Zatem pierwszą i zarazem najprostszą konfiguracją doładowania, jest po prostu wyposażenie silnika w jedną turbosprężarkę, których typy opisywaliśmy w poprzednim artykule. Choć jest to najprostsza metoda doładowania silnika, wielu użytkowników chętniej wybierałoby maszyny, których silniki swoją moc zawdzięczają jedynie pojemności i sprężowi, niż dodatkowym komponentom, mogącym przysporzyć wydatków, to taki system zaczyna być czymś za czym zatęsknimy, gdy spojrzymy na kolejne metody doładowania silników.


Bi-Turbo i Twinturbo, to nie to samo?

W pierwszej chwili oba określenia wydają się być synonimami, za którymi stoi taki sam system, nazywany w różnoraki sposób z winy producentów chcących się wyróżnić na tle konkurencji. Faktycznie w nomenklaturze anglojęzycznej oba określenia często używane są zamiennie, choć można spotkać się z podziałem, który biturbo i twinturbo przypisuje odmienne atrybuty. Faktem jest, że mamy tu do czynienia z dwiema turbosprężarkami, które mogą pracować równolegle (co jest najczęściej kojarzone z biturbo), sekwencyjnie (co często łączy się z twinturbo) lub stopniowo. My jednak skupmy się na budowie i zasadzie działania.

Doładowanie sekwencyjne (Twinturbo)

Bardziej spolszczona nazwa od razu podsuwa nam wskazówkę, na czym może polegać ta konfiguracja doładowania. W skład takiego rozwiązania wchodzą dwie turbosprężarki o różnych przepływach: jedna mniejsza przeznaczona do pracy od obrotów biegu jałowego oraz druga większa, przeznaczona do pracy przy wyższych obrotach silnika.

Ideą, która przyświecała konstruktorom była chęć wyeliminowania tzw. efektu turbodziury, czyli obniżonej elastyczności przy niższych obrotach silnika, która objawiała się tym, że silnik bardzo wolno reagował na naciśnięcie pedału przyśpieszenia i miał odczuwalnie gorsze osiągi w stosunku do takiego samego motoru bez doładowania. W praktyce, pierwsze ciągniki wyposażone w proste turbosprężarki przegrywały w opiniach użytkowników z wariantami bez doładowania, którym nie podobała się specyficzna charakterystyka pracy takich jednostek.