Na rynku jest wiele różnych środków, których przeznaczeniem jest poprawienie działania, regeneracja lub utrzymanie na właściwym poziomie działania różnych układów w pojazdach mechanicznych – tak obiecują producenci. Niektóre z nich określane są jako uniwersalne, inne mają bezpośrednie zastosowanie w poszczególnych podzespołach pojazdu: silniku, skrzyni biegów, układzie zasilania paliwem, kierowniczym czy przeniesienia napędu. Są one stosowane głównie w formie płynów dodawanych do paliwa lub oleju. Warto jednak zachować zdrowy rozsądek i nie dać się pochopnie zwabić na tani i cudowny preparat na wszystko. Takich bowiem nie ma.

Tylko sprawdzone

Kupując środek, lepiej jest wybrać produkt, który ma konkretne przeznaczenie, i zdać się raczej na sprawdzoną jakość renomowanej firmy. Zawsze warto sprawdzić czy produkt ma certyfikat jakości. W innym przypadku, można wyrządzić więcej szkód niż korzyści. Warto także zastosować się do kilku prostych zasad. Najważniejszą z nich jest dokładne zapoznanie się z instrukcją obsługi. Trzeba pamiętać, że do starych, wyeksploatowanych silników nie powinno się stosować środków oczyszczających jego wnętrze. Może to doprowadzić do rozszczelnienia jednostki napędowej, w której po długim okresie eksploatacji wytworzyła się naturalna warstwa uszczelniająca w postaci nagaru i zanieczyszczeń. Z kolei nowszych i sprawnych silników lepiej jest nie doświadczać preparatami uszczelniającymi, gdyż może to zdecydowanie pogorszyć ich stan.

Dodatki do paliw

Największą i najbardziej dostępną grupą są dodatki do paliw. Można je kupić na stacjach benzynowych, marketach, sklepach motoryzacyjnych i aukcjach internetowych. Wyniki badań jakości paliw oferowanych na stacjach pokazują, że często nie spełniają one obowiązujących norm. Jest to niewątpliwie jednym z powodów sporego popytu na wszelkiego rodzaju uszlachetniacze. Wśród nich są uniwersalne (stosowane do silników benzynowych i z zapłonem samoczynnym) oraz przeznaczone do jednego rodzaju silników. Takie właśnie powinno się wybierać.