PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Silniki Cummins gotowe na Stage V - nie takie zmiany straszne

Silniki Cummins gotowe na Stage V - nie takie zmiany straszne Nowa rodzina silników gotowych na Stage V zaprezentowana na targach Bauma, już niebawem dołączy do obecnie oferowanych jednostek takich jak popularnych jak QSL9 fot. GS

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 26-04-2016 08:16

Tagi:

Podczas targów Bauma, amerykański producent silników Cummins zaprezentował całkowicie nową rodzinę silników mających spełniać planowaną w Europie normę Stage V. Szefostwo Cumminsa spodziewa się, że ich nowe silniki wejdą do powszechnego użytku od 2019 r., czyli planowanego wejścia w życie pierwszych obostrzeń związanych ze Stage V.



O konsekwencjach, jakie niesie ze sobą planowana norma Stage V pisaliśmy już parokrotnie. Wspominaliśmy także, że niektórzy producenci już deklarują gotowość swoich silników, jak chociażby Yanmar, który to ogłosił gotowość na Stage V podczas targów Agritechnika 2015.

Nowa generacja silników obejmuje jednostki o rozpiętości mocy od 100 KM do 430 KM. Co ważniejsze, w nowych jednostkach nie uświadczymy zaworu recyrkulacji spalin. Poza tym uproszczeniem, można liczyć na wzrost mocy do 10 proc. i wzrost momentu do 20 proc. w stosunku do dotychczas produkowanych odpowiedników spełniających Stage IV/Tier 4F.

Zmiany

Za spełnienie wyśrubowanych limitów, jakie ma narzucić nowa norma, będą odpowiedzialne trzy główne moduły: DOCSCR i DPF. Obecność tego ostatniego jest nieunikniona, gdyż właśnie cząsteczki stałe mają być pod ścisłą kontrolą, a ich emisja ma być minimalna.

Oczywiście nie w każdym silniku znajdziemy tak pokaźny zestaw komponentów odpowiedzialnych za oczyszczanie spalin. Do motorów o mniejszej mocy (do 155 KM), Cummins przewidział klasyczne połączenie filtra cząstek stałych i DOC, zaś w mocniejszych (powyżej 155 KM) wariantach pojawi się SCR.

Wszystkie komponenty zostały zebrane i scalone w dwóch nowych układach EAT (oczyszczania spalin), które Cummins nazwał: Single Module i Flex Module. Oba mają trafić na rynek także jako dostępne dla innych producentów, gdyż firma Cummins oferuje także między innymi sprzedaż układów zasilania w paliwo czy układów oczyszczania spalin.

Głównymi zmianami w stosunku do obecnie oferowanych układów EAT dla StagevIV/Tier 4F, to zmniejszona masa przy jednoczesnej poprawie parametrów pracy (większa wydajność SCR i większa pojemność DPF).

Nowości: dwa razy dłużej między wymianą oleju

To jeszcze nie koniec zmian, bowiem nowe jednostki mają otrzymać zintegrowaną technologię start-stop, która ma zadbać o minimalizację zużycia paliwa podczas postojów (od 5 do 15 proc. w zależności od częstotliwości i czasu postojów). To zapewne docenią użytkownicy chociażby wszelkiego typu ładowarek.

Istotniejsze jest jednak to, co będzie dotyczyło wszystkich użytkowników maszyn wyposażonych w nowe silniki, a mianowicie interwał wymiany oleju wydłużony z 500 do 1000 godzin. To przydatna modernizacja zwłaszcza, że nowe silniki będą zapewne wymagały olejów z najwyższej półki.

Wbrew powszechnej opinii o ciągłym zwiększaniu stopnia komplikacji silnika jak i jego osprzętu, w motorach do 155 KM a także: 200 KM, 430 KM znajdziemy pojedynczą prostą turbosprężarkę z zaworem upustowym, zaś w wariancie 6,7 l 326 KM - turbosprężarkę VGT. To kolejny dowód na to, że jednak da się zrobić silnik nawet dużej mocy, bez wykorzystywania skomplikowanych układów doładowania, zachowując względnie dużą moc oraz pojemność, a przy tym spełnić ekologiczne kryteria dopuszczenia do ruchu.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • heniek 2016-04-26 14:46:05
    Qrwa, czekać aż debile z UE zakażą prac w polu starymi ciągnikami i kombajnami bo norm nie spełniają. Ale dobra wiadomość nie w dobrej to, że w sumie za 2-3 lata UE nie będzie tylko plaga islamska
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.167.216.239
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!