Technika rolnicza cały czas idzie do przodu. Opracowywane są nowe technologie, w nowoczesnych maszynach stosuje się coraz bardziej zaawansowane rozwiązania konstrukcyjne. Celem takiego działania jest między innymi możliwie największe ułatwienie pracy na kombajnie, ciągniku i innych maszynach. Nie zapomniano również o górskich rolnikach i leśnikach, którzy pracują w zupełnie innych warunkach.

Specjaliści
Firma Agro-Partner z Krakowa specjalizuje się w handlu maszynami rolniczymi i komunalnymi, przeznaczonymi na tereny górskie. Oferowanym przez firmę ciągnikom Vithar czy Valiant żadne pochyłości nie są straszne.
Pytanie, czym te specjalistyczne maszyny się różnią? Jakie warunki muszą spełniać, aby rolnik, jadąc w pole, nie obawiał się na przykład, że ciągnik może mu się przewrócić? Charakter pracy na górskich zboczach wymaga nisko położonego środka ciężkości, który zapewni maszynie odpowiednią stateczność. W górskich ciągnikach napędzane muszą być obie osie. Aby ciągnik miał dobre właściwości trakcyjne i nie ześlizgiwał się ze  zbocza, wszystkie koła zaopatrzone w opony ze specjalnym bieżnikiem powinny być tego samego rozmiaru. Również konstrukcja kabiny jest specjalna, ponieważ musi spełniać inne funkcje. Podobnie jak w konwencjonalnych ciągnikach bardzo ważna jest widoczność z kabiny. W Vitharze zastosowano odwracalne stanowisko pracy operatora (dzięki temu maszyna może pracować do przodu i do tyłu). Stanowisko pracy obraca się o 180 stopni, przy czym pedały sterujące są podwójne. Jedynymi elementami, które mogą operatorowi delikatnie utrudniać widoczność, są słupki (słupki są na tyle wąskie, że tak naprawdę niewiele zasłaniają), które jednak odgrywają bardzo ważną rolę podczas pracy maszyny. Jest to bowiem element zabezpieczający kierowcę podczas ewentualnej wywrotki ciągnika – brzmi nieprawdopodobnie, ale mimo wszystko jest to możliwe.

Vithar wyposażony jest w 32-biegową mechaniczną skrzynię z 16 biegami do przodu i 16 do tyłu. Oba mosty zostały wyposażone w blokadę mechanizmu różnicowego sterowaną elektrohydraulicznie. Maszyna została również zaopatrzona w tylny WOM, który może pracować z prędkościami obrotowymi 540 i 1000 obr./min (obroty zależne i niezależne), przedni i tylny podnośnik (udźwig odpowiednio 700 i 1700 kg). Układ hydrauliczny stanowi podwójny obwód hydrauliczny z niezależnymi pompami.