Oferta Dacii prezentuje się bardzo atrakcyjnie, ale co naprawdę można kupić za 39 900 zł? Niestety, tylko podstawową wersję Dustera z silnikiem benzynowym 1.6/105 KM i napędem wyłącznie na przednią oś. Takie auto, bez centralnego zamka, elektrycznych szyb i lusterek oraz klimatyzacji, a przede wszystkim bez napędu na obie osie, nie jest dobrym wyborem na wieś, zwłaszcza gdy zależy nam na możliwości dotarcia tam, gdzie przeciętny samochód osobowy nie ma szansy dojechać. Jednak do testu otrzymaliśmy auto w najbogatszej wersji wyposażeniowej Lauréate z silnikiem 1.6 i napędem 4x4. Taki Duster kosztuje co prawda już ponad 56 tys. zł, ale to nadal dużo mniej niż inne auta z tego segmentu, np. najtańszy Nissana Qashqai z napędem na obie osie to wydatek minimum 77 tys. zł. Oczywiście niska cena ma swoje konsekwencje – udało się ją uzyskać dzięki wielu uproszczeniem i oszczędnościom, m.in. na jakości materiałów wykończeniowych.

PROSTOTA I FUNKCJONALNOŚĆ

Pierwszy kontakt z Dusterem przekonuje nas, że nie jest tak źle jak by się można był spodziewać, zwłaszcza że nasz testowy egzemplarz wyposażono w szereg uatrakcyjniających go, ale dodatkowo płatnych dodatków, m.in. lakier metalik, pakiet Look (aluminiowe felgi, lusterka boczne i relingi w kolorze matowego chromu, przyciemniane szyby, spojlery progowe). Wnętrze  robi schludne wrażenie, ale nawet w topowej wersji wyraźnie odstaje od tego co można zobaczyć w droższych autach klasy SUV. Zaadoptowana z modelu Logan deska rozdzielcza przypomina o tym, że producent robił wszystko, by obniżyć końcową cenę. To właśnie w związku z tym joystick do ustawiania lusterek bocznych umieszczono w najgorszym z możliwych miejsc pod dźwignią ręcznego hamulca – kierowca się irytuje, ale dzięki temu można było zastosować krótszą i tańszą wiązkę elektryczną. Obsługa innych urządzeń pokładowych nie budzi już takich zastrzeżeń. Kokpit jest czytelny, a to że wykonano go z twardego plastiku może przeszkadzać tylko bardzo wymagającym. Poza tym plastiki na boczkach, zamiast ładnej ale niepraktycznej tapicerki materiałowej, to zaleta gdy wnętrze narażone jest na zabrudzenie – wystarczy je przetrzeć i znów wygląda świeżo.

Ilość miejsca w środku można porównać do aut klasy kompakt, przy czym Duster oferuje więcej przestrzeni nad głowami. Również bagażnik jest obszerniejszy niż w autach kompaktowych, tyle że w wersji z napędem na wszystkie koła jego pojemność zmniejsza się z 475 l do 408 l.