Oszczędności w paliwie szuka się niemal wszędzie. Na zmniejszenie jego zużycia ma wpływ wiele czynników związanych ze sposobem wykonywania danej pracy i ze stosowanymi technologiami. Na spalanie wpływa dobór opon w zależności od posiadanej maszyny czy charakteru pracy. Również stosowanie nawigacji satelitarnej z założenia ma doprowadzać do oszczędności paliwowych. Podobnie jest z silnikami.

Więcej mocy i mniejsze zużycie paliwa – to tylko dwa z wielu ważnych elementów dla użytkownika. Z kolei dla producentów istotna jest niska emisja spalin, silniki bowiem muszą spełniać coraz surowsze normy. Dlatego z roku na rok opracowują oni nowe rozwiązania łączące te czynniki. Jednym z nich jest system Common Rail.

W 1997 r. na rynku po raz pierwszy pojawił się samochód Alfa Romeo wyposażony w silnik z tym systemem. To był początek. Dzisiaj technologia ta jest używana powszechnie w samochodach osobowych. Każda marka ma inne oznaczenie zastosowania tego systemu: JTD, MultiJet – Fiat, HDi – Peugeot, TDCi – Ford, D4 – Toyota, CDI – Mercedes, dCi – Renault, CRD – Chrysler, DI-D – Mitsubishi. Silniki z systemem Common Rail są również z powodzeniem stosowane w maszynach rolniczych. Aby lepiej poznać zalety tego systemu i zrozumieć z czego wynikają wspomniane oszczędności paliwa, najlepiej jest zapoznać się z jego podstawową zasadą działania.

Olej napędowy znajdujący się w zbiorniku, przechodząc przez filtr paliwa, dostaje się do pompy paliwowej, która kieruje paliwo do wysokociśnieniowej pompy głównej. To urządzenie non stop przesyła olej dalej do akumulatora zasilającego (zwanego również listwą lub szyną rozdzielającą) połączonego ze wszystkimi wtryskiwaczami. W akumulatorze następuje wyrównanie ciśnienia. Stąd paliwo przesyłane jest do sterowanych elektronicznie wtryskiwaczy, z których bezpośrednio trafia do komory spalania. Do kontrolowania ciśnienia paliwa w listwie zasilającej służą: czujnik ciśnienia w szynie, zawór regulujący ciśnienie (umieszczony na pompie głównej) i znajdujący się na szynie ogranicznik ciśnienia. Jeśli czujnik „wychwyci” zbyt duże ciśnienie w akumulatorze, to wysyła informację do zaworu regulującego, a ten nadmiar paliwa ponownie przesyła do obiegu. Ciśnienie natomiast powraca do normy. Nad pracą całego układu czuwa komputer sterujący ECU. Umożliwia on również dokonywanie zmian ciśnienia w listwie w zależności od warunków. Właśnie kontrola ciśnienia paliwa w całym układzie daje możliwość bardziej ekonomicznego spalania i zmniejszenia zużycia paliwa. Dzięki elektronicznej kontroli można uzyskać optymalne ciśnienie wtrysku i dawkę paliwa wtłaczanego do wtryskiwaczy.