PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Koncepcja dobra, ale...

Rynek maszyn rolniczych oferuje wiele kombinacji narzędzi przedsiewnych. Sprawdziliśmy jak sprawuje się nowy produkt firmy Beckmann Volmer Zei Żukowo – bierny agregat uprawowy łączący sprężyste zęby z wałem crosskill.



Agregat uprawowo-siewny to narzędzie, dzięki któremu można wykonać uprawę przedsiewną i siew za jednym przejazdem. A to generuje oszczędności w zużyciu paliwa i skraca czas pracy. Jednak na takie zestawienie, a dokładniej jego pracę, trzeba spojrzeć również z bardzo ważnego – agrotechnicznego punktu widzenia. Gleba musi zostać przed siewnikiem odpowiednio spulchniona, a następnie wyrównana i zagęszczona, a do tego potrzebne jest odpowiednio zestawione narzędzie uprawowe, które musi dodatkowo świetnie współgrać z siewnikiem. W teście Farmera sprawdziliśmy nowy produkt firmy Beckmann Volmer Zei Żukowo (dawny POM Żukowo) – bierny agregat uprawowy Combipack SK z hydraulicznym układem wspornikowym.

PLUS ZA ELEMENTY UPRAWOWE

Testowany agregat RF to konstrukcja o 3-metrowej szerokości roboczej. W jej skład wchodzą dwa zespoły robocze: z przodu – umieszczone na dwóch belkach 23 sprężynowe zęby, z tyłu – wał crosskill o średnicy 50 cm. Redlice zębów mogą efektywnie spulchniać glebę na głębokości w zakresie od 4 do 16 cm. Regulacja zagłębienia jest przeprowadzana mechanicznie, za pomocą dwóch korb. Podczas pracy narzędzie opiera się na obracającym się wale. Oprócz wersji 3-metrowej, agregat jest oferowany w wersji 2,5 m (19 zębów), a zamiast wału crosskill (kołeczkowego), można wybrać wał rurowy. Producent rozważa także możliwość wprowadzenia do produkcji maszyny o szerokości roboczej 4,5 m.

Agregat robi bardzo dobre wrażenie pod względem wykonania konstrukcji. Uwagę zwracają fachowo wykonane spawy, solidna rama i dobrze spasowane połączenia sworzniowe. W scaleniach śrubowych użyto samokontrujących się nakrętek. Konstruktorzy pomyśleli również o elementach hydraulicznych doczepianego siewnika i zamontowali na ramie agregatu stalowe przedłużki przewodów z szybkozłączami. Dzięki temu nie ma konieczności zakupu dodatkowych przewodów i unika się ich „plątaniny” wśród ruchomych elementów narzędzia.

HYDROPAK STABILNY, ALE NIEDOPRACOWANY

Na ramie agregatu umieszczono układ wspornikowy umożliwiający zagregowanie siewnika, czyli popularny hydropak. To co wyróżnia agregat Combipack SK od niektórych tańszych urządzeń dostępnych na rynku, to dwa siłowniki o dużej średnicy służące do udźwigu zaczepionego dodatkowo sprzętu. Ten element w połączeniu z solidnymi ramionami hydropaku sprawia iż zestaw, nawet z siewnikiem wypełnionym nasionami, sprawował się w transporcie zaskakująco stabilnie. Jest to bardzo ważne, bo nie ogranicza znacząco prędkości przejazdów na pola po wyboistych drogach.

Jednocześnie konstrukcja hydropaku okazała się elementem wymagającym dopracowania kilku elementów. Jednym z nich było nieprecyzyjne umieszczenie gumowego odboju w poprzeczce łączącej dolną, ruchomą ramę hydropaku. Efektem błędu konstrukcyjnego było lekkie wgniecenie górnej belki w wyniku jej nacisku na trzypunktowy układ zawieszenia wspornika hydraulicznego podczas maksymalnego unoszenia siewnika. Przy podczepianiu siewnika wynikł również problem niedostatecznie długich wieszaków. Okazały się one nieco za krótkie nawet przy ich maksymalnym opuszczeniu (regulacja śrubowa) i schowanych do końca siłownikach. Dłuższe o 3-4 cm wieszaki pozwoliłyby na bardziej komfortowe podczepianie siewnika i zwiększyłyby zakres kopiowania terenu przez siewnik. Uwagę zwróciły też pomysłowe, ale niedostatecznie dokładnie dopasowane zabezpieczenia na hakach zaczepowych.

