PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Dacia Duster - tania i uniwersalna

Auto z napędem na wszystkie koła i dużym prześwitem, mogące pokonać wyboistą polną drogę bez ryzyka urwania zderzaka to marzenie niemal każdego rolnika. Niestety, do niedawna barierą były wysokie ceny nowych pojazdów tego typu. Jednak gdy w ofercie Dacii pojawił się Duster, sytuacja uległa zmianie – teraz wszechstronnego SUV-a można kupić już za 39,9 tys. zł.



Oferta Dacii prezentuje się bardzo atrakcyjnie, ale co naprawdę można kupić za 39 900 zł? Niestety, tylko podstawową wersję Dustera z silnikiem benzynowym 1.6/105 KM i napędem wyłącznie na przednią oś. Takie auto, bez centralnego zamka, elektrycznych szyb i lusterek oraz klimatyzacji, a przede wszystkim bez napędu na obie osie, nie jest dobrym wyborem na wieś, zwłaszcza gdy zależy nam na możliwości dotarcia tam, gdzie przeciętny samochód osobowy nie ma szansy dojechać. Jednak do testu otrzymaliśmy auto w najbogatszej wersji wyposażeniowej Lauréate z silnikiem 1.6 i napędem 4x4. Taki Duster kosztuje co prawda już ponad 56 tys. zł, ale to nadal dużo mniej niż inne auta z tego segmentu, np. najtańszy Nissana Qashqai z napędem na obie osie to wydatek minimum 77 tys. zł. Oczywiście niska cena ma swoje konsekwencje – udało się ją uzyskać dzięki wielu uproszczeniem i oszczędnościom, m.in. na jakości materiałów wykończeniowych.

PROSTOTA I FUNKCJONALNOŚĆ

Pierwszy kontakt z Dusterem przekonuje nas, że nie jest tak źle jak by się można był spodziewać, zwłaszcza że nasz testowy egzemplarz wyposażono w szereg uatrakcyjniających go, ale dodatkowo płatnych dodatków, m.in. lakier metalik, pakiet Look (aluminiowe felgi, lusterka boczne i relingi w kolorze matowego chromu, przyciemniane szyby, spojlery progowe). Wnętrze  robi schludne wrażenie, ale nawet w topowej wersji wyraźnie odstaje od tego co można zobaczyć w droższych autach klasy SUV. Zaadoptowana z modelu Logan deska rozdzielcza przypomina o tym, że producent robił wszystko, by obniżyć końcową cenę. To właśnie w związku z tym joystick do ustawiania lusterek bocznych umieszczono w najgorszym z możliwych miejsc pod dźwignią ręcznego hamulca – kierowca się irytuje, ale dzięki temu można było zastosować krótszą i tańszą wiązkę elektryczną. Obsługa innych urządzeń pokładowych nie budzi już takich zastrzeżeń. Kokpit jest czytelny, a to że wykonano go z twardego plastiku może przeszkadzać tylko bardzo wymagającym. Poza tym plastiki na boczkach, zamiast ładnej ale niepraktycznej tapicerki materiałowej, to zaleta gdy wnętrze narażone jest na zabrudzenie – wystarczy je przetrzeć i znów wygląda świeżo.

Ilość miejsca w środku można porównać do aut klasy kompakt, przy czym Duster oferuje więcej przestrzeni nad głowami. Również bagażnik jest obszerniejszy niż w autach kompaktowych, tyle że w wersji z napędem na wszystkie koła jego pojemność zmniejsza się z 475 l do 408 l.

DOBRE NA KIEPSKIE DROGI

Nadwozie Dustera zapewnia przyzwoity komfort jazdy i charakteryzuje się dobrą funkcjonalnością, ale tym co sprawia, że auto te szczególnie dobrze sprawdza się w warunkach wiejskich jest jego napęd i dostosowane do nienajlepszych dróg zawieszenie. Silnik 1.6 to 16-zaworowa jednostka Renault. Jej podstawowym atutem okazuje się stosunkowo prosta konstrukcja i wynikające z tego niskie koszty obsługi i niezawodność. 105 KM wystarcza do sprawnego poruszania się, zwłaszcza, że w wersji 4x4 zastosowano 6-stopniową manualną skrzynią biegów poprawiającą dynamikę. Niestety, nawet na 6 biegu przy prędkości po wyżej 100 km/h we wnętrzu robi się dość głośno.

Kierowca może wybrać trzy tryby pracy układu napędowego (pokrętłem przy dźwigni skrzyni biegów): 2WD-napęd tylko kół przednich (najniższe zużycie paliwa), 4WD – napęd na wszystkie koła załącza się tylko w niezbędnych sytuacjach (zalecany na śliskich nawierzchniach i podczas jazdy terenowej) oraz 4H Lock. Ten ostatni tryb przydaję się podczas najtrudniejszych odcinków jazdy terenowej (błoto, kopny śnieg) i powoduje zablokowanie sprzęgła międzyosiowego i wykorzystanie układu hamulcowego jako blokad mechanizmów różnicowych. Niestety, tego typu rozwiązanie nie sprawdzi się podczas długotrwałej jazdy w trudnym terenie (sprzęgło i hamulce mogą się przegrzać), ale też Dustera nie należy postrzegać jako auta typowo terenowego. To klasyczny SUV, który mimo wszystko najlepiej czuje się na asfalcie, a tylko czasami powinien zjeżdżać z utwardzonych dróg.


PODSUMOWANIE

Jako auto dla rolnika, który potrzebuje samochodu wszechstronnego, taniego w zakupie oraz utrzymaniu, Dacia Duster 1.6 4x4 wydaje się bardzo interesującą propozycją. Jej atutami są nie tylko niska cena i przyzwoite własności terenowe, ale też sprawdzona technika Renault.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (10)

  • arszczecin 2012-06-19 14:09:06
    @ gif, jeśli dacia jest terenowka to ja jestem księdzem proboszczem. znajdź na rynku 5 terenowek... same bulwarowki
  • gif 2012-06-19 12:57:46
    Do pic, przecież wyraźnie jest napisane że duster i qashqai należą do tego samego segmentu (samochodów terenowych, czemu trudno zaprzeczyć) i że niska cena dustera ma swoje konsekwencje, m. in. w jakości użytych materiałów. To nie porównywanie, to stwierdzanie faktów.

    Oburzasz się, że ktoś odmawia Ci inteligencji a nie potrafisz czytać ze zrozumieniem.
  • pic 2012-06-19 12:41:59
    porownoja rzeczy nie porownywalne Qashqai i dacia roznica klasy lub dwoch nie ten segment-redaktorze rolnicy to nie idioci umieja patrzec ,widziec, slyszec !!!dlaczego rolnikom odmawia sie inteligencji??
  • ukasz 2012-05-14 17:22:21
    zboże tanieje i mleko i żywiec nie ma kasy nawet w najbiedniejszej wersji trzeba do niemca bambra jechac zarobic kasy
  • ona 2012-05-14 16:40:27
    A może sobie rolnik VAT odliczyć kupując takie autko czy powinien po polach według naszych ustawodawców w pole na kuniu jeździć a do miasta jak chce jechać to powinien sobie furmankę do kunia podpiąć? przecież rolnikom auta nie potrza...ino kunia
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.201.102
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!