PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Przyczepa Zasław D-737-10 (10-tonowa) - Najchętniej wybierana

Gdy rozpoczynaliśmy test przyczepy Zasław, nie wiedzieliśmy jeszcze, że jest ona najchętniej wybieranym modelem wśród konstrukcji o ładowności od 10 do 14 ton. Nie było więc mowy o ulgowym traktowaniu. "Gwiazda" musiała udowodnić swoją klasę w pracy.



Przyczepa, którą otrzymaliśmy do testu, to dwuosiowy model D-737-10 firmy Zasław z Andrychowa.

Następca "autosanki"

Ładowność testowanej przyczepy to 10 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita 14 200 kg. Konstrukcja umożliwia wywrót na trzy strony, przy czym dolne burty można uchylić dołem lub całkowicie otworzyć. Zanim jednak przejdziemy do dokładnego opisu wrażeń z testu, warto nieco przybliżyć historię firmy Zasław.

Nie wszyscy wiedzą, ale ma ona już blisko 60-letnie doświadczenie w produkcji przyczep rolniczych. Obecna nazwa pojawiła się w 1996 r. wraz z przekształceniem firmy w spółkę z o.o. Wcześniej, od 1953 r., produkowano w niej dobrze znane polskim rolnikom "autosanki".

Obecnie Zasław dysponuje m.in. nowoczesną (uruchomioną w 2008 r.) fabryką w Andrychowie i oferuje obszerną gamę produktów dla transportu samochodowego i rolnictwa, do których powrócił po krótkiej przerwie.

Firma dysponuje profesjonalnym zapleczem technologicznym, czego efektem jest m.in. własna produkcja burt - inni producenci najczęściej korzystają z gotowych burt, np. włoskich.

Do wyboru do koloru

Oferta przyczep rolniczych firmy Zasław obejmuje modele jednoosiowe, dwuosiowe, tandemowe o ładownościach od 5 do 14 ton. Jak wspomnieliśmy na wstępie, testowana przyczepa D-737-10 o ładowności 10 ton należy do najchętniej wybieranych z przedziału 10-14 ton.

Jej standardowa cena wynosi 61 254 zł (brutto). My testowaliśmy wersję wyposażoną w liczne dodatki i m.in. dlatego jesteśmy przekonani, że aby funkcjonalność bazowej wersji osiągnęła satysfakcjonujący poziom, trzeba ją wyposażyć w kilka dodatków. Bardzo przydatny wydaje się nam na przykład podest roboczy na ścianie przedniej. Bez niego trudno jest nawet zajrzeć do środka skrzyni ładunkowej - przyczepa jest wysoka na 2,58 m. Podest to wydatek tylko 677 zł, a ułatwia on również rozkładanie plandeki, która wraz ze stelażem kosztuje dodatkowe 3075 zł (warto się zastanowić na tym wyposażeniem).

Jeśli chodzi o możliwość dostania się na platformę przyczepy, to wystarczy aluminiowa drabinka i stopnie od wewnętrznej strony. Te elementy są w wyposażeniu standardowym. Zainteresowani zakupem przyczep Zasław mogą wybierać nie tylko z długiej listy opcji, ale też zażyczyć sobie kolor dopasowany na przykład do barwy ciągnika - w naszym przypadku dostarczono przyczepę pod kolor testowanego w tym samym czasie John Deere’a.

Szczelna skrzynia

Przyczepa D-737-10 bez ładunku waży 4200 kg, czyli sporo.

Wynika to jednak z dość solidnej konstrukcji. Rama wykonana jest z dwuteowników ze stali konstrukcyjnej o podwyższonej wytrzymałości S355. Standardowo jest ona malowana lakierami poliuretanowymi (po wcześniejszym śrutowaniu i odtłuszczaniu). Dopłacając 3200 zł można otrzymać ramę w wersji ocynkowanej o podwyższonej odporności na korozję.

W skład podwozia wchodzą osie firmy FAD, pozwalające na jazdę z prędkością 40 km/h, resory paraboliczne i bębnowe hamulce sterowane pneumatycznie. Są one bardzo skuteczne, czego dowiodły w hamowaniu w pełni obciążonym zestawem.

Jednak, żeby je zmieścić w kołach, trzeba było zastosować duże felgi o średnicy 22,5 cala, na których zamontowano opony 385/65 R22,5. W efekcie odległość podłogi od podłoża wynosi aż 1,39 m. To nieco utrudnia ręczny załadunek towarów, ale też w tej kategorii przyczep tak wysoko umieszczone platformy są raczej normą. Ma to jednak swoje plusy, np. nie ma ryzyka zaczepienia kołem zapasowym podczas przejeżdżania po nierównościach. Skrzynia ładunkowa ma kubaturę 13,2 m3, a w jej skład wchodzą demontowane nakładki oraz ruchome burty, które można uchylić dołem lub górą. Do budowy podłogi zastosowano blachę o grubości 4 mm, natomiast burty wykonano z blach 2,5-milimetrowych. Niestety, burty są dość ciężkie i do ich otwierania górą potrzebne są dwie osoby (zwłaszcza do zamknięcia). Do rozładunku np. zboża wystarczy jednak jedna osoba. W tym celu trzeba odbezpieczyć odpowiednie sworznie, które pozwolą przechylić skrzynię we właściwym kierunku, następnie przy pomocy dwóch dźwigni odbezpieczyć dolne zamki burty - trzeba przy tym użyć sporej siły. Po włączeniu hydrauliki po chwili skrzynia się unosi i zaczyna opróżniać. Wcześniej trzeba jednak sprawdzić czy zawór kierunkowy ustawiony jest na rozładunek pierwszej czy drugiej przyczepy. Niestety, producent zapomniał to odpowiednio oznaczyć, więc najpierw trzeba było sprawdzić dokąd biegną przewody hydrauliczne. Przed zbyt dużym przechyłem skrzyni grożącym utratą stabilności, zabezpiecza specjalny zawór odcinający uruchamiany linką.

