PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Ostrożnie z tuningiem

Ostrożnie z tuningiem

Autor: farmer.pl/K.Hołownia

Dodano: 13-02-2013 09:47

Tagi:

Zmiana oprogramowania sterującego silnikiem zawsze wiąże się z ryzykiem szybszego zużycia różnych podzespołów ciągnika. Narażony jest nie tylko silnik.



Zwiększanie osiągów silników ma tyle samo zwolenników, co i przeciwników. Do pierwszej grupy z pewnością należy Tomasz Jaworowski z Podlasia. W jego gospodarstwie są już ciągniki w których moc została zwiększona. Należy do nich m.in. John Deere 5720. Rolnik zapytany o wynik modyfikacji sterowników silnika wyjaśnia: - Zmniejszyło się zużycie paliwa, poza tym teraz ciągniki „nie boi się" wolnych obrotów - ma znacznie więcej siły na w niższym zakresie obrotów, a wiec większy moment obrotowy jest dostępny w niższym zakresie obrotów. Wynik z hamowni wykazał, że silnik przed modyfikacją generował 85 KM, natomiast „po zabiegu" - 104 KM.

Nieumiejętnie zmienione oprogramowanie sterowania silnika może spowodować większe lub mniejsze szkody. Tu rolnik ma również złe doświadczenia. Przy drugim ciągniku, którym był Deutz-Fahr Agrotron 130, nie poszło już tak dobrze. - Przyjechał mechanik i wgrał komputerem nowy program. Podobno „podkręcił" moc o 20 KM, ale zużycie paliwa jest teraz na poziomie 150 proc. w porównaniu do tego przed tuningiem - wyjaśnia rolnik. Trudno też powiedzieć o ile faktycznie polepszyły się parametry silnika, bo nie było pomiaru na hamowni.

Jaworowski już kontaktował się już z firmą profesjonalnie zajmującą się tuningiem ciagników rolniczych, gdzie powiedziano mu, że konieczne będzie powtórne wgranie poprzedniego oprogramowania, a potem dopiero możliwa będzie prawidłowa zmiana parametrów. Przy okazji modyfikacji Deutz-Fahra, planuje również zmianę parametrów dwóch innych ciągników. - Przekonałem się, że do takich modyfikacji potrzebny jest porządny fachowiec. Koszt zrobienia Deutz-Fahra był niewielki - 500 zł, było to 5 min. pracy mechanika z komputerem, ale efekty są mizerne, ciągnik jest do poprawki. Profesjonalna firma z doświadczeniem i hamownią która robiła już u nas John Deere'a 5720, weźmie prawdopodobnie 3-4 tys. zł za jeden ciągnik.

Tuning wydaje się zasadny szczególnie przy tych modelach, które mają te same silniki, pompy paliwowe, układy wtrysku. - Wszystko zależy jaka jest różnica w parametrach pomiędzy poszczególnymi modelami w danym typoszeregu. Jeśli różnica jest niewielka, to rzeczywiście w większości przypadków różnice są w sterowaniu elektroniką - mówi Stanisław Wolski, szef serwisu John Deere Polska. - Problem polega na tym jeśli na przykład mamy różnego rodzaju przekładnie zautomatyzowane, są one zsynchronizowane z obrotami silnika i tutaj zaczynają się „schody". Nie będzie tu współgrania. Firmy przeprowadzające modyfikację zajmują się wyłącznie silnikami i ich sterowaniem. W przypadku bliskich modeli w typoszeregu, mechanicznego zagrożenia specjalnie nie widzę. Natomiast jest kwestia współgrania oprogramowani - tłumaczy specjalista. - Mamy też takie przykłady, że ten sam model przeprogramowany według tej samej zasady co u sąsiada, niemal totalnie „umarł" i dealer musiał mu kalibrować wszystkie sterowniki od początku, bo nie wiadomo co się wydarzyło - dodaje.

Wolski podaje również dokładne skutki tuningu, odnotowane przez serwisy dealerskie John Deere ze Świata i Polski. - Wszystkie z tych przypadków w mniejszej lub większej ilości zostały odnotowane także w Polsce - mówi szef serwisu.

