PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Wymiana oleju i filtrów - dlaczego to takie ważne?

Wymiana oleju i filtrów - dlaczego to takie ważne?

Autor: Wojciech Densiuk

Dodano: 24-06-2014 10:44

Tagi:

Żywotność silników maszyn rolniczych zależy od wielu czynników, ale największy wpływ ma dobrze dobrany i często zmieniany olej. Niestety, niejednokrotnie z powodu oszczędności lub niedbalstwa zapominamy o tym ważnym szczególe.



Wymiana oleju w silniku wydaje się banalną czynnością, którą wystarczy wykonać raz na jakiś czas i wszystko jest w porządku. Niestety, problem w tym, że wielu rolników popełnia przy tym błędy, robiąc to zbyt rzadko lub stosując nieodpowiednie środki smarne. Czasami wynika to z niewiedzy i braku wyobraźni, a czasami ze względów ekonomicznych. Tyle tylko, że oszczędzanie na oleju w dłuższej perspektywie nie może się opłacać, gdyż powoduje skrócenie żywotności jednostki napędowej - jej naprawa lub wymiana wiąże się z nieporównywalnie wysokimi kosztami.

Częstotliwość wymiany oleju

Olej silnikowy przechowywany w oryginalnych pojemnikach nie zmienia swoich właściwości nawet po kilku latach. Jednak pracując w silniku, może się kwalifikować do wymiany już po 200 mth, czyli w przypadku niektórych gospodarstw kilka razy w roku. Przyczyną tego jest złożony proces, zwany ogólnie starzeniem. Pod wpływem kontaktu z bardzo rozgrzanymi częściami silnika (temperatury sięgają 700-900oC) olej ulega stopniowej degradacji, zmieniając swoje właściwości chemiczne. Wynika to z zużywania się dodatków uszlachetniających, m.in. dyspergująco-myjących, antykorozyjnych, podwyższających odporność na utlenianie i antypiennych.

Poza tym olej jest nie tylko środkiem smarnym, ale też utrzymuje silnik w czystości, wchłaniając zanieczyszczenia i następnie przenosząc je do filtra oleju. Powstają one m.in. w wyniku przedostawania się spalin do skrzyni korbowej, a zawarte w nich cząstki stałe (sadza) odkładają się w oleju. Stąd bierze się jego czarne zabarwienie. Proces ten jest tym bardziej intensywny, im mocniej wyeksploatowany jest silnik.

Inne zanieczyszczenia to m.in. efekt ścierania się współpracujących ze sobą części metalowych silnika. Gdyby nie okresowa wymiana oleju, wszystkie opiłki, sadza itp. zalegałyby w silniku, powodując nie tylko pogorszenie właściwości fizycznych oleju, ale też zatykanie kanałów układu smarowania i zakłócenia w bilansie cieplnym. Warto też zauważyć, że w niektórych najnowszych silnikach również paliwo (chwilowo wtryskiwane do cylindrów w bogatej dawce) przedostaje się do skrzyni korbowej, rozrzedzając olej. Tak więc konieczność jego wymiany jest bezdyskusyjna.

Ważna klasyfikacja

Niemniej ważny jest moment wymiany oraz odpowiednie parametry środka smarnego.

W obu przypadkach należy przestrzegać zaleceń producenta maszyny, który uwzględnia nie tylko konstrukcję jednostki napędowej, ale też warunki jej pracy. Dlatego w zależności od rynku zbytu, zalecenia dla tego samego silnika mogą się znacząco różnić. Jeśli będzie nieodpowiedni, to na przykład przy wysokich temperaturach i dużych obciążeniach może dojść do przerwania tzw. filmu olejowego i zatarcia współpracujących części. Olej nie może więc być zbyt rzadki, ani zbyt gęsty, gdyż wtedy - po pierwsze - podczas zimnego rozruchu bardzo wolno dociera do oddalonych części silnika, a po drugie - stwarza niepotrzebny opór, czyli nie jest energooszczędny. Dobrze dobrany środek smarny ma wpływ nie tylko na trwałość, ale również na kulturę pracy silnika, zmniejszoną hałaśliwość i zużycie paliwa.

Podstawowym parametrem oleju silnikowego jest lepkość, która określa jego zachowanie w zależności od temperatury.

Najbardziej powszechna klasyfikacja lepkościowa (SAE) stosuje symbole liczbowo- -literowe, na przykład 15W- 40. Pierwsza część określa zachowanie oleju w niskich temperaturach - im jest niższa (0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W), tym większa płynność oleju przy niskich temperaturach.

Im większa wartość drugiej liczny (20, 30, 40, 50, 60), tym wyższe mogą być temperatury przy których nie ma ryzyka przerwania filmu olejowego. Lepkość 15W/40 charakterystyczna jest dla olei mineralnych zalecanych do silników starszej konstrukcji lub dość znacznym stopniu zużycia.

W nowoczesnych silnikach częściej zalecane są oleje półsyntetyczne, na przykład 10W-40 lub pełne syntetyki 5W-40, 0W-50, które spełniają najwyższe standardy.

