PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

Turbosprężarka ze zmienną geometrią. Co to znaczy?

Turbosprężarka ze zmienną geometrią. Co to znaczy? Silnik nowoczesniej maszyny rolniczej jest już niemal całkowicie zakryty osprzętem, tym razem spojrzenie od strony dolotu na sprężarkę VGT; Fot. GS

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 25-04-2016 09:53

Tagi:

Obecnie pojęcie silnika z turbodoładowaniem nie jest tak jednoznaczne jak kiedyś. Wynika to z różnic konstrukcyjnych, jakimi cechują się poszczególne rozwiązania: jedne mniej, drugie bardziej skomplikowane. Sprawdźmy zatem, czym jest turbosprężarka o zmiennej geometrii.



Względem klasycznych (starszych konstrukcyjnie) turbosprężarek, o których pisaliśmy niedawno, bez żadnych dodatków w nazwie, turbosprężarka o zmiennej geometrii, określana także jako turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek, jest wyposażona w ruchome łopatki, konkretnie łopatki kierownicy, czyli zespół elementów, nadających kierunek przepływającym spalinom.

To właśnie kierownica decyduje o tym, jak cząsteczki gazu będą przepływały w stronę wirnika, bowiem kształt kanałów między łopatkami w głównej mierze jest odpowiedzialny za trajektorię cząstek. Dlatego właśnie w przypadku turbosprężarek o tzw. zmiennej geometrii, ruchome łopatki kierownicy umożliwiają zmianę ów kształtu, a więc sterowanie torami cząstek, stąd wynika największa zaleta tego typu turbosprężarek, czyli duża sprawność w szerokim zakresie obrotów.

Stąd też można sformułować bardziej trafną nazwę tego rozwiązania, zgodną z prawdą, czyli: turbosprężarka o regulowanej geometrii (trajektorii) przepływu gazu, co z oczywistych względów brzmi dużo gorzej od VGT – Variable Geometry Turbocharger (Turbosprężarka o zmiennej geometrii), stąd jako przystępniejsza do użycia weszła ta druga.

Przejdźmy jednak do samego rozwiązania. W zwykłej turbosprężarce wyposażonej w kierownicę z łopatkami (są także rozwiązania bezłopatkowe), już na etapie konstruowania podjęto decyzję o ustawieniu łopatek decydując, w jakim zakresie obrotów, sprawność ma być największa.

W rezultacie poniżej przyjętego zakresem motor „zachowuje się ospale”, słabo reaguje na wciskanie pedału przyśpieszenia i „nie ma mocy” co potocznie określa się mianem „turbodziury”. Natomiast powyżej mogłoby dojść do niekorzystnego, nadmiernego i gwałtownego przyrostu obrotów wirnika. Mogłoby, gdyby nie specjalne zawory upustowe chroniące element przed nadmiernym rozkręcaniem się.

W turbosprężarce VGT, łopatki kierownicy są związane ruchomymi pierścieniami zamontowanymi w obudowie, których obrót powoduje także ruch łopatek (wszystkich jednakowo). To jak już wiadomo, zmienia kąt ustawienia łopatek na dokładnie taki, jaki byłby najlepszy dla danej prędkości obrotowej (ilości spalin wydostających się z cylindrów i ilości powietrza potrzebnego do następnego suwu pracy). To tak, jakby z silnikiem współpracowała nieskończona ilość turbosprężarek o stałej geometrii, każda zaprojektowana pod kolejne przyrosty prędkości obrotowej. Dodatkowo w przypadku osiągnięcia maksymalnej bezpiecznej prędkości obrotowej, dzięki regulowaniu kąta ustawienia łopatek, można zapobiegać dalszemu rozkręcaniu wirnika.

To wszystko jest bardzo ciekawe i wciągające, jeżeli mówimy o teorii, a jak jest w praktyce? Czy powinniśmy się obawiać owej „zmiennej geometrii” ? Zdrowy rozsądek podpowiada, że każdy dodatkowy element komplikujący mechanizm wprowadza także dodatkowe usterki, a więc i koszta. Lecz nie należy zapominać o korzyściach i niuansach eksploatacyjnych. O wadach, zaletach, mitach i poradach, napiszemy już niebawem.

Zobacz też:

Turbosprężarka o zmiennej geometrii - czy można ją regenerować?

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (0)

BRAK KOMENTARZY

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 66.249.64.89
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!