Układ chłodzenia silników maszyn rolniczych jest stosunkowo prostą konstrukcją. Nie znaczy to jednak, że jego elementy nie mogą ulec awarii lub działać z ograniczoną sprawnością. W wyniku zbyt wysokiej temperatury cieczy w układzie, w krótkim czasie można doprowadzić do przegrzania silnika i w konsekwencji do jego zatarcia. 

Przypominamy podstawowe czynności, jakie powinno się wykonać w odniesieniu do układu chłodzenia przed przystąpieniem do pracy i podpowiadamy jak zdiagnozować przyczynę nadmiernie podwyższonej temperatury cieczy chłodzącej.

1)      Sprawdź poziom płynu chłodzącego: w przypadku, gdy w ciągniku jest zainstalowany zbiornik wyrównawczy powinien się on mieścić pomiędzy oznaczeniem „minimum”, a „maksimum” Jeśli takich oznaczeń nie ma, za prawidłowy poziom uznaje się mniej więcej ½ poziomu zbiornika wyrównawczego. W przypadku prostszych, starszych maszyn, np. popularnych Ursusów C 330 czy C 360, w chłodnicy należy utrzymać maksymalnie wysoki poziom płynu – patrząc pod korek wlewu płynu do chłodnicy. UWAGA: poziom płynu sprawdzamy na wyłączonym i ostygniętym silniku. Odkręcenie korka chłodnicy czy zbiornika wyrównawczego w przypadku gotującej się cieczy może grozić „wystrzeleniem” płynu i poparzeniami.

Jeśli poziom cieczy jest zbyt niski, należy go bezzwłocznie uzupełnić. Najlepiej jeśli wykorzystamy do tego dokładnie taki sam płyn, jaki już znajduje się w układzie. Jeśli nie, możemy zastosować dowolny płyn lub wodę zdemineralizowaną. Pamiętajmy jednak, że w przypadku dolania do układu chłodzącego wody, przed zimą należy sprawdzić czy jakość płynu jest na tyle dobra, że nie grozi zamarznięciem w układzie.

Warto zaznaczyć, że lepszym rozwiązaniem jest zastosowanie płynu chłodniczego, który ma temperaturę wrzenia znacznie wyższą niż woda - w granicach 125-130 stopni. 

2)      Sprawdź czystość powierzchni zewnętrznych chłodnicy: wskutek nagromadzenia zabrudzeń ogranicza się efektywność wymiany ciepła. Stan zanieczyszczenia można ocenić wzrokowo. Do czyszczenia chłodnicy najlepiej wykorzystać sprężone powietrze, przy czym czyszczenie powinno się rozpocząć od strony silnika.