PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Silniki maszyn - stosowane rodzaje turbodoładowania, cz.1

Silniki maszyn - stosowane rodzaje turbodoładowania, cz.1 Biturbo i twinturbo czyli właściwie jakie turbo? fot. GS

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 10-06-2016 07:29

Tagi:

O ile w przypadku mniejszych maszyn kwestię doładowania silnika można sprowadzić do "dostawienia" turbosprężarki i odpowiedniego wysterowania, o tyle dla silników o większej pojemności i mocy układ doładowania zaczyna się mocno komplikować.



Zatem pierwszą i zarazem najprostszą konfiguracją doładowania, jest po prostu wyposażenie silnika w jedną turbosprężarkę, których typy opisywaliśmy w poprzednim artykule. Choć jest to najprostsza metoda doładowania silnika, wielu użytkowników chętniej wybierałoby maszyny, których silniki swoją moc zawdzięczają jedynie pojemności i sprężowi, niż dodatkowym komponentom, mogącym przysporzyć wydatków, to taki system zaczyna być czymś za czym zatęsknimy, gdy spojrzymy na kolejne metody doładowania silników.


Bi-Turbo i Twinturbo, to nie to samo?

W pierwszej chwili oba określenia wydają się być synonimami, za którymi stoi taki sam system, nazywany w różnoraki sposób z winy producentów chcących się wyróżnić na tle konkurencji. Faktycznie w nomenklaturze anglojęzycznej oba określenia często używane są zamiennie, choć można spotkać się z podziałem, który biturbo i twinturbo przypisuje odmienne atrybuty. Faktem jest, że mamy tu do czynienia z dwiema turbosprężarkami, które mogą pracować równolegle (co jest najczęściej kojarzone z biturbo), sekwencyjnie (co często łączy się z twinturbo) lub stopniowo. My jednak skupmy się na budowie i zasadzie działania.

Doładowanie sekwencyjne (Twinturbo)

Bardziej spolszczona nazwa od razu podsuwa nam wskazówkę, na czym może polegać ta konfiguracja doładowania. W skład takiego rozwiązania wchodzą dwie turbosprężarki o różnych przepływach: jedna mniejsza przeznaczona do pracy od obrotów biegu jałowego oraz druga większa, przeznaczona do pracy przy wyższych obrotach silnika.

Ideą, która przyświecała konstruktorom była chęć wyeliminowania tzw. efektu turbodziury, czyli obniżonej elastyczności przy niższych obrotach silnika, która objawiała się tym, że silnik bardzo wolno reagował na naciśnięcie pedału przyśpieszenia i miał odczuwalnie gorsze osiągi w stosunku do takiego samego motoru bez doładowania. W praktyce, pierwsze ciągniki wyposażone w proste turbosprężarki przegrywały w opiniach użytkowników z wariantami bez doładowania, którym nie podobała się specyficzna charakterystyka pracy takich jednostek.

Częściowym rozwiązaniem tego problemu było chociażby wprowadzenie zaworu upustowego, jednak dopiero zastosowanie dwóch sprężarek pokrywających dwa zakresy obrotów (niskie i wysokie) dało oczekiwany rezultat w postaci dobrej elastyczności i większej mocy. W przypadku starszych konstrukcji, taki system może okazać się całkiem niezłym atutem, bowiem zastosowanie dwóch sprężarek umożliwiało użycie stosunkowo prostych komponentów np. turbosprężarek o swobodnym przepływie, czy sterowania ciśnieniowego.

W nowszych maszynach, takie systemy możemy spotkać w wariantach o dużej mocy (powyżej 200 KM), często jako niezbędny element czterocylindrowego silnika mającego zastąpić jednostkę sześciocylindrową. Dzięki bardziej złożonemu systemowi kanałów powietrznych możliwe jest zastosowanie dodatkowego trzeciego zakresu pracy (maksymalnego obciążenia), gdzie jednocześnie pracują obie turbosprężarki.

Z punktu widzenia użytkownika, taki system przede wszystkim wpływa na zwiększenie mocy (możliwość zrealizowania funkcji chwilowego podniesienia mocy), oraz zmniejszenie zużycia paliwa. Choć ta druga korzyść, często jest niwelowana poprzez zastosowanie komponentów oczyszczania spalin.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Lover 2016-06-10 10:52:22
    mam taki silniczek, że nigdy się nie zatrze i zawsze gotowy, po prostu jem codziennie seler...
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.166.160.105
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!