Ich główne zalety to przede wszystkim zachowanie stałej płynności w szerokim zakresie temperatur i duża odporność na starzenie.

Niemniej ważna jest klasyfikacja jakościowa.

Określa się ją za pomocą systemu amerykańskiego API (Amerykański Instytut Nafty), europejskiego ACEA (Stowarzyszenie Europejskich Konstruktorów Samochodowych) lub własnych dopuszczeń producentów silników. W klasyfikacji API oznaczenie jest dwuliterowe - pierwsza litera oznacza typ silnika (B-benzynowy, C-wysokoprężny), druga litera świadczy o spełnianych wymaganiach - im dalej w alfabecie, tym są one wyższe.

W klasyfikacji ACEA łączy się literę z cyfrą (B1, E2 itp.). Litera oznacza typ i przeznaczenie silnika, na przykład E to silnik wysokoprężny do pojazdów użytkowych (ciężarówki, maszyny budowlane i rolnicze), cyfra określa jakość oleju, a także przeznaczenie do konkretnych rozwiązań, na przykład do silników z turbodoładowaniem, pompowtryskiwaczami lub układami oczyszczania spalin (E6, E7, E9). W takich konstrukcjach zawartość siarki, fosforu i popiołu siarczanowego w oleju musi być odpowiednio niska, by systemy takie jak DPF (filtry cząstek stałych), EGR (recyrkulacja spalin), SCR (filtry tlenków azotu) mogły działać prawidłowo. Trzeba pamiętać, że tak jak paliwo przenika do skrzyni korbowej, tak olej przenika do komory spalania i jeśli ma nieodpowiedni skład, po spaleniu wytwarza dużą ilość cząstek odkładających się w dużych ilościach w układzie wydechowym. Bardzo ważny jest też odpowiedni olej w silnikach z pompowtryskiwaczami, w których występują bardzo duże naciski punktowe - zwykły olej nie da takiej jednostce dobrej ochrony i szybko dojdzie do uszkodzenia mechanizmu napędzającego pompowtryskiwacze.

Nie warto oszczędzać

Oczywiście z lepszą jakością oleju wiąże się wyższa cena i to jest częstym powodem dokonywania niewłaściwych wyborów.

Do przeciętnego 6-cylindrowego silnika o mocy 100-120 KM zużyjemy podczas wymiany 15-18 l oleju. Najtańsze uniwersalne oleje silnikowe (mineralne) można kupić w cenie poniżej 10 zł za litr, czyli w sumie razem z tanim filtrem wydamy około 200 zł. Olej półsyntetyczny to już koszt przynajmniej 14 zł za litr, a jeśli będzie firmowany przez producenta ciągnika, jego cena może przekroczyć 20 zł. Oleje specjalne, na przykład niskopopiołowe, zalecane do ciągników z systemami oczyszczania spalin, kosztują w zależności od producenta 20-30 zł za litr. Podsumowując, gdy stosujemy nawet tego rodzaju oleje, koszt wymiany w silniku o mocy do 120 KM nie przekroczy 700 zł.

Czy warto oszczędzać? Jeśli zależy nam na długowieczności silnika - na pewno nie. Warto też zwrócić uwagę na jakość filtra oleju. Kupując najtańszy nieznanej firmy, ryzykujemy, że jego zdolność do zatrzymywania zanieczyszczeń będzie dużo gorsza niż w droższym o zaledwie 20-30 zł markowym filtrze. W najtańszych filtrach niewystarczająca może być też wytrzymałość wkładu filtrującego (najczęściej papierowego), który może ulec uszkodzeniu i trafić do kanałów olejowych, zatykając je.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (4)

  • jakoda 2017-10-20 12:21:47
    Jeśli chodzi o olej do auta to moje doświadczenia pokazują, że silnik chodzi optymalnie przy Venolu. Przy tym oleju miałem bez porównania łatwiej z rozruchem zimą. Ogólnie auto spisywało się naprawdę wzorowo, nie sprawiało żadnych problemów. Zauważalna poprawa mocy, niższe spalanie, brak ubytków oleju w dłuższym okresie. Na pewno było warto w końcu zmienić olej.
  • zwnek z zetora 2014-06-24 22:26:37
    W swoim 7211 nie wymieniam oleju ponad 10 lat jak zaczał brac, z wałem nic sie nie dzieje cisniene 3 at góra wiadomo do roboty ale narazie działa wiec mam gdzies remont.
  • nie do zdarcia 2014-06-24 22:23:44
    O matko ale gdzie w mojej c 330 jest az 900 stopni celsjusza jak tam nawet głowica ma nie wiecej jak 350 no ale to wolnossacy diesel a nie te nowe wynalazki 100 KM na 3 cylindrach co za osly kupuja takie wynalazki.
  • diesel power 2014-06-24 22:19:51
    Ja nie zmieniam tylko dolewam, ale ja jezdze ursem 1614 tam jest silnik Martina ,legenda 21 tys motogodzin bez szlifu wału ale teraz szykuje sie remont, wypalone gniazdo wiec po zamianie tulei trzeba bedzie wymieniac jakis czas mysle ze superol po 39 pln 5L bedzie az za dobry
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.2.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!