PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Tuning silnika uratował Farmera

Tuning silnika uratował Farmera

Autor: Wojciech Denisiuk

Dodano: 28-05-2014 11:11

Tagi:

W Farmerze nr 4/2014, a także na portalu farmer.pl zamieściliśmy artykuł o elektronicznym podnoszeniu mocy silników w ciągnikach rolniczych. Duża liczba odsłon potwierdziła, że jest to temat, którym rolnicy bardzo się interesują. A że od przeprowadzonego wówczas tuningu minęło już ponad 2 miesiące chcielibyśmy podzielić się z wami pewnymi doświadczeniami.



Jednym z bohaterów artykułu był ciągnik z Sokółki Farmer F4-6258 z silnikiem John Deera o fabrycznej mocy 61 KM. Niestety, fabryczna charakterystyka jednostki napędowej pozostawiała wiele do życzenia i w parze z szybką skrzynią (40 km/h) oraz małą liczbą biegów (tylko 8 przełożeń) powodowała, że ciągnikowi brakowało mocy na niskich obrotach. Nawet przy stosunkowo małych obciążeniach trzeba było korzystać z wysokich obrotów, czego efektem było bardzo wysokie zużycie paliwa. To jeden z powodów, dla których właściciel chciał się już właściwie pozbyć tego ciągnika.

 Postanowił jednak dać mu ostatnią szansę i spróbować jeszcze zmiany charakterystyki silnika za pomocą chipptuningu. Zabieg nie był łatwy, gdyż jednostka napędowa dość opornie poddawała się zmianom – największy przyrost momentu i mocy następował przy wysokich obrotach. Jednak ostatecznie udało się zwiększyć moc do 71 KM i poprawić również wartość momentu obrotowego przy niskich obrotach o około 20 proc. Efekt było czuć właściwie od razu – ciągnik stał się „żywszy” i po przełączeniu na wyższy bieg nie było już takiego zadławienia. Jak już wspomnieliśmy od tamtego czasu minęło już ponad 2 miesiące.

Jesteście ciekawi co słychać u naszego bohatera?

Właściciel Farmera F4-6258 jest nadal zadowolony z przeprowadzonego tuningu. Ciągnik jest mocniejszy, a przy tym nie pali więcej, a w niektórych przypadkach wręcz mniej. Wcześniej np. podjazd z załadowaną 6 tonową przyczepą na kilkumetrowe wzniesienie na najwyższym biegu był niemożliwy, po tuningu  można tego dokonać bez redukowania przełożeń. Najlepsze jest jednak to, że przy zmianie biegu na wyższy nie ma już takiej dziury w osiągach. Przed modyfikacją charakterystyki po zmianie biegu na wyższy obroty spadały do poziomu w którym występował drastyczny brak mocy. Obecnie przy tych samych obrotach silnik jest znacznie elastyczniejszy. Nie zmusza to użytkownika do ciągłego korzystania z wysokich obrotów, oszczędza sprzęgło i przede wszystkim pozwoliło zmniejszyć zużycie paliwa.

Przy okazji mamy dla was radę: jeśli wybieracie nowy ciągnik o stosunkowo niedużej mocy, dopłaćcie do wersji z większą liczbą przełożeń skrzyni biegów. To naprawdę się opłaci: zyskacie na zużyciu paliwa i większym komforcie pracy. 

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (7)

  • gość 2014-06-10 17:07:58
    Mnie może nie uratował, ale na pewno dużo pomógl :) Ja korzystałem z firmy z Białegostoku - Agrotronic. Moje wyniki w John Deere 6620 po modyfikacji: 144KM (+26 KM) i 1330 NM (+229 NM) :D polecam!
  • dil 2014-05-29 14:48:52
    Jeszcze jedno. To co napisałem dotyczy tylko modelu Farmer F4-6258. W mocniejszych wersjach są większe silniki John Deer.
  • tommy 2014-05-29 14:29:55
    To sporo wyjaśnia, skąd John Deere wziął się w Sokółce :)
  • dil 2014-05-29 14:16:58
    Żeby była jasność. Silnik John Deera z opisywanego Farmera to jednostka zaprojektowana przede wszystkim do pracy w maszynach przemysłowych lub agregatach. W ciągnikach polowych John Deere go nie stosował, jedynie w małym ciągniku do pielęgnacji np. pól golfowych.
    Panowie z Farmera z Sokółki (nie mylić z redakcją) po prostu poszli po taniości.
  • biedron 2014-05-29 10:16:03
    no nie porównujmy JD do starego T25. To zupełnie inne technologie. Tak samo można powiedzieć - czego można się spodziewać po VW Passat z silnikiem 1,8, bo dla porównania Warszawa miała silnik o poj. 2,3 l
  • Popierający protest 2014-05-28 19:48:23
    A c-330 1,9 (nie TDI) :D
  • ja 2014-05-28 17:12:18
    czego się było spodziewać jak silnik ma pojemność 2,44 litra, przecież to musi pracować jak piła spalinowa aby mieć cokolwiek siły. Dla porównania władimirec T25 - pojemność ponad 2 litry
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.163.20.57
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!