PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Silniki Cummins gotowe na Stage V - nie takie zmiany straszne

Silniki Cummins gotowe na Stage V - nie takie zmiany straszne Nowa rodzina silników gotowych na Stage V zaprezentowana na targach Bauma, już niebawem dołączy do obecnie oferowanych jednostek takich jak popularnych jak QSL9 fot. GS

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 26-04-2016 08:16

Tagi:

Podczas targów Bauma, amerykański producent silników Cummins zaprezentował całkowicie nową rodzinę silników mających spełniać planowaną w Europie normę Stage V. Szefostwo Cumminsa spodziewa się, że ich nowe silniki wejdą do powszechnego użytku od 2019 r., czyli planowanego wejścia w życie pierwszych obostrzeń związanych ze Stage V.



O konsekwencjach, jakie niesie ze sobą planowana norma Stage V pisaliśmy już parokrotnie. Wspominaliśmy także, że niektórzy producenci już deklarują gotowość swoich silników, jak chociażby Yanmar, który to ogłosił gotowość na Stage V podczas targów Agritechnika 2015.

Nowa generacja silników obejmuje jednostki o rozpiętości mocy od 100 KM do 430 KM. Co ważniejsze, w nowych jednostkach nie uświadczymy zaworu recyrkulacji spalin. Poza tym uproszczeniem, można liczyć na wzrost mocy do 10 proc. i wzrost momentu do 20 proc. w stosunku do dotychczas produkowanych odpowiedników spełniających Stage IV/Tier 4F.

Zmiany

Za spełnienie wyśrubowanych limitów, jakie ma narzucić nowa norma, będą odpowiedzialne trzy główne moduły: DOCSCR i DPF. Obecność tego ostatniego jest nieunikniona, gdyż właśnie cząsteczki stałe mają być pod ścisłą kontrolą, a ich emisja ma być minimalna.

Oczywiście nie w każdym silniku znajdziemy tak pokaźny zestaw komponentów odpowiedzialnych za oczyszczanie spalin. Do motorów o mniejszej mocy (do 155 KM), Cummins przewidział klasyczne połączenie filtra cząstek stałych i DOC, zaś w mocniejszych (powyżej 155 KM) wariantach pojawi się SCR.

Wszystkie komponenty zostały zebrane i scalone w dwóch nowych układach EAT (oczyszczania spalin), które Cummins nazwał: Single Module i Flex Module. Oba mają trafić na rynek także jako dostępne dla innych producentów, gdyż firma Cummins oferuje także między innymi sprzedaż układów zasilania w paliwo czy układów oczyszczania spalin.

Głównymi zmianami w stosunku do obecnie oferowanych układów EAT dla StagevIV/Tier 4F, to zmniejszona masa przy jednoczesnej poprawie parametrów pracy (większa wydajność SCR i większa pojemność DPF).

Nowości: dwa razy dłużej między wymianą oleju

To jeszcze nie koniec zmian, bowiem nowe jednostki mają otrzymać zintegrowaną technologię start-stop, która ma zadbać o minimalizację zużycia paliwa podczas postojów (od 5 do 15 proc. w zależności od częstotliwości i czasu postojów). To zapewne docenią użytkownicy chociażby wszelkiego typu ładowarek.

Istotniejsze jest jednak to, co będzie dotyczyło wszystkich użytkowników maszyn wyposażonych w nowe silniki, a mianowicie interwał wymiany oleju wydłużony z 500 do 1000 godzin. To przydatna modernizacja zwłaszcza, że nowe silniki będą zapewne wymagały olejów z najwyższej półki.

Wbrew powszechnej opinii o ciągłym zwiększaniu stopnia komplikacji silnika jak i jego osprzętu, w motorach do 155 KM a także: 200 KM, 430 KM znajdziemy pojedynczą prostą turbosprężarkę z zaworem upustowym, zaś w wariancie 6,7 l 326 KM - turbosprężarkę VGT. To kolejny dowód na to, że jednak da się zrobić silnik nawet dużej mocy, bez wykorzystywania skomplikowanych układów doładowania, zachowując względnie dużą moc oraz pojemność, a przy tym spełnić ekologiczne kryteria dopuszczenia do ruchu.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • heniek 2016-04-26 14:46:05
    Qrwa, czekać aż debile z UE zakażą prac w polu starymi ciągnikami i kombajnami bo norm nie spełniają. Ale dobra wiadomość nie w dobrej to, że w sumie za 2-3 lata UE nie będzie tylko plaga islamska
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.158.52.166
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!