PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Przyczyny niesprawnego alternatora

Przyczyny niesprawnego alternatora

Autor: Wojciech Denisiuk

Dodano: 20-03-2012 09:44

Tagi:

Jeśli napięcie jest właściwe i nadal nie ma prądu ładowania, świadczy to o wewnętrznym uszkodzeniu alternatora.



Najpopularniejszym źródłem prądu w silnikach spalinowych, również w ciągnikach rolniczych, jest obecnie alternator. Jego wyższość nad stosowanymi wcześniej prądnicami to przede wszystkim większa moc oraz większy zakres prędkości obrotowej przy których odbywa się skuteczne ładowanie. W przypadku prądnic na biegu jałowym nie płynie prąd ładowania natomiast w alternatorach odbywa się ładowanie w całym zakresie obrotów silnika. Alternator to inaczej prądnica prądu przemiennego (trójfazowa prądnica synchroniczna), w której wirnik jest magneśnicą, a stojan – twornikiem. Zazwyczaj posiada on wbudowany regulator napięcia, dzięki któremu nie przekracza ono 14,5 V. Zasada działania alternatora w skrócie polega na tym, że zasilony prądem stałym wirnik powoduje wytwarzanie w stojanie prądu przemiennego, który później jest prostowany zestawem diod (powstaje prąd stały). Wartość prądu jest tym większa, im większe są obroty wirnika, ale uzależniona jest też od prądu wzbudzenia, który kontroluje właśnie regulator napięcia. Alternator jest zazwyczaj urządzeniem obcowzbudnym, dlatego aby zaczął produkować prąd, musi być zasilony prądem wzbudzenia. W fazie rozruchu podawany jest on po prostu z akumulatora, najczęściej poprzez obwód kontrolki ładowania. Prąd wzbudzenia przekazywany jest na wirnik za pomocą dwóch szczotek i pierścieni ślizgowych. To oprócz łożysk jedyne elementy, podlegające zużyciu mechanicznemu. W razie problemów z ładowaniem, ich stan trzeba sprawdzić w pierwszej kolejności.

PRZYCZYNY NIESPRAWNEGO ALTERNATORA

Zazwyczaj szczotkotrzymacz jest zbudowany w sposób umożliwiający jego demontaż bez rozbierania alternatora. Często jest on też zintegrowany z regulatorem napięcia. Szczotki nie powinny być zbyt mocno starte, w przeciwnym razie mogą mieć tendencję do zawieszania się w prowadnicach, a wtedy źle przylegają do pierścieni ślizgowych. Warto sprawdzić też stan sprężyn dociskających szczotki bo po długim czasie eksploatacji tracą one początkową sprężystość. Jeśli wszystko wygląda na sprawne, a mimo to alternator nie wytwarza prądu, należy sprawdzić czy prąd jest podawany na układ wzbudzenia. Zazwyczaj jest to przewód biegnący od kontrolki ładowania. Należy go więc odłączyć od alternatora i po przekręceniu kluczyka zmierzyć napięcie, które powinno być równe napięciu na akumulatorze. Jeśli napięcie jest właściwe i nadal nie ma prądu ładowania, świadczy to o wewnętrznym uszkodzeniu alternatora. Częstą usterką w takiej sytuacji jest uszkodzenie jednej z diod prostowniczych. Niestety, można je sprawdzić dopiero po wylutowaniu, co lepiej zlecić profesjonalistom – diody są bardzo wrażliwe na przegrzanie.

Dysponując odpowiednim miernikiem można poddać ocenie również moc alternatora, czyli zmierzyć maksymalną wartość prądu jaki on wytwarza. W tym celu trzeba włączyć wszystkie możliwe odbiorniki (światła, klimatyzację itp.) i uzyskać nominalne obroty silnika. Wartość prądu powinna osiągać wartości zbliżone do podawanych na tabliczce znamionowej alternatora – najczęściej jest to przedział 55-70 A.
Chcąc uniknąć awarii alternatora, trzeba przede wszystkim dbać o jego czystość. Wytwarza on duże ilości ciepła i w związku z tym musi mieć zapewnione odpowiednie chłodzenie. Przegrzanie może spowodować uszkodzenia na przykład diod prostujących. Trzeba pamiętać też o tym, że w żadnym wypadku pracujący alternator nie może być odłączony od akumulatora gdyż grozi to jego uszkodzeniem.
Zakres czynności, które można wykonać we własnym zakresie zmniejsza się w najnowszych ciągnikach, w których coraz częściej fragmenty klasycznych instalacji elektrycznych zastępują magistrale danych, czyli sieć CAN. Jeśli mamy podejrzenia o braku ładowania bezpieczniej będzie skontaktować się z serwisem – nawet niepozorne odłączenie na chwilę przewodu może skutkować pojawieniem się komunikatu o błędach.

TRWALSZE, ALE MNIEJ WYDAJNE PRĄDNICE

W starszych ciągnikach, na przykład Ursusach C-330 i C-360 stosowano prądnice. To źródło prądu charakteryzuje się mniejszą wrażliwością na zanieczyszczenia i większą trwałością. Jednak ma też wadę – mniejszą moc niż alternator, a poza tym przy obrotach biegu jałowego właściwie niedoładowuje akumulatora. Sprawdzanie ładowania w układzie z prądnicą należy przeprowadzić podobnie jak w przypadku alternatora. Jednak tutaj za napięcie ładowania odpowiada zewnętrzny regulator napięcia, i to jego należy w pierwszej kolejności podejrzewać jeśli napięcie na akumulatorze podczas pracy silnika przekracza 14,5 V. W przypadku mniejszych wartości lub zupełnym braku ładowania, należy sprawdzić stan szczotek w prądnicy, a także komutatora – musi być czysty i niepościerany. Jeśli szczotki nierówno przylegają do komutatora, prądnica nie wytworzy odpowiedniego napięcia. Zarówno w prądnicy jak i alternatorze ważny jest też stan łożysk wirnika. Jeśli mają zbyt duży luz, może dochodzić do ocierania wirnika o stojan co oznacza brak ładowania.

Podobał się artykuł? Podziel się!

MULTIMEDIA

×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.82.93.116
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!