Trochę nietypowo, zacznijmy od ceny. W przypadku nowego TYM-a T954 ceny zawierają się w przedziale od 160 to 200 tys. zł, przy czym już podstawowa wersja oferuje naprawdę niezłe parametry, ale o tym w dalszej części artykułu. W podobnej cenie dostaniemy takcie ciągniki, jak chociażby: Ursus 11054 (mocniejszy o 15 KM), Zetor Proxima (100 lub 110), Kubota 110GX , Landini 5D 110, New Holland TD5, John Deere 6115M czy McCromick X5.30. Czy warto w takim razie zainteresować się TYM-em?

Silnik

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby w podanej wyżej kwocie przekroczyć 100KM w modelu T1054 (dokładnie 105KM). Skupmy się jednak na modelu, który dostaniemy bliżej dolnych widełek czyli T954.

Napędza go silnik koreańskiego producenta Doosan Infracore, który podobnie jak TYM liczy sobie ponad pół wieku działalności na rynku. Obecnie oferta Doosana jest niewiele mniejsza od takich potentatów jak Cummins czy MAN i nie brakuje w niej także silników na gaz ziemny.

Wracając do T954. Koreańska rzędowa czwórka (3,4 l) z czterema zaworami na cylinder i prostą turbosprężarką z zaworem upustowym, w tej wersji daje 95 KM przy 2200 obr/min oraz 390 Nm przy 1200 obr/min. To stanowi całkiem niezły wynik, jeżeli chodzi o elastyczność.

Jeżeli chodzi o układy oczyszczania spalin, to w modelu T954 składa się na niego filtr cząstek stałych wraz z reaktorem oksydacyjnym oraz układ SCR. W najnowszych modelach (na rynku Koreańskim) pojawiły się już silniki bez filtra DPF, spełniające normę Stage IV/Tier4f. Można więc przypuszczać, że za jakiś czas trafią także do Europy.

Obsługę filtra DPF poprawia zainstalowany system regeneracji (DeSOx): pasywnej, automatycznej oraz wymuszonej.

Skrzynia biegów

Choć, co prawda nie mamy możliwości wyboru spośród jakichkolwiek opcji, to do przekładni jaką zaproponował TYM nie można się przyczepić. Trzydzieści dwa biegi, rewers elektrohydrauliczny oraz po dwa półbiegi to bardzo przyzwoita propozycja.

Na podstawę składa się skrzynia synchronizowana o stałym zazębieniu z czterema biegami oraz czterostopniowy reduktor. Zakres prędkości wynosi 0,41 do 38,3 km/h (przy obrotach silnika 2300 obr/min).

Oczywiście sterowanie blokadami mostów i dołączaniem przedniego napędu jest realizowane elektrohydraulicznie podobnie jak sterowanie WOM (niezależnym), dysponującym trzema prędkościami obrotowymi 540/750/1000 obr.min.

Układ hydrauliczny

Podobnie, jak w innych modelach TYM, układ hydrauliczny jest podzielony na dwa główne obwody: roboczy i wspomagania kierownicy. Zasilanie odbywa się za pomocą podwójnej pompy zębatej, w przypadku wspomagania o wydatku 26,7 l/min. Natomiast ta przewidziana na potrzeby sprzętu zewnętrznego, dysponuje wydatkiem 59 l/min. i ciśnieniem 19 MPa.