PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Przyczepy o ładowności 6 t – parametry i ceny

Autor: Grzegorz Borkowski

Dodano: 08-01-2017 07:41

Tagi:

W każdym gospodarstwie przyczepy należą do obowiązkowego wyposażenia. Wśród marek dominujących na rynku w tej grupie maszyn znajdują się krajowi producenci. Przyjrzeliśmy się ich maszynom w ciągle bardzo popularnym zakresie ładowności 6 ton.



Przyczepy rolnicze o ładowności 6 ton najczęściej otwierają paletę maszyn transportowych w ofertach poszczególnych producentów. Nieliczne firmy proponują mniejsze modele, ale są to prawie wyłącznie wersje jednoosiowe. 6-tonówki to zazwyczaj klasyczne dwuosiowe wywrotki, których główną przewagą w stosunku do modeli tandemowych jest łatwość łączenia ich w zestawy oraz brak obciążenia zaczepu ciągnika. Ta ostatnia cecha może być czasami także wadą, gdy będziemy chcieli ciągnąć przyczepę lekkim ciągnikiem po nawierzchni o słabej przyczepności - wtedy przydałoby się dociążenie tylnych kół traktora, a to zapewniają przyczepy wyposażone w układ jezdny jednoosiowy l ub typu tandem.

UNIA GROUP

Przyczepa o ładowności 6 t - P6 long - stanowi podstawowy model w ofercie Unii Group. Oparta jest na ramie wykonanej z profilu otwartego, który według producenta ma zapewnić lepszą trwałość od używanego zazwyczaj do tego celu profilu zamkniętego (producenci pozostałych prezentowanych przyczep twierdzą dokładnie odwrotnie). Skrzynia ładunkowa o szerokości 2,42 m i długości 5,25 m pozwala na przewożenie nie tylko zboża, lecz także palet czy bel słomy lub sianokiszonki. Wysokość załadunku wynosi 1,18 m. Wywrót skrzyni jest możliwy w trzech kierunkach. W standardzie znajdują się: okno wysypowe do ziarna, wyprowadzenie wszystkich instalacji do podłączenia drugiej przyczepy oraz błotniki kół tylnych. Dopłacić trzeba m.in. za różne wersje tylnego zaczepu, nadstawy siatkowe, plandekę ze stelażem i koło zapasowe z koszem do umieszczenia go pod skrzynią przyczepy. Układ jezdny homologowany jest do jazdy z prędkością 40 km/h. Za szybkie wytracenie tej prędkości odpowiada jednoprzewodowa, pneumatyczna instalacja hamulcowa.

ZASŁAW

Wśród przyczep o ładowności 6 t nie może zabraknąć oczywiście propozycji spadkobiercy "autosanki", czyli firmy Zasław. Producent z Andrychowa ma do zaoferowania model D-737 BA-6. Konstrukcja została oparta na ramie wykonanej z dwuteownika, śrutowanej a następnie lakierowanej w dowolnie wybranym przez klienta kolorze oraz osiach z resorami parabolicznymi. Niestety, w podstawowej wersji wyposażenia stosowane są osie z homologacją na prędkość maksymalną 25 km/h, opcjonalnie mogą być zamontowane osie 40 km/h. Zarówno burty, jak i nadstawki mają po 50 cm wysokości i oferują możliwość otwierania i uchylania za pomocą centralnego zamka. Platforma załadunkowa ma długość 4,04 m i 2,12 m szerokości. Z kołami o wymiarze 11,5/80-15,3, podłoga przyczepy znajduje się zaledwie 1,01 m nad podłożem.

W standardowym wyposażeniu otrzymamy sporo, bo m.in. okienko zsypowe z rynienką, zewnętrzną drabinkę aluminiową i stopnie wewnątrz skrzyni czy pakiet przyłączy do drugiej przyczepy. Za dopłatą w przyczepie mogą się znaleźć m.in. wspomniane osie z homologacją na 40 km/h, plandeka ze stelażem, skrzynka narzędziowa, koło zapasowe i klucze do kół, tylny zaczep automatyczny, pneumatyka dwuprzewodowa, podest roboczy oraz praktycznie szeroka paleta kolorów do wyboru.

METAL-FACH

Firma Metal-Fach z Sokółki otrzymała niedawno europejską homologację dla swoich przyczep. Uprawnienia zdobyte przez podlaskie przedsiębiorstwo pozwalają na bezpośrednią rejestrację pojazdów kategorii R, S, T i C we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Warto zauważyć, że to wyjątek w skali kontynentu, ponieważ jest to pierwsza przyczepa rolnicza, która uzyskała ten dokument.

