Prace w gospodarstwie rolnym maja bardzo zróżnicowany charakter. Często trzeba przetransportować coś ciężkiego, a czasem też podnieść przedmiot na wysokość kilku metrów. Idealną maszyną do tego typu czynności jest ładowarka teleskopowa, ale ma ona jedną zasadniczą wadę – jest bardzo droga. Bardziej przystępnym cenowo rozwiązaniem jest zakup ładowacza czołowego z odpowiednim osprzętem. Najprostsze nowe ładowacze można kupić już za nieco ponad 10 tys. zł. Warto się jednak zastanowić nad droższymi rozwiązaniami, które mają kilka dodatkowych funkcji, na przykład samopoziomowanie osprzętu. Na ogół bez wielu z dodatkowych rozwiązań można się obejść, ale tylko do czasu gdy nie poczuje się różnic podczas pracy. Niektóre funkcje to nie tylko wygoda i wyższy komfort pracy, ale też oszczędność czasu i pieniędzy. Jeśli na przykład kupimy ładowacz bez amortyzacji wstrząsów, bądźmy pewni, że remont przedniej osi ciągnika będzie wkrótce konieczny.

ŁADOWACZ CZOŁOWY QUICKE Q35

Przetestowaliśmy ładowacz czołowy z „wyższej półki” – Quick Q35. Obecnie jest to model już niedostępny, gdyż niedawno zastąpiono go nowszym wydaniem – Q36. Jedyna istotna różnica między tymi narzędziami to dodatkowy amortyzator hydrauliczno-gazowy amortyzujacy ładowacz podczas ruchu do góry. W testowanej wersji ładowacza, wysięgnik był tłumiony tylko podczas opuszczania.

Kupno nowego ładowacza Q36 wiąże się z wydatkiem 38 tys. zł. Jest to kwota nie mała, ale w zamian otrzymujemy naprawdę solidne urządzenie o dobrych parametrach i łatwej obsłudze. Testowany ładowacz był zamontowany na 88-konnym ciągniku Kubota 8540 (jego test wkrótce w „Farmerze”) i dysponował udźwigiem (na osi obrotu łyżki) od 1520 kg do 1920 kg (górne położenie).W praktyce jednak pełne wykorzystanie tych parametrów we współpracy z ciągnikiem o masie własnej około 4000 kg nie było możliwe. Mówiąc wprost, ciężkie ponad tonowe ładunki uniesione wysoko zakłócały stabilność ciągnika, grożąc nawet przewróceniem. Jest to jednak związane z doborem ciągnika, który warto zazwyczaj dociążyć, na przykład obciążeniem tylnego TUZ-u.