PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Olej niskopopiołowy - konieczny do silników z DPF

Olej niskopopiołowy - konieczny do silników z DPF Nie ważne czy do auta, czy maszyny - wybór oleju bywa trudny. Fot. GS

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 16-02-2016 09:05

Tagi:

Dobór oleju silnikowego do nowoczesnej maszyny wymaga znajomości wielu pojęć. Wielu z nich, producentom nie zawsze chce się tłumaczyć, wrzucając każdą nowinkę do koszyka przymiotników stanowiących jakoby ich produkt był „po prostu lepszy”. Jednym z takich pojęć jest popiołowość.



Parametry lepkości w danej temperaturze oraz rodzaj oleju wciąż są głównymi wyznacznikami na jakie powinniśmy zwracać uwagę przy doborze oleju silnikowego - określa je każdy producent silnika w instrukcji obsługi. W obliczu nowoczesnych układów oczyszczania spalin doszły nowe parametry, jak chociażby to, czy olej jest niskopopiołowy (z ang. tzw. „low-SAPS”), czy też nie.

Dlaczego powinniśmy unikać „popiołów”?

„Olej ma ogromny wpływ na stan filtra DPF, dlatego podczas wybierania oleju, należy bezwzględnie wybierać oleje niskopopiołowe" - z takim zaleceniem zwykle pozostawiony jest użytkownik samemu sobie.

Ów popiół, jest związany z powstawaniem nieorganicznych cząstek stałych, tworzących się wskutek spalania niewielkich ilości oleju silnikowego w cylindrze. Nawet w nowoczesnych silnikach takie spalanie występuje i nie jest ono niczym nadzwyczajnym.

Powstałe popioły powodują przyśpieszone zapychanie się kanalików we wkładzie filtra DPF. Dodatkowo, związki zawierające siarkę mogą wejść w reakcje z powierzchnią kanalików i spowodować jej degradacje.

Pochodzenie

Niektóre dodatki uszlachetniające stanowią część składu oleju (antyoksydanty, detergenty czy środki zmniejszające zużycie tzw. „anti-wear”). W olejach niskopopiołowych ilość tych substancji jest zredukowana lub, o ile to możliwe, zastąpiona takimi, które zawierają mniej siarki czy fosforu.

Czy jest drożej?

Jeżeli w układzie wylotowym naszej maszyny znajduje się filtr DPF, warto zainwestować w dobry olej, zwłaszcza, że niskopopiołowy nie musi iść w parze z wysoką ceną. Przykładowo, syntetyczny olej Mobil Delvac w wersji niskopopiołowej (10w40 XHP LE) to wydatek rzędu 16 zł za litr, podczas gdy 10w40 MX Extra o wyższej zawartości substancji dających popiół, to koszt 14,6 zł za litr.

Trochę więcej niż za podstawowy olej (10w40 Rimula R5E – 17 zł za litr) zapłacimy stawiając na markę Shell – 10w40 Rimula R6M dla silników z DPF to 20 zł za litr.

U krajowego producenta - Orlen Oil, nie dostaniemy całkowicie niskopopiołowego oleju, lecz za najbardziej odsiarczony olej: Agro Novo 15w40 (mid-SAPS, średnia zawartość popiołów) zapłacimy około 11,70 zł za litr. Podczas gdy podstawowy 15w40 Agro Basic przyjdzie nam zapłacić zaledwie 2 zł mniej za litr, a więc około 9,70 zł za litr.

Biorąc pod uwagę koszt ewentualnych napraw, regeneracji i możliwych strat poniesionych w wyniku przestoju maszyny, warto zainwestować w odpowiedni olej i wymiany zgodnie z zaleceniami, o czym pisaliśmy już wcześniej.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (5)

  • adi 2016-02-18 12:22:40
    Wyciąć DPF, zablokować EGR, ekologów zamknąć w rezerwatach i lać normalne oleje.
  • Typ 2016-02-17 09:12:10
    A ja leje oryginały producenta, zgodnie z zaleceniami, było mnie stać na kupno to i stać na utrzymanie. Pozdrawiam domorosłych znachorów którzy niepotrzebnie kombinują.
  • damian9871 2016-02-17 08:18:01
    kiepsko znam takich co z silnika 360 wlewali jeszcze do mtz i do 360 skrzyni
  • Widz 2016-02-17 07:39:21
    ppp brawo! Cóż za pomysłowość! Ciekawe czy do innych tematów masz takie podejście...
  • ppp 2016-02-16 14:34:49
    ja oszczędzam olej z Deutz-fahr po sezonie do 5314 a po następnym do c 360 i takim stanem wymieniam raz na trzy lata olej co roku.
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.198.111.185
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!