Sprzęgło pracuje na co dzień przy każdej pracy ciągnika. Szczególnie mocno eksploatowane jest podczas pracy z ładowaczem czołowym oraz przy transporcie ciężkich ładunków. Oczywiście, bardzo dużo zależy od indywidualnego stylu pracy. Ogólnie rzecz biorąc, jak mówią mechanicy, naprawy sprzęgła rzadko wynikają z nagłych uszkodzeń - w ponad 90 proc. przypadków to wynik wolniejszego lub szybszego zużycia. Nadmierne starcie okładzin ciernych może jednak w końcu spowodować unieruchomienie maszyny.

OBJAWY ZUŻYCIA

Nadmierne zużycie sprzęgła prowadzi do awarii: ścięcie okładziny ściernej, przegrzanie docisku tarczy sprzęgła czy nadmierne zużycie koła zamachowego powodują, że sprzęgło będzie „obślizgiwane”. W przypadku sprzęgieł mokrych, które zanurzone są w tej samej kąpieli olejowej co skrzynia biegów, warto pamiętać o tym, że drobinki okładzin czy ewentualne opiłki z układu przedostają się do przekładni. Owe drobiny nie są na tyle groźne dla samego układu mechanicznego wałków, kół zębatych czy synchronizatorów biegów, co dla cylindrów uruchamianych za pomocą elektrozaworów w przekładniach typu powershift. To jeden z bardzo ważnych powodów konieczności regularnej wymiany oleju przekładniowego i filtrów, o czym pisaliśmy niejednokrotnie. - Częstą przyczyną awarii jest spadek ciśnienia oleju w koszu wysprzęglającym spowodowany nieszczelnością lub wadą pompy olejowej. To z kolei powoduje zmniejszenie siły docisku tarcz sprzęgłowych czy przekładek w sprzęgłach wielopłytowych, przez co bardzo mocno się nagrzewają i mogą „przypalić” - mówi Mariusz Śledziewski z firmy Agromer z Gręzowa k. Siedlec.

Nie warto czekać z wymianą sprzęgła, aż ciągnik stanie. W skrajnych przypadkach zużycia tarcz może dojść do ścięcia nitów, których pozostałości mogą być przyczyną większych usterek.

Jakie są objawy zużytego sprzęgła? Oprócz poślizgu objawiającego się tym, że prędkość jazdy nie wzrasta proporcjonalnie do rosnących obrotów silnika, lub po prostu niemożliwości ruszenia obciążonej maszyny z miejsca, uwagę powinny zwrócić odgłosy dobiegające z kosza sprzęgłowego. Hałasy stamtąd mogą świadczyć o zużyciu sprzęgła dociskowego. Mogą być też oznaką zużycia tł umika drgań skrętnych.