PARTNERZY PORTALU
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl
  • partner portalu farmer.pl

TYM T954 – 95 KM z Korei Południowej

Autor: Grzegorz Szularz

Dodano: 11-04-2016 11:18

Tagi:

TYM T954 to wyważona propozycja dla kogoś, kto szuka ciągnika około 100 KM z dobrym wyposażeniem. Konstrukcja ciągnika została nieźle przemyślana, oferując przy okazji sporo przydatnych udogodnień. Sprawdźmy zatem, co znajdziemy w tym modelu, a czego może nam zabraknąć.



Trochę nietypowo, zacznijmy od ceny. W przypadku nowego TYM-a T954 ceny zawierają się w przedziale od 160 to 200 tys. zł, przy czym już podstawowa wersja oferuje naprawdę niezłe parametry, ale o tym w dalszej części artykułu. W podobnej cenie dostaniemy takcie ciągniki, jak chociażby: Ursus 11054 (mocniejszy o 15 KM), Zetor Proxima (100 lub 110), Kubota 110GX , Landini 5D 110, New Holland TD5, John Deere 6115M czy McCromick X5.30. Czy warto w takim razie zainteresować się TYM-em?

Silnik

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby w podanej wyżej kwocie przekroczyć 100KM w modelu T1054 (dokładnie 105KM). Skupmy się jednak na modelu, który dostaniemy bliżej dolnych widełek czyli T954.

Napędza go silnik koreańskiego producenta Doosan Infracore, który podobnie jak TYM liczy sobie ponad pół wieku działalności na rynku. Obecnie oferta Doosana jest niewiele mniejsza od takich potentatów jak Cummins czy MAN i nie brakuje w niej także silników na gaz ziemny.

Wracając do T954. Koreańska rzędowa czwórka (3,4 l) z czterema zaworami na cylinder i prostą turbosprężarką z zaworem upustowym, w tej wersji daje 95 KM przy 2200 obr/min oraz 390 Nm przy 1200 obr/min. To stanowi całkiem niezły wynik, jeżeli chodzi o elastyczność.

Jeżeli chodzi o układy oczyszczania spalin, to w modelu T954 składa się na niego filtr cząstek stałych wraz z reaktorem oksydacyjnym oraz układ SCR. W najnowszych modelach (na rynku Koreańskim) pojawiły się już silniki bez filtra DPF, spełniające normę Stage IV/Tier4f. Można więc przypuszczać, że za jakiś czas trafią także do Europy.

Obsługę filtra DPF poprawia zainstalowany system regeneracji (DeSOx): pasywnej, automatycznej oraz wymuszonej.

Skrzynia biegów

Choć, co prawda nie mamy możliwości wyboru spośród jakichkolwiek opcji, to do przekładni jaką zaproponował TYM nie można się przyczepić. Trzydzieści dwa biegi, rewers elektrohydrauliczny oraz po dwa półbiegi to bardzo przyzwoita propozycja.

Na podstawę składa się skrzynia synchronizowana o stałym zazębieniu z czterema biegami oraz czterostopniowy reduktor. Zakres prędkości wynosi 0,41 do 38,3 km/h (przy obrotach silnika 2300 obr/min).

Oczywiście sterowanie blokadami mostów i dołączaniem przedniego napędu jest realizowane elektrohydraulicznie podobnie jak sterowanie WOM (niezależnym), dysponującym trzema prędkościami obrotowymi 540/750/1000 obr.min.

Układ hydrauliczny

Podobnie, jak w innych modelach TYM, układ hydrauliczny jest podzielony na dwa główne obwody: roboczy i wspomagania kierownicy. Zasilanie odbywa się za pomocą podwójnej pompy zębatej, w przypadku wspomagania o wydatku 26,7 l/min. Natomiast ta przewidziana na potrzeby sprzętu zewnętrznego, dysponuje wydatkiem 59 l/min. i ciśnieniem 19 MPa.

W standardzie znajdziemy trzy pary szybkozłączy hydraulicznych, dżojstik wraz z całą instalacją (rozdzielacz i złącza) przewidzianą do współpracy z ładowaczem czołowym oraz tylny podnośnik kat. III z EHR i udźwigiem 4300 kg (na końcach cięgieł). Nie zabrakło także kontrolek informujących o przeciążeniu układu, zbyt wysokiej temperaturze czy małej ilości oleju.

Pozostałe elementy wyposażenia roboczego

Bardzo przydatnym elementem, oferowanym w standardzie, jest 2/1 obwodowa instalacja pneumatyczna oraz drabinkowy zaczep z możliwością regulacji góra-dół i belką polową Scharmueller . W dzisiejszych czasach dość istotnym udogodnieniem jest także gotowe gniazdo elektryczne (3 pinowe) do podłączania różnorakich sterowników i elementów związanych z rolnictwem precyzyjnym.

W tym ciągniku znajdziemy także przyciski do sterowania podnośnikiem z zewnątrz (na błotniku), automatyczne podnoszenie/opuszczanie podnośnika po załączeniu rewersu czy skręceniu kołami, wszystko sterowane przyciskami (włączony-automatyczny-wyłączony).

Na liście wyposażenia dodatkowego znajdziemy między innymi przedni podnośnik, zaczep piton-fix, oraz obciążniki tylne: 4x52 kg lub 6x52 kg.

Komfort i pozostałe wyposażenie

Po pierwsze kabina zapewniająca pracę przy natężeniu dźwięku max 70 dB, z klimatyzacją oraz radiem. Po drugie fotel kierowcy, zawieszony pneumatycznie z regulacją (przód-tył, góra-dół, kąt i przesunięcie) oraz regulowanym podłokietnikiem. Po trzecie regulowane lusterka, kamera cofania i dwa reflektory robocze (przód i tył). To wszystko znajdziemy w standardzie. Nic dziwnego, że lista wyposażenia dodatkowego nie musi być specjalnie długa, tutaj wszystko już jest.

Ogumienie, masa i wymiary

Podstawowe ogumienie stanowią opony: przód 380/70 R24 i tył 480/70 R34. Masa całkowita ciągnika to 3930 kg. Zaś wymiary na standardowym ogumieniu:

*długość : 4200 mm

*szerokość : 2185 mm

*rozstaw osi : 2300 mm

*wysokość : 2718 mm

*minimalny prześwit : 465 mm

*promień zawracania : 3650 mm

Na koniec wypada dodać, że TYM przewidział na swój ciągnik gwarancję na 5 lat lub 2000 mth.

Można się spierać o to co będzie lepsze: propozycje zachodnich marek czy maszyny z europy środkowej tańsze i prostsze. Warto jednak pamiętać, że rynki wysoko rozwiniętych państw azjatyckich są dużo bardziej wymagające od innych zarówno pod względem klimatu, czynników glebowych jak i klientów przyzwyczajonych do jakości.

Podobał się artykuł? Podziel się!
×

WSZYSTKIE KOMENTARZE (1)

  • T.B. 2016-04-12 18:58:44
    Jeśli cena jest zbliżona do John Deera 6115M to kto to kupi?
ZOBACZ WSZYSTKIE KOMENTARZE

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.81.244.248
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin serwisu

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Zgłoś swoje propozycje zmian!


Dziękujemy za współpracę!