Poszukując używanego, ale nowoczesnego ciągnika o kompaktowych gabarytach, warto zainteresować się serią Celtis firmy Claas. Od razu trzeba zastrzec, że jak na realia rynku wtórnego, Celtis nie będzie najtańszą propozycją. Wynika to po pierwsze z faktu, że są to stosunkowo "świeże" maszyny, jeśli chodzi o lata produkcji, po drugie oferują one rozwiązania, których nie powstydziłby się niejeden z oferowanych dzisiaj kompaktów. W zależności od roku produkcji, stanu i wyposażenia, przedział cenowy Celtisa to 70-110 tys. zł (brutto).

RODOWITY FRANCUZ

Produkcja serii Celtis przypada na lata 2002-2008 (pierwsze rejestracje od 2003 r.). Właściwie omawiana przez nas seria to konstrukcja stricte Renault. Pierwsze roczniki (2003 i 2004) spotkamy w pomarańczowych barwach z logotypem Renault. Początek produkcji Celtisów przypadł na przejęcie w 2003 r. części udziałów Renault Agriculture przez firmę Claas. Od tamtej pory większość ciągników Renault zaczęła pojawiać się w barwach Claasa. Całkowite przejęcie udziałów Renault nastąpiło w 2008 r. Claas został posiadaczem 100 proc. akcji francuskiej spółki, ale produkcja ciągników (oczywiście z logiem Claas) jest stale realizowana we francuskim Le Mans. Przejmując firmę, Claas stał się także dystrybutorem części zamiennych do dawnych "Renówek". Poprzednikiem Celtisa był Renault Ceres, zaś następcą jest oferowany dzisiaj Claas Axos.

Przejmując produkcję Celtisa, który świeżo trafił na rynek, Claas nie dokonał w nim żadnych zmian konstrukcyjnych. Dlatego w tym przypadku wybór pomiędzy markami nie będzie miał praktycznego znaczenia. Oprócz koloru i logo nie znajdziemy między nimi żadnych różnic. Ceny na rynku wtórnym tych samych modeli z logo Claasa czy Renault również są zbliżone.

NIEZAWODNY SILNIK

W skład serii Claas/Renault Celtis wchodzą cztery modele: 426, 436, 446 i 456 o mocach znamionowych odpowiednio: 72, 80, 90 i 100 KM. Wszystkie 4-cylindrowe jednostki napędowe to produkt John Deere. Tylko w najmniejszym modelu 426 silnik jest wolnossący (do 2004 r. jednostka wolnossąca była także w modelu 436 i generowała 77 KM), pozostałe są wyposażone w turbosprężarkę bez intercoolera.