Najbardziej narażone na zniszczenie podczas zimy są maszyny skomplikowane, zwłaszcza samobieżne. Oprócz zwykłego czyszczenia i konserwacji trzeba jeszcze odpowiednio przygotować do niesprzyjających warunków ich zespoły robocze. Prosty sprzęt może co najwyżej skorodować, a w wypadku maszyn tego typu straty mogą być znacznie większe.

Przygotowanie do zimowego postoju maszyny samobieżnej lub ciągnika wymaga wykonania kilku niezbędnych czynności. W silniku na ogół wymienia się na zimę olej i wkład filtra, oczyszcza suchy filtr powietrza, a także zaślepia taśmą przylepną odpowietrzniki silnika oraz rurę wydechową i wlotu powietrza. Zabezpieczyć trzeba także układ paliwowy. Najpierw należy oczyścić korpus filtra paliwa, wymienić wkład i opróżnić zbiornik paliwa. Potem trzeba napełnić zbiornik paliwa, dodając odpowiednią ilość środka zabezpieczającego przed korozją, i odpowietrzyć układ paliwowy. Uruchomienie silnika i utrzymywanie go na średnich obrotach przez około kwadrans (oczywiście zanim zaślepi się rurę wydechową i wlotu powietrza) spowoduje intensywne przepłukanie układu paliwem ze środkiem antykorozyjnym. Ważne jest też całkowite napełnienie zbiornika paliwem, zwłaszcza w wypadku baków metalowych, co zapobiega skraplaniu się wody na jego ściankach. Woda sprzyja korozji, która może powodować zatykanie się filtra paliwa, podobnie zresztą jak lód. Na czas postoju ciągnika uszczelnić trzeba również korek wlewu paliwa. W ciągnikach użytkowanych tylko w porach ciepłych w układzie chłodzącym stosuje się nieraz wodę. Przed zimą należy ją bezwzględnie zastąpić płynem niezamarzającym.

Przygotowując do przestoju układy olejowe ciągnika (hydrauliczny, przeniesienia napędu) najpierw należy sprawdzić i uzupełnić poziom oleju (do maksimum), a następnie kilkakrotne podnieść i opuścić podnośnik oraz na krótko włączyć wałek odbioru mocy. Układ zawieszenia narzędzi pozostawia się w spoczynku podniesiony do położenia transportowego. Ramiona podnośnika należy w tym położeniu zablokować, podkładając pod nie drewniane klocki i pozostawiając dźwignię sterowania podnośnikiem w pozycji transportowej. Sprzęgło zabezpiecza się natomiast przez całkowite wciśnięcie pedału i zablokowanie go w tym położeniu drewnianym klinem.