W kategorii przyczep 6-tonowych Metal-Fach proponuje dwa modele: T940/2 i T710/1. Główna różnica pomiędzy nimi dotyczy wymiarów skrzyni ładunkowej. W przypadku pierwszego modelu są one równe: 4,91 x 2,42 m (długość i szerokość wewnętrzna skrzyni). Platforma ładunkowa w przypadku drugiego modelu ma długość 4,19 m i szerokość 2,13 m. Na model T940/2 powinniśmy się zdecydować, gdy zamierzamy wykorzystywać przyczepę do transportu materiałów objętościowych, natomiast bardziej zwarty model T710/1 będzie lepszy do przewożenia np. zboża. Przyczepa T710/1, poza opcjami dostępnymi u większości producentów, ma możliwość zamówienia dyszla o różnych długościach i kształcie V lub Y. Obie przyczepy wyposażone są w błotniki kół nie tylko tylnych, lecz także - co rzadko spotykane - przednich.

PRONAR

Firma z Narwi oferuje dwie przyczepy o ładowności 6 t: PT606 oraz T653/2. Pierwsza, bardziej uniwersalna, posiada szerszą skrzynię (2,42 m), dzięki czemu mieszczą się na niej dwa rzędy europalet.

Konstrukcja ramy jej podwozia oparta jest na prostokątnych profilach zamkniętych. Laserowo spawane ściany standardowo są wyposażone w układ centralnego ryglowania oraz zamki i zawiasy wykonane metodą kucia. Przyczepa wyposażona jest w uchylny system otwierania ścian oraz szyber zsypowy w ścianie tylnej, który ułatwia rozładunek materiałów sypkich. Wysokość pomiędzy platformą a podłożem to jedynie 1,16 m, co znacząco wpływa na łatwość załadunku. Homologacja pozwala na ciągnięcie przyczepy z prędkością do 40 km/h. Do wyboru jest instalacja hamulcowa pneumatyczna (1- albo 2-przewodowa) lub hydrauliczna.

W procesie zabezpieczenia metalu używane są dwuskładnikowe, chemoutwardzalne powłoki lakiernicze, co, zdaniem producenta, ma zapewnić długi czas eksploatacji maszyny. Przyczepa ma także możliwości kompletacji konstrukcji według wymagań użytkownika, dzięki bardzo długiej liście wyposażenia opcjonalnego.

Druga z 6-tonowych przyczep Pronaru T653/2 ma ciekawą skrzynię, która z przodu jest szeroka na 2,01 m i rozszerza się ku tyłowi o 5 cm. Umożliwia to sprawniejszy wyładunek materiału bez ryzyka jego klinowania się. Przyczepa seryjnie wyposażona jest w wyjścia instalacji hydraulicznej, elektrycznej oraz pneumatycznej do drugiej przyczepy, a także ręcznie obsługiwany zaczep transportowy. Standardowa podpora serwisowa skrzyni ładunkowej oraz kliny podporowe kół zapewniają bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania przyczepy. Seryjnie montowane okno szybra zsypowego można doposażyć w kołnierz wyładowczy lub przenośnik ślimakowy ułatwiające rozładunek ziarna.

CYNKOMET

Cechą charakterystyczną maszyn z Cynkometu jest ich prawie pełne ocynkowanie. Nie inaczej jest z przyczepami tego producenta. W przypadku modelu T-169 - 6T ocynkowane ogniowo są: rama dolna, tylna belka, rama obrotnicy, dyszel oraz ściany skrzyni ładunkowej. Podłoga jest z kolei zagruntowana zanurzeniowo i pomalowana. Skrzynia - podobnie jak w Pronarze o trapezowym kształcie (szerokości wewnętrznej 207 cm z przodu i 212 cm w tylnej części) - jest łatwa w opróżnianiu. Burty mają wysokość 50 cm. Można je podwyższyć za pomocą nadstaw o tej samej wysokości. Otwieranie ścian skrzyni ładunkowej odbywa się za pomocą systemu centralnego ryglowania, a wysyp materiałów sypkich jest możliwy także za pomocą standardowego szybra w tylnej burcie.

Na krótkiej liście opcji znalazła się jedynie plandeka ze stelażem, rynna szybra zsypowego, wspomniane nadstawy oraz opcje dotyczące wyboru kół.

SIPMA

Lubelska Sipma w klasie przyczep 6-tonowych proponuje model PR 600 EKO. Przyczepa ma szeroką skrzynię pozwalającą na przewóz np. dwóch rzędów bel słomy. Wysokość ścian skrzyni wynosi 50 cm, a dzięki nadstawkom można ją zwiększyć do 90 cm. Burty w razie potrzeby można szybko, całkowicie zdemontować, dzięki czemu uzyskamy platformę, którą można wykorzystać np. do łatwiejszego przewozu bel. Odległość podłogi od podłoża nie należy do najniższych i wynosi prawie 1,18 m. Standardowo przyczepa ma montowane ogumienie w rozmiarze 11,5/80-15,3. Za dopłatą można je zastąpić szerokimi oponami 400/60-15,5. Układ jezdny pozwala na poruszanie się z prędkością 40 km/h.

