Parametry lepkości w danej temperaturze oraz rodzaj oleju wciąż są głównymi wyznacznikami na jakie powinniśmy zwracać uwagę przy doborze oleju silnikowego - określa je każdy producent silnika w instrukcji obsługi. W obliczu nowoczesnych układów oczyszczania spalin doszły nowe parametry, jak chociażby to, czy olej jest niskopopiołowy (z ang. tzw. „low-SAPS”), czy też nie.

Dlaczego powinniśmy unikać „popiołów”?

„Olej ma ogromny wpływ na stan filtra DPF, dlatego podczas wybierania oleju, należy bezwzględnie wybierać oleje niskopopiołowe" - z takim zaleceniem zwykle pozostawiony jest użytkownik samemu sobie.

Ów popiół, jest związany z powstawaniem nieorganicznych cząstek stałych, tworzących się wskutek spalania niewielkich ilości oleju silnikowego w cylindrze. Nawet w nowoczesnych silnikach takie spalanie występuje i nie jest ono niczym nadzwyczajnym.

Powstałe popioły powodują przyśpieszone zapychanie się kanalików we wkładzie filtra DPF. Dodatkowo, związki zawierające siarkę mogą wejść w reakcje z powierzchnią kanalików i spowodować jej degradacje.

Pochodzenie

Niektóre dodatki uszlachetniające stanowią część składu oleju (antyoksydanty, detergenty czy środki zmniejszające zużycie tzw. „anti-wear”). W olejach niskopopiołowych ilość tych substancji jest zredukowana lub, o ile to możliwe, zastąpiona takimi, które zawierają mniej siarki czy fosforu.

Czy jest drożej?

Jeżeli w układzie wylotowym naszej maszyny znajduje się filtr DPF, warto zainwestować w dobry olej, zwłaszcza, że niskopopiołowy nie musi iść w parze z wysoką ceną. Przykładowo, syntetyczny olej Mobil Delvac w wersji niskopopiołowej (10w40 XHP LE) to wydatek rzędu 16 zł za litr, podczas gdy 10w40 MX Extra o wyższej zawartości substancji dających popiół, to koszt 14,6 zł za litr.

Trochę więcej niż za podstawowy olej (10w40 Rimula R5E – 17 zł za litr) zapłacimy stawiając na markę Shell – 10w40 Rimula R6M dla silników z DPF to 20 zł za litr.

U krajowego producenta - Orlen Oil, nie dostaniemy całkowicie niskopopiołowego oleju, lecz za najbardziej odsiarczony olej: Agro Novo 15w40 (mid-SAPS, średnia zawartość popiołów) zapłacimy około 11,70 zł za litr. Podczas gdy podstawowy 15w40 Agro Basic przyjdzie nam zapłacić zaledwie 2 zł mniej za litr, a więc około 9,70 zł za litr.

Biorąc pod uwagę koszt ewentualnych napraw, regeneracji i możliwych strat poniesionych w wyniku przestoju maszyny, warto zainwestować w odpowiedni olej i wymiany zgodnie z zaleceniami, o czym pisaliśmy już wcześniej.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!