Najważniejszym powodem, dla którego należy sezonowo zmieniać ogumienie samochodów, jest bezpieczeństwo. Wraz z pogarszaniem się warunków atmosferycznych droga hamowania samochodu wydłuża się. Według danych firm oponiarskich zatrzymanie auta na mokrej nawierzchni wymaga dwukrotnie dłuższego dystansu niż na suchej, a na jezdni oblodzonej droga hamowania jest dłuższa aż ośmiokrotnie.

Konieczność wymiany opon dotyczy zarówno aut osobowych, jak i pojazdów dostawczych. Szczególnie ważne wydaje się być zwłaszcza w wypadku tych drugich. Służąc zwykle celom zarobkowym, „dostawczaki” są używane codziennie i osiągają duże przebiegi. Analitycy z firmy Michelin oceniają, że zainteresowanie oponami zimowymi wśród właścicieli samochodów dostawczych wyraźnie rośnie – w ostatnich trzech latach o ok. 14 proc. rocznie. Przy wyborze ogumienia kierowcy przykładają największą wagę  do odporności opon na zróżnicowane warunki jazdy, a także niewrażliwość na boczne otarcia o krawężniki. Ważne jest również, by ogumienie było odporne na przeciążenia samochodu.

Na śnieg i mróz
W naszym klimacie samochody pokonują statystycznie 45 proc. dróg o nawierzchniach mokrych, 40 proc. – suchych i około 15 proc. na śniegu lub lodzie. Ogumienie musi więc „uporać się” z najróżniejszymi warunkami. Trudno oczekiwać, by jeden rodzaj opon miał te same właściwości w 40-stopniowym upale i podczas trzaskającego mrozu. Lepsze dostosowanie opon zimowych do niskiej temperatury i śliskiej nawierzchni wynika zarówno z rodzaju materiału, z którego są produkowane, jak i ich budowy. Mieszanka gumowo-krzemowa stosowana w oponach zimowych jest bardziej miękka i elastyczniejsza niż zwykła guma. Nie twardnieje w niskich temperaturach, a mikroskopijne grudki krzemu powodują, że lepiej przylega do nawierzchni drogi. Rzeźba bieżnika, dzięki wielu cienkim nacięciom zwanym lamelami, umożliwia „wgryzanie” się opony w śnieg i lepszą przyczepność. Odpowiednio ukształtowane rowki pozwalają z kolei na mokrej drodze usuwać wodę spod opony. Spotyka się różne rodzaje rowków: obwodowe, biegnące na całej długości opony, poprzeczne, umieszczone po bokach bieżnika, bądź nacięte na nim pod odpowiednim kątem.