Jeśli ktoś uważa, że wybór ciągnika jest trudny, a opony – nie, pozostaje w błędzie. Chcąc wykorzystać wszystkie technologie stosowane przy produkcji opon, wpływające na poprawę jakości pracy, trzeba bardzo uważnie dobierać ogumienie do maszyny, a nawet do wykonywanej pracy.

O oponach

O tym, jaką rolę spełniają opony samochodowe, wie niemal każdy. Nawet dziecko zapytane, co to są „zimówki”, najprawdopodobniej odpowie prawidłowo, tłumacząc dodatkowo ich znaczenie. W rolnictwie nie ma swoistych „zimówek”, co nie oznacza, że wybór jest łatwiejszy. To, co odróżnia samochody od ciągników, to rozmiary, moc silnika, rodzaj wykonywanej pracy. I wszystkie te czynniki mają wpływ na dobór opon. Dlatego nie należy kupować ich w ciemno, ponieważ może się okazać, że pieniądze zostały wyrzucone w błoto. Z tego samego powodu oprócz opon samochodowych i rolniczych są jeszcze „kapcie” do aut dostawczych, terenowych, ciężarowych i maszyn przemysłowych.

 Węższe opony przeznaczone są do orki, bardzo wąskie do upraw międzyrzędowych, z kolei szerokie stworzone zostały z myślą o transporcie. Wśród nowoczesnych gumowych konstrukcji są opony do ciągników słabszych, mocniejszych, z napędem na cztery lub dwa koła. Prowadzące lub na oś napędzaną, do ładowarek teleskopowych i kombajnów. Jednym słowem wybór jest tak duży, iż nie można już bagatelizować wyboru opony, ponieważ dobrze dobrany model może znacznie ułatwić życie.

W wypadku ciągników sytuacja jest rzeczywiście trudna, jednak jeśli chodzi o ładowarki teleskopowe, przyczepy czy kombajny zbożowe, to jest już znacznie łatwiej, bo wybór wśród tego typu opon jest mniejszy.

Diagonalne

Konstrukcja opony diagonalnej została opracowana o wiele wcześniej niż radialnej. Oczywiście główną różnicą między tymi dwoma rodzajami opon jest ich budowa, ale i w budowie jest kilka cech wspólnych. Opona składa się z bieżnika (zewnętrzna część opony wchodząca w kontakt z podłożem), osnowy (warstwowo ułożone kordy wzmacniające), opasania (warstwa kordu na obwodzie opony wzmacniająca czoło), stopki (część opony stykająca się z obręczą, wśród opon rolniczych są opony kołnierzowe, uniemożliwiające dotarcie brudu i obcych ciał między felgę a oponę). Osnowa opony diagonalnej składa się z kilku warstw ułożonych na przemian kordów. Kordy wzmacniające przebiegają ukośnie przez całą oponę, pod kątem 30–40 stopni do linii centralnej opony (w niektórych oponach ten kąt jest inny, ale na pewno mniejszy niż 90 stopni). Każda warstwa biegnie w przeciwnym kierunku, tworząc krzyżujący się wzór. Liczba warstw zależy od wielkości i obciążenia, na jakie projektowana jest dana opona.