DOBRE WARUNKI POD SIEW

Agregat Combipack SK jest przeznaczony do uprawy pod siew i sadzenie. Można go wykorzystać w zestawie z siewnikiem oraz solo. Biorąc pod uwagę drugą opcję, producent podaje minimalne zapotrzebowanie mocy ciągnika na poziomie 70 KM. W czasie testów narzędzie współpracowało 3-metrowym siewnikiem Hassia z redlicami talerzowymi i zbiornikiem na ziarno mieszczącym nieco ponad 300 kg pszenicy. Zestaw „dźwigał” 6-cylindrowy Massey Ferguson 6160 o mocy maksymalnej 100 KM i masie własnej wynoszącej około 4600 kg. Dzięki zwartej konstrukcji agregatu parametry ciągnika okazały się w zupełności wystarczające do efektywnej pracy zestawem.

Co do jakości pracy nie mogliśmy mieć zastrzeżeń. Zęby agregatu spulchniały glebę na ustawionej głębokości, a dzięki sprężynowej konstrukcji, drgania powodowały kruszenie brył. Trzeba w tym miejscu wspomnieć, że aż dwadzieścia trzy, gęsto rozmieszczone zęby świetnie zdawały egzamin na polach po dobrze wykonanej orce. Jednak aby praca przebiegała płynnie także na polach gdzie na przykład warunki pogodowe lub rodzaj gleby nie pozwoliły na uzyskanie gładkiej powierzchni, zalecalibyśmy użytkownikom odkręcenie na przykład dwóch zębów z każdego rzędu i równomierne rozsunięcie pozostałych. Można to wykonać szybko, a spadek jakości pracy będzie niezauważalny.

Jednym z największych atutów agregatu okazał się wał kołeczkowy (crosskill). Ciężkie, wykonane z żeliwa pierścienie znakomicie spisywały się w kruszeniu brył i wyrównywaniu pola. Po przejeździe powierzchnia pola pozostawała gładka i co bardzo ważne, dobrze zagęszczona z pozostawioną na powierzchni kilkucentymetrową, spulchnioną warstwą gleby. Nieco gorzej wał spisywał się w miejscach wilgotnych, gdzie kołeczki osadzone na krawędziach pierścieni zalepiały się tworząc gładką powierzchnię, co wpływało na niepełne wykorzystanie właściwości wału.

PODSUMOWANIE

Jakość wykonania konstrukcji agregatu nie budzi zastrzeżeń. Jest jednak kilka detali, które wymagają dopracowania. Sama kombinacja zespołów roboczych jest zdecydowanie trafiona i pozwala na dobre przygotowanie gleby pod siew. Niemałym atutem jest również stabilny hydropak. Biorąc pod uwagę wyposażenie w ciężki wał crosskill, cena 13500 zł brutto wydaje się ofertą atrakcyjną.

BĘDĄ POPRAWKI

Na sugestie odnośnie konstrukcji hydropaku wynikające z naszego testu, producent zadeklarował podjęcie następujących działań: podwyższenia odboju i pogłębienia wcięcia w płycie połączeniowej TUZ, co spowoduje uniknięcie kolizji na najdalej wysuniętym ramieniu. W przypadku zabezpieczeń na hakach – w późniejszych egzemplarzach wycięcia zostały pogłębione do połowy sworznia. Jeśli chodzi o zbyt krótkie wieszaki, producent obiecuje sprawdzenie elementu w najbliższym czasie.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • Tudor11 2016-10-08 20:09:00
    Gdzie można kupić taki agregat ?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.224.166.141
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!