bardzo ważna jest czystość filtrów paliwa. Zalegający brud dodatkowo utrudnia przepływ gęstego paliwa. Trzeba też pamiętać o okresowym opróżnianiu skroplonej w odstojniku wody.

Podobał się artykuł? Podziel się!