W pojazdach rolniczych możemy się spotkać z różną konfiguracją akumulatorów - 12V lub 24V.

Najwięcej maszyn pracuje na instalacjach 12V. Starsze maszyny miały połączone ze sobą szeregowo dwa akumulatory 6V (w podłączeniu szeregowym sumowane jest napięcie znamionowe). Nowsze konstrukcje są wyposażone zazwyczaj w pojedynczy akumulator 12V, a jeżeli wymagany jest wyjątkowo duży prąd rozruchowy, wówczas mogą występować zespoły akumulatorów połączonych równolegle (o takich samych parametrach).

W instalacjach 24V najczęściej źródłem zasilania jest zespół dwóch akumulatorów 12V połączonych szeregowo.

DWA TYPY AKUMULATORÓW

Pod względem konstrukcji możemy wyróżnić dwa typy akumulatorów - obsługowe i bezobsługowe.

Popularny akumulator kwasowo-ołowiowy to taki "mały" reaktor chemiczny, który wskutek zachodzących reakcji chemicznych magazynuje bądź oddaje prąd. Składa się z połączonych ze sobą szeregowo ogniw (cel), z których każde ma napięcie znamionowe ok. 2V. Od kondycji pojedynczego ogniwa uzależniona jest sprawność całego akumulatora.

JAK ZACHOWAĆ NAJWIĘKSZĄ SPRAWNOŚĆ AKUMULATORÓW?

Najpierw musimy poznać "pacjenta", czyli jaki to typ akumulatora: czy jest on obsługowy, czy bezobsługowy (oznaczenie MF - maintenance free)? Czy ma zawór VRLA, czy jest w technologii AGM?

Te wszystkie informacje są opisane na obudowie akumulatora. Jest to o tyle istotne, że akumulatory bezobsługowe wymagają nieco innej charakterystyki ładowania i prostowniki starej daty nie zawsze dysponują odpowiednimi parametrami, żeby taki akumulator bezpiecznie naładować. Dlatego zanim rozpoczniemy ładowanie akumulatora, upewnijmy się, że ładowarka jest przeznaczona do danego typu akumulatora. Kolejnym narzędziem niezbędnym do obsługi będzie woltomierz (multimetr). Jak już sprawdzimy narzędzia, którymi dysponujemy, możemy zabrać się do obsługi.

POZOSTAWIENIE AKUMULATORA W MASZYNIE

Jeśli maszyna jest zimą tylko okresowo używana, trzeba...

Cały artykuł w najnowszym lutowym wydaniu miesięcznika "Farmer"

Podobał się artykuł? Podziel się!