PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Wymiana sprzęgła w ciągniku - nie warto oszczędzać

Zużycie sprzęgła w ciągniku to naturalne i typowo eksploatacyjne zjawisko. Niestety, naprawa jest pracochłonna, a co za tym idzie - kosztowna. Warto zatem postawić na części wysokiej jakości.



Sprzęgło pracuje na co dzień przy każdej pracy ciągnika. Szczególnie mocno eksploatowane jest podczas pracy z ładowaczem czołowym oraz przy transporcie ciężkich ładunków. Oczywiście, bardzo dużo zależy od indywidualnego stylu pracy. Ogólnie rzecz biorąc, jak mówią mechanicy, naprawy sprzęgła rzadko wynikają z nagłych uszkodzeń - w ponad 90 proc. przypadków to wynik wolniejszego lub szybszego zużycia. Nadmierne starcie okładzin ciernych może jednak w końcu spowodować unieruchomienie maszyny.

OBJAWY ZUŻYCIA

Nadmierne zużycie sprzęgła prowadzi do awarii: ścięcie okładziny ściernej, przegrzanie docisku tarczy sprzęgła czy nadmierne zużycie koła zamachowego powodują, że sprzęgło będzie „obślizgiwane”. W przypadku sprzęgieł mokrych, które zanurzone są w tej samej kąpieli olejowej co skrzynia biegów, warto pamiętać o tym, że drobinki okładzin czy ewentualne opiłki z układu przedostają się do przekładni. Owe drobiny nie są na tyle groźne dla samego układu mechanicznego wałków, kół zębatych czy synchronizatorów biegów, co dla cylindrów uruchamianych za pomocą elektrozaworów w przekładniach typu powershift. To jeden z bardzo ważnych powodów konieczności regularnej wymiany oleju przekładniowego i filtrów, o czym pisaliśmy niejednokrotnie. - Częstą przyczyną awarii jest spadek ciśnienia oleju w koszu wysprzęglającym spowodowany nieszczelnością lub wadą pompy olejowej. To z kolei powoduje zmniejszenie siły docisku tarcz sprzęgłowych czy przekładek w sprzęgłach wielopłytowych, przez co bardzo mocno się nagrzewają i mogą „przypalić” - mówi Mariusz Śledziewski z firmy Agromer z Gręzowa k. Siedlec.

Nie warto czekać z wymianą sprzęgła, aż ciągnik stanie. W skrajnych przypadkach zużycia tarcz może dojść do ścięcia nitów, których pozostałości mogą być przyczyną większych usterek.

Jakie są objawy zużytego sprzęgła? Oprócz poślizgu objawiającego się tym, że prędkość jazdy nie wzrasta proporcjonalnie do rosnących obrotów silnika, lub po prostu niemożliwości ruszenia obciążonej maszyny z miejsca, uwagę powinny zwrócić odgłosy dobiegające z kosza sprzęgłowego. Hałasy stamtąd mogą świadczyć o zużyciu sprzęgła dociskowego. Mogą być też oznaką zużycia tł umika drgań skrętnych.

PRACOCHŁONNA NAPRAWA

Koszt naprawy sprzęgła zależy od wielu czynników: rodzaju zastosowanego sprzęgła, marki i modelu ciągnika, ilości wymienianych elementów i ich producenta. Nie mniej ważną rzeczą jest koszt robocizny. Wiąże się to bowiem z koniecznością rozpołowienia ciągnika, a więc demontażem wielu elementów, co przekłada się na wiele godzin pracy mechanika. Generalnie, im ciągnik nowocześniejszy, tym mechanik będzie miał więcej pracy przy rozbieraniu maszyny, aby się dostać do sprzęgieł, i przy późniejszym ich złożeniu. Rozłączenia i demontaż przewodów hydraulicznych, wiązek elektrycznych, cięgieł, demontaż osłon, często również zbiornika, wału przeniesienia napędu na przedni most - to podstawowe czynności konieczne, aby dostać się do sprzęgła. Sytuacja komplikuje się dodatkowo, jeśli maszyna wymaga również rozmontowania ramy i wsporników ładowacza czołowego, które łączą poszczególne części korpusu ciągnika.

To wszystko sprawia, że nawet przy nieskomplikowanych maszynach mechanik musi spędzić przy całkowitej naprawie co najmniej 6-8 godzin, przy bardziej skomplikowanych konstrukcjach zajmuje to najczęściej kilkanaście godzin. Koszt roboczogodziny w zwykłym warsztacie to minimum 70 zł (ceny brutto), natomiast w autoryzowanych serwisach kształtuje się najczęściej wgranicach 140-200 zł.

KTO OSZCZĘDZA, TEN PŁACI DWA RAZY

Analizując koszt naprawy sprzęgła w przypadku niektórych ciągników z prostym układem sprzęgłowym, można dojść do wniosku, że koszt robocizny przewyższa cenę części zamiennych. Tym samym łatwo zauważyć, że na częściach zamiennych nie warto oszczędzać. Wykonując remont sprzęgła, warto zatem zainwestować w części oryginalne lub zamienniki renomowanych producentów. Różnice między częściami różnych producentów bywają spore (nawet do połowy wartości), jednak biorąc pod uwagę koszt i czas unieruchomienia maszyny potrzebny na wykonanie naprawy, warto wybrać sprawdzoną jakość. Niewprawnemu oku trudno jest ocenić jakość wykonania na przykład tarczy sprzęgłowej, ale przy zestawieniu obok siebie elementów na przykład 2-3 producentów z różnych półek cenowych, różnice zauważy każdy. Oczywiście, nie sprawdzimy składu chemicznego okładzin, ale detale połączeń czy obróbki ślusarskiej na pewno będziemy w stanie ocenić.

Często popełnianym błędem przy remoncie sprzęgła jest także wymiana jednego, ewidentnie zużytego elementu, bo pozostałe „na oko” wydają się w pełni sprawne. Niestety, takie podejście bardzo często odpłaca się koniecznością kolejnej, przyspieszonej wizyty w warsztacie i drogiej naprawy. Serwisanci na ogół zalecają wymianę całych zestawów sprzęgłowych, na przykład tarcz, tłumików drgań, zacisków i łożysk. Coraz częściej w sklepach z częściami zamiennymi pojawiają się właśnie takie zestawy naprawcze, tzw. Rep Sety. Oprócz kompletu części pasujących do danej maszyny dodatkową zaletą takiego zestawu jest to, że jest on nieco tańszy niż kupowane pojedynczo elementy. Przymierzając się do remontu sprzęgła, analizując koszt naprawy i części zamiennych, warto przemyśleć zainwestowanie w takie rozwiązanie.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.158.52.166
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!