Podczas testu transportowaliśmy m.in. proso charakteryzujące się drobnymi nasionami, nieco większymi niż rzepak.

Skrzynia okazała się idealnie szczelna, krawędzie burt mają skuteczne gumowe uszczelki. Co prawda po rozładunku przyklejają się do nich ziarenka zboża, ale wystarczy stuknięcie burtą, by przylegające płaszczyzny się oczyściły. Gdyby nie to, ręczne oczyszczanie przez jedną osobę byłoby trudne - burta jest ciężka. Bez zarzutu działa strumieniowy wysyp przez otwór w tylnej burcie - mimo pełnej przyczepy zasuwa stosunkowo łatwo się otwiera i zamyka. Problem pojawił się natomiast podczas załadunku, a konkretnie przy próbie wysypu zboża z poczciwego Bizona Z-056. Okazało się, że przyczepa ze stelażem i plandeką jest na tyle wysoka, że wspomniany kombajn przy jej ustawieniu na lekkim wzniesieniu, na przykład drodze, nie mógł załadować zboża do przyczepy z powodu zbyt nisko umieszczonej rury wysypowej. W tym konkretnym przypadku problem był o tyle istotny, że przyczepa ustawiona na miękkim polu i w pełni obciążona stanowi duże wyzwanie dla lekkich ciągników. W naszym przypadku 90-konny traktor miał problem z wyjazdem z pola na utwardzoną drogę, na której później radził sobie już bez trudu. Oczywiście nie są to zarzuty pod kątem testowanej wywrotki, ale przestroga dla osób, które do ciągników o stosunkowo małej mocy i masie dobierają przyczepy o zbyt dużej ładowności.

Łatwa w prowadzeniu

W przypadku przyczepy Zasław warto podkreślić łatwość kierowania nią podczas cofania. Pomaga w tym długi dyszel, dzięki któremu ruchy obrotnicy nie są zbyt gwałtowne i można dość precyzyjnie kontrolować kierunek jazdy. Dzięki sprężynie uniesienie dyszla nie wymaga dużej siły, ale przydałaby się regulacja pozwalająca na jego zatrzymanie na wysokości odpowiadającej wysokości zaczepu.

Po odłączeniu ciągnika automatycznie działa hamulec postojowy (pneumatyczny) - żeby przeholować przyczepę, trzeba spuścić powietrze. W dyszlu znajdują się praktyczne uchwyty do zabezpieczenia przewodów hydraulicznych i pneumatycznych. W testowanym egzemplarzu zastosowano też automatyczny zaczep tylny, który znacznie ułatwia podłączenie drugiej przyczepy, ale wymaga dopłaty 2583 zł.

Podsumowanie

Testowana przyczepa była bogato wyposażona i na pewno nie należy do tanich propozycji. Jednak taki wydatek łatwo zaakceptować widząc, że za ceną idzie dobra jakość wykonania - takie odnieśliśmy wrażenie. Zaufanie budzi solidna i przemyślana konstrukcja. Obsługa jest łatwa, wręcz intuicyjna i co najważniejsze nie zauważyliśmy żadnych niedopracowanych elementów. Wystąpił jedynie problem podczas podłączania przewodów pneumatycznych do ciągnika (zbyt mało miejsca na złącza). Jednak, jak ustaliliśmy, wina nie leżała po stronie przyczepy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

MULTIMEDIA

×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (42)

  • ukasz 2012-11-02 22:20:43
    no ty powinienes sie zgłosic do lekarza psychiatry odpowiedniego dla twojego miejsca zamieszkania lub zameldowania bo upodliłeś sie do granic możliwosci
  • john 2012-11-02 19:41:17
    ukasz cos ci sie pomieszalo w glowie i zapewne pomoc psychiatry cie tylko ratuje
  • ukasz 2012-11-02 19:20:14
    he he to musi byc człowiek bez godnosci co podszywa sie pod nicki @john do ciebie mówie ty nadworny rataju a taki wczoraj pracowity był a okazuje sie ze to kto inny pracuje bo ty pewnie nic nie potrafisz
  • Johny_Bravo 2012-11-02 17:37:58
    UWAGA
    Znowu jak tylko pojawiłem się na Forum jakiś kałojad i łapaniec podszywa się pod mój login.
    Szkoda, że tylko ten cwel jest mocny w internecie a w rzeczywistości boi się własnego cienia....
  • arszczecin 2012-11-02 17:32:00
    ty PRZECIEŻ TO NIE DO CIEBIE hahaha jonie bravo
  • Johny_Bravo 2012-11-02 17:24:46
    ja pracuje w pachnacym fornirze a nie babram sie w krowim łainie:)
  • Johny_Bravo 2012-11-02 17:22:54
    ukasz u mnie pracuja ludzie , wiec ja mam duzo czassu a jesli chodzi o poczciwosc to tez mi jej nie brakuje ale tobie jak widac tak a w kalesonach nie chodze chłoptasiu ale ty jak widac tak i pewnie poczciwa frania nie nadaza ich prac:)
  • Johny_Bravo 2012-11-02 17:22:14
    Ja też się za Tobą stęskniłem!!! Co słychać???
  • arszczecin 2012-11-02 17:17:49
    kuchenny!!
  • Johny_Bravo 2012-11-02 17:12:52
    A propo przyczepy to cena z kosmosu, Metal Fachu 10 T kosztuje 45 tysięcy więc jaki sens te 15 tysięcy dopłacać?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.80.188.87
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!