URSUS

Przyczepa D-606 w barwach Ursusa ma skrzynię o szerokości wewnętrznej 2,41 m, co umożliwia przewożenie dwóch rzędów europalet lub bel słomy. Burty o wysokości 0,50 + 0,50 m mają system centralnego otwierania oraz tylne okno wysypowe. Podłoga umiejscowiona 1,12 m nad podłożem, co jest bardzo dobrym wynikiem w naszym zestawieniu. Jest to możliwe dzięki konstrukcji ramy, która z przodu, nad obrotnicą, jest niższa niż w jej dalszej części. Przyczepa ma homologację umożliwiającą jazdę z prędkością 40 km/h. Na liście opcji, poza elementami zwyczajowo oferowanymi przez innych producentów, znalazły się: oświetlenie LED, skrzynka narzędziowa oraz boczna rynna zsypowa.

WIELTON

W ofercie firmy z Wielunia znajdują się dwuosiowe przyczepy oznaczone symbolem PRS-2. Najmniejsza z tej serii ma ładowność równą 6 ton. W przyczepach zastosowano burty Fuhrmann, które według producenta cechują się sprężystością oraz dokładnością przylegania. Mają one nietypową wysokość - 80 cm. Można je otworzyć z każdej strony zamkiem centralnym. Jeśli ktoś chce przewozić materiały objętościowe, przydatna z pewnością okaże się nadstawa siatkowa o wysokości również 80 cm. Przyczepą można poruszać się z prędkością do 40 km/h.

Można wybrać jeden z 3 rodzajów układu hamulcowego: 1- lub 2-obwodowy układ pneumatyczny albo rozwiązanie hydrauliczne. Wyposażenie opcjonalne obejmuje m.in. plandekę ze stelażem, pomost roboczy z balustradą oraz rzadziej spotykane: skrzynkę narzędziową, zbiornik na wodę i zsypy boczne.

Wielton oferuje również przyczepy tandemowe oznaczone symbolem PRC-2A, które mają taką samą skrzynię ładunkową i wyposażenie, jak modele dwuosiowe, łącznie z zaczepem i wyjściami instalacji do podłączenia drugiej przyczepy. Warto zwrócić uwagę na wysokość podłogi skrzyni ładunkowej od podłoża, która należy do jednej z najniższych wśród opisywanych przyczep - 114 cm.

METALTECH

W ofercie Metaltechu znajdziemy jedną przyczepę o ładowności 6 t. Jest to wyjściowy model serii DB. Standardowo wyposażony jest w pneumatyczny, dwuprzewodowy układ hamulcowy z automatyczną regulacją siły hamowania firmy Knorr-Bremse. Dopłaty nie wymaga również centralny zamek burt, otwór zsypowy w tylnej burcie ze zsypem strumieniowym, 50-centymetrowe nadstawy czy oświetlenie LED.

Skrzynia ładunkowa ma szerokość 2,08 m, a załadowując ją, trzeba podnieść ładunek na wysokość co najmniej 1,26 m, co jest najwyższą wartością wśród prezentowanych przyczep. Producent podkreśla wysoką szczelność zamknięcia burt, wyprodukowanych przez niemiecką firmę BOWA.

Na bogatej liście opcji znalazło się wiele rozwiązań niedostępnych u konkurentów. Są to m.in. nadstawa siatkowa o wysokości 80 cm, hydrauliczne otwieranie burt z kabiny ciągnika oraz ich zabezpieczenie przed przypadkowym otwarciem. Dopłaty niestety wymaga z kolei układ jezdny przystosowany do jazdy z prędkością 40 km/h, co zwykle jest już standardem.

PODSUMOWANIE

Bogata oferta przyczep nie przekłada się na bogactwo dostępnych rozwiązań. Wśród prezentowanych przyczep trudno znaleźć wyróżniający się model, dlatego warto skupić się na kosztach zakupu (patrz: tabela) i dopasowaniu wymiarów skrzyni do naszych wymagań. Jeśli mamy zamiar przewozić europalety albo bele o standardowym rozmiarze 120 x 120 cm, to warto zdecydować się na modele o odpowiednio szerokich skrzyniach ładunkowych - ten wymiar jest dość wystandaryzowany i wynosi zazwyczaj 242 cm (szerokość wewnętrzna skrzyni). Wykorzystując przyczepę do przewozu okopowych, bardzo przydatne może okazać się z kolei rozwiązanie z trapezową skrzynią ładunkową, która dzięki rozszerzaniu się ku tyłowi może być łatwo opróżniana bez klinowania się przewożonego materiału. Spośród wyposażenia opcjonalnego warte rozważenia jest dokupienie plandeki ze stelażem, której koszt to 2,5-3 tys. zł. Jeśli dana przyczepa w standardzie nie ma nadstaw, to również warto za nie dopłacić - jej koszt jest podobny do plandeki.

 

Artykuł ukazał się w numerze 12/2016 miesięcznika "Farmer"

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • Ja 2017-01-08 20:20:25
    Miro, któremu producentowi udało się zamocować samorozpinające zatrzaski?
  • miro 2017-01-08 17:16:38
    przyczepy tego producenta troszkę niedopracowane są, samoczynnie rozpinające się zatrzaski.
  • Xyz 2017-01-08 15:52:28
    W tabeli
  • Hah 2017-01-08 15:20:35
    I gdzie te ceny?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.153.90
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!