Wymianę oleju w układzie hydraulicznym ciągników MTZ 80 i pochodnych powinno się przeprowadzić co 500 mth lub co dwa lata. Czynność teoretycznie nie jest trudna do wykonania. Problem może sprawić kiepski dostęp do śruby spustowej oleju. Układ można jednak wypróżnić w inny sposób.

Przed rozpoczęciem pracy musimy pamiętać aby układ hydrauliczny był rozgrzany, a tym samym olej rozrzedzony. Potrzebny jest nowy filtr (około 6 zł) oraz 25 lub 22 litry (w zależności od modelu - patrz ostatnie zdjęcie) oleju Superol Milvus SAE 15W/30 (około 250 zł za 25 litrów).

Brak danych

Według instrukcji obsługi, olej należy spuścić odkręcając śrubę spustową umieszczoną na spodzie zbiornika oleju hydraulicznego. Kłopot w tym, że znajduje się ona w kiepsko dostępnym miejscu (tu Pronar MTZ 82A) 

Brak danych

Łatwiej dostępna jest śruba spustowa umieszczona z przodu, po prawej stronie silnika, przy pompie wspomagania układu kierowniczego. Trzeba pamiętać, aby pod ciągnikiem ustawić duże naczynie na spływający olej.

Brak danych

Aby dostać się do filtra, na początku trzeba odkręcić dekiel zbiornika oleju. Znajduje się on pod maską tuż przed szybą:

Brak danych

Pod deklem znajduje się sprężyna dociskowa, którą należy wyjąć.

Brak danych

Następnie można już wyciągnąć wkład z filtrem.

Brak danych

Niestety przy opisanej metodzie spuszczania oleju, w zbiorniku pozostaje go pewna ilość (1-2 l). Zbiornik można łatwo i dokładnie opróżnić na przykład taką strzykawką do oleju o pojemności 0,5 l.

Brak danych

Po wymianie filtra i włożeniu wkładu na miejsce, wkładamy sprężynę i dokręcamy dekiel pamiętając o przykręceniu na tych samych śrubach również wspornika maski:

Brak danych

Olej wskazany przez producenta do napełnienia układu hydraulicznego to wielosezonowy Superol Milvus SAE 15W/30. Nalewamy go aż po górną kreskę na wskaźniku. Po chwili pracy poziom na wskaźniku się wypośrodkuje. Wskazana ilość dla modeli: MTZ 80A, MTZ 82A, MTZ 82 TSA - to 25 litrów. Dla modelu MTZ 1025A - 22 litry.

Brak danych