Żywotności sprzęgła w ciągniku rolniczym nie da się precyzyjnie określić, gdyż zależy ona od zbyt wielu czynników: od warunków eksploatacji, indywidualnego stylu jego użytkowania, a także od jego konstrukcji. W większości nowych ciągników do połączenia silnika ze skrzynią biegów stosuje się sprzęgła mokre, które charakteryzują się znacznie wyższą odpornością na zużycie niż popularne w starszych konstrukcjach ciągników - sprzęgła suche.

Klasyczne sprzęgło przez nieumiejętną eksploatację można spalić bardzo szybko, nawet w kilka minut. Jednak nawet poprawna eksploatacja nie pomoże, jeśli charakter prac w gospodarstwie zmusza sprzęgło do ciągłego załączania i rozłączania. Ma to miejsce na przykład podczas pracy z ładowaczem czołowym. W takich warunkach sprzęgło suche może wymagać wymiany już po dwóch latach. W tych samych warunkach sprzęgło mokre wytrzymuje zazwyczaj kilkakrotnie dłuższy okres eksploatacji. Warto to wziąć pod uwagę, wybierając nowy ciągnik - okazuje się, że sprzęgło mokre to nie tylko komfort korzystania z bezsprzęgłowego rewersu, ale też niższe koszty eksploatacji.

Problematyczne sprzęgło główne

Niestety, większość ciągników pracujących w polskich gospodarstwach to maszyny kilkunastoletnie, w których problemy ze sprzęgłem okazują się coraz częstsze. Jakie są tego objawy?

W skrajnych przypadkach, mimo włączenia biegu i puszczenia pedału sprzęgła, ciągnik nie jedzie, albo jedzie tylko bez obciążenia. Zazwyczaj jednak już wcześniej zapowiada to coraz "głębiej" biorące sprzęgło, a także poślizgi przy dużych obciążeniach, na przykład podczas orki - obroty silnika rosną, a prędkość pozostaje niezmieniona.

W przypadku sprzęgieł suchych wymiana zazwyczaj nie jest trudna i większość użytkowników może ją wykonać samodzielnie lub przy pomocy znajomego mechanika we własnym garażu.

Oprócz standardowych kluczy przyda się do tego wózek, na którym po rozpołowieniu odsuwa się przednią część ciągnika, solidne (bezpieczne) podparcie skrzyni biegów wraz z kabiną oraz sworzeń pomagający wyosiować tarczę sprzęgła. Zanim jednak zaczniemy rozbierać ciągnik, sprawdźmy, czy problemy ze sprzęgłem nie wynikają na przykład z wadliwego sterowania, które może być spowodowane m.in. brakiem luzu.

Profesjonalna diagnoza jest niezbędna zwłaszcza w ciągnikach z mokrym sprzęgłem, w których może ono źle działać z powodu wad elektryki lub układu hydraulicznego. Jeśli jednak wszystko wskazuje na sprzęgło i tak poczekajmy z zakupem nowych części do momentu wyjęcia starego i sprawdzenia, co tak naprawdę się zużyło.