  • Gwarancja

Gwarancja na maszynę traci ważność, jeżeli został zmieniony poziom mocy w stosunku do specyfikacji fabrycznej. 

  • Uszkodzenie tłoka

Wyższa niż określona dawka paliwa zwiększa ciśnienie wtrysku, jak również ilość energii cieplnej uwolnionej do komory spalania. W wyniku wyższej temperatury pracy silnika zmniejsza się wytrzymałość zmęczeniowa tłoków, co znacznie zmniejsza ich trwałość i niezawodność.

  •  Pompa paliwowa

Zastosowane urządzenia podnoszą ciśnienie w wewnątrz układu wtryskowego. Zwiększone ciśnienie paliwa przekracza maksymalne wartości zalecane przez producenta pompy wtryskowej. Pompa doświadczy przyspieszonego zużycia swoich łożysk, wałka krzywkowego jak i dysz wtryskowych.

  • Przegrzanie się silnika

Zwiększona temperatura pracy silnika będzie skutkować wyższym ciepłem obciążającym system chłodzenia silnika - co może powodować przegrzewanie się silnika. Dodatkowe ciepło będzie również skracało żywotność komponentów układu chłodzenia.

  • Uszkodzenia układu przeniesienia napędu

Osie, przekładnie główne oraz WOM są wielkością dopasowane do mocy ciągników. Zwiększenie mocy skraca żywotność i powoduje przedwczesne uszkodzenie wszystkich elementów przenoszących napęd. Ponieważ w nowoczesnych ciągnikach oprogramowanie silnika współgra z oprogramowaniem innych komponentów takich jak przekładnia, WOM, podnośnik - zmiana oprogramowania silnika może prowadzić do niedopasowania w oprogramowaniu tych komponentów, lub całkowity brak kontroli nad ich „współpracą".

  • Emisja spalin

Emisja spalin może przekraczać ograniczenia prawne. Jest to wyraźnym naruszeniem przepisów dotyczących emisji spalin i w niektórych krajach może spowodować nałożenie znacznych kar na osoby lub firmy popełniających takie naruszenie.

  • Żywotność silnika

Trwałość i niezawodność silnika jest znacznie zmniejszona, ponieważ limity konstrukcyjne wielu elementów zostaną przekroczone.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (44)

  • do jarek 2017-12-06 22:25:23
    A to się rozgranicza jakoś? Też się wybieram do tych specy co roman, słyszałem dobre rzeczy same o nich.
  • jarek 2017-08-10 19:42:17
    a W tym T7 zmieniali Ci moc na boosterze czy tylko nominalną ?
  • Romek 2017-08-07 13:28:24
    W moim przypadku ( New Holland T7.200 ) też pozytywnie wyszło, a jeżdżę już trzeci sezon tak.Ważne, żeby fachowiec był kumaty, koło Białegostoku jest firma cartonic czy jakoś tak, mogę polecić.
  • Damian 2017-04-04 09:21:56
    okeeeeeeej, chyba zajmię się tym tematem :)
    dzięki za odpowiedzi, pozdrawiam
  • żuraw 2017-03-30 14:19:27
    czuć, czuć, w zależnosci od ciagnika zwiększy ci moc. u mnie przybyło około 30 KM i faktycznie taka liczbe czuc przy jeździe
  • do żuraw 2017-03-13 09:27:05
    no i jak tj odczuwalne ? zrywny jest bardziej ? czy nie za bardzo czuć ?
    wypytuje tak, bo myśle nad tym ale jeszcze przekonany nie jestem :D
  • żuraw 2017-03-07 09:17:43
    New Holland T7.170 :) + +26 KM i +208 NM na hamownii
  • do żuraw 2017-03-06 09:03:06
    a jak to wygląda, ile przybyło ci mocy w hollandzie ? jaki model ?
  • żuraw 2017-02-23 15:41:01
    z mojego hollanda po tuningu sie ciesze, dobrze jest. sasiad tez robil i marudzi. ile ludzi tyle komenatrzy chyba
  • Piotrek 2017-02-17 09:40:31
    czemu ostrożnie ? ale pierdoly..... nie ostroznie tylko robic trzeba bo mocniej jest
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.